Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Afstemning

kunne du finde på at prøve at flyve med brevduer ?

ja
14 (17.7%)
nej
34 (43%)
måske
7 (8.9%)
hvis jeg havde tid
5 (6.3%)
kender intet til brevduer
19 (24.1%)

Totale antal stemmeafgivende: 23

Forfatter Emne: spørgsmål ??  (Læst 2871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
spørgsmål ??
« Dato: 11 Januar , 2012, 19:55 »

Godaften derude  ;D

Jeg sidder i sportsligt udvalg for brevdueforeningerne på fyn, vi taler tit om hvad vi skal gøre for at få flere, til at få øjnene op for vores dejlige sport.

Så ville du hjælpe mig med et par spørgsmål ville jeg blive rigtig glad  ;D

Så bare skyd løs, hvad tænker du om brevdue flyvning ? kunne du finde på at prøve, evt. hvorfor ikke ?

Er der langt fra at have høns til at flyve med brevduer syntes du ?

Alle bud modtages med kys hånd

DBH. Mikkel
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: spørgsmål ??
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2012, 20:03 »
Jeg elsker den der lyd en due siger, men har aldrig tænkt på at jeg skulle have dem, selv om jeg har kendt nogen der har haft brevduer med tiden.

Jeg tror da godt det kunne fange mig nu jeg kommer til at tænke over det.

<A <A <A
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2012, 20:09 »
hvor mange dyr kræver det for at have gode chancer for et godt "duegrundlag"??

og jeg er også nysgerrig efter at vide, hvad præmierne består af. Syntes at have hørt en nævne på et tidspunkt, at der var meget fine præmier!!??

Syntes det er en spændende sport.. vi havde duer da jeg var barn.. men det var til slagt.. 

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2012, 20:10 »
Har flere gange tænkt på at få duer men synes det er svært at finde nogen billeder af dueslag :-\
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2012, 20:13 »
Jeg ville elske at have duer, men jeg kender mig selv: Jeg ville bide alle negle af og begræde hver eneste due, der ikke kom hjem som planlagt. Sagt med andre ord: Jeg er bange for at holde brevuder pga. faren for rovfugle og andre forhindringer.

Hvor tit sker det, at en due ikke vender hjem?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2012, 20:15 »
Har flere gange tænkt på at få duer men synes det er svært at finde nogen billeder af dueslag :-\

Google Billedsøgning af dueslag. Så får du masser af billeder :)

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2012, 20:17 »
Jeg har 16 par, og et par enkelte pind hanner, pind hanner betyder de ikke har nogen mage men blot flyver til reden.

Hvir mange man skal bruge afhænger jo af kvaliteten  ;D der skal jo kun 1 til at vinde.

Men jeg syntes man skal have dem man magter, har set nogen med 100 duer som slet ikke magtede at passe dem optimalt, så det bedre med 20 hvis det er det tiden er til.

Det jo det bedste med brevdue flyvning, det er afregning ved kasse 1 hvis man ikke passer dem ordentligt, ligesom det giver beløning når man gør en indsats.

vedr. præmier så svinger det meget også afhængig af hvor meget man spiller på dem, nogen vinder 50kr andre 100.000kr.

kan da fortælle at på en auktion der kører pt. er en due oppe i 60.000 euro hvis det kunne friste  ;D

Men alle nye medlemmer, bliver tilbudt alle de duer de ønsker gratis fra de forskellige medlemmer, så bare med at vælge de bedste duer  /o
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2012, 20:21 »
Hvordan træner man en brevdue?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ncj

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 Januar , 2012, 20:21 »
Min far var brevduemand,min storebror var brevduemand og jeg var landsforvist fra haven når der blev fløjet. ::)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Januar , 2012, 20:22 »
Hvordan træner man en brevdue?
man sender den med posten ej jeg ved det ikke hi hi

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
« Svar #11 Dato: 11 Januar , 2012, 20:26 »

Tanja, man træner duerne fra de er unger, i starten flyver de blot omkring slaget, når de begynder efter ca 3 uger at trække længere og længere væk fra slaget er det tiden at opstarte træningen, typisk midt på sommeren.

man pakker dem i kurve og kører ca. 10-20km væk hvor de slippes fri.

I starten vil de være længe om at komme hjem typisk 30 min, men efter få gange er de hjemme før dig, så øges afstanden i takt med vi kommer tættere på flyve dagen, hvor bedre trænet hvor bedre chance for at de vinder præmie.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 11 Januar , 2012, 20:41 »
For at vende tilbage til hvad der spørges til i starten at tråden, nemlig hvordan tilvejebringes flere medlemmer til dueforeningen.

Ud fra min viden omkring reklame og markedsføring, gemmen et helt liv som "reklamemand" og i mange år med eget Reklamebureau, vil jeg sige at der skal bruges de samme mekanismer/virkemidler som når opdraget hedder "øg vores omsætning" - "vi vil have flere medlemmer til...."  -  "føre et politisk parti gennem et valg med godt resultat".  Alt sammen opgaver der skulle løses.

Jeg vil tillade mig at drage en sammenligning til min tid som Kredsformand i Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl, hvor jeg skulle køre min 1. udstilling som Kredsformand. Der havde aldrig været mere en 50-60 besøgende, udover udstillere og disses familier. Jeg angreb sagen ud fra en profesionel vinkel, og markedsførte udstillingen i ALLE områdets medier, såvel trykte som lokalradioer.
Udstillingen blev besøgt af ca. 600 betalende gæster. Altså ca 10 gange af hvad man plejede at opleve.
Men sidegevinsten ved promoveringen som gav disse mange besøgende, var at der efterfølgende blev indmeldt rigtig mange nye medlemmer i foreningen.

Så et forslag, kunne være at man holdt åbent hus hos nogle brevduefolk, som selvfølgelig skulle være top promoveret i alle medier. Man skal helst kende nogen, så man får gode og store omtaler med gratis.
En dueudstilling kunne også være en mulighed.

Jo flere folk man får frem til tingene, (de har jo der vist den 1. interesse) jo flere mulige nye medlemmer er der mulighed for.

Offline Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 Januar , 2012, 20:42 »
Hvordan er det lige med forældrene. Vil de blive ved slaget efter de har fået unger eller flyver de tilbage til den gamle ejer. Hvis de får lov til at flyve frit igen?
« Senest Redigeret: 11 Januar , 2012, 20:43 Fra Karlsen »
Hilsen Karlsen

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
« Svar #14 Dato: 11 Januar , 2012, 20:51 »

Rudy, tak for dit svar, det var flotte resultater du opnåede der  /o

Som et forsøg prøver svendborg foreningen i år, at bygge et slag hvor alle ikke medlemmer kan købe en due ind på slaget, dvs. for max 3ookr kan man prøve at flyve med duer en hel sommer. Er spændt på resultatet.

Karlsen : Det er meget forskelligt om de bliver på slaget hvis det er voksne duer man har fået, men det kan lade sig gøre at få dem til at blive jeg har haft held til det mange gange med stor succes.

Men det optimale er at få unger fra et top slag, og så flyve med dem i starten.