Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spritny i Hønsebranchen - Hvilke høns og hønsehusets indretning  (Læst 4621 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Mogensen

• Passiv bruger
Hejsa.
Vi vil til at have høns på vores landsted. Men hvilken slags skal man vælge...
Jeg har kigget en del herinde og er blevet helt rundt på gulvet.

Der bliver skrevet noget om hybrid og noget om generationer osv. osv. Hvad dækker
de begreber over og er det noget jeg skal bekymre mig om.

Det vi gerne vil bruge vores høns til er : Æg og slagtning og kan man få nogle der
også er lidt rolige er det heller ikke et minus ;D

Vi har et tidligere udleveringsrum fra svin som nu forfremmes til hønsehus. Derudover
er det meningen at de skal gå frit også. Der er godt 27 m2 så der er umiddelbart plads nok...
Hvor store skal deres siddepinde være og kan de være frit i rummet.?
Er det godt med halm til dem som gulvstrøelse, (det har vi nemlig i rå mængder)

Og måske det vigtigste af det hele.
Hvor køber jeg så de her høns som der givetvis kommer en hel masse forslag på.?

Det var vist det hele lige pt. pyha.. :D

0,4 New Hampshire
1.0 Maran
0,1 Kat
1 fantastisk kone
2 søde piger
1 dejlig dreng

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Velkommen på forum, Peter :D
Hvis I vælger nogle af de svære (tunge) racer, kan I sagtens finde en race der er både til kød og æg, disse racer er som regel også ret rolige; af nogle racer kan nævnes: maran, araucana, sussex, wyandotte, som er gode allround dyr.
Hybrider er enten æglægningshybrider eller slagtehybrider, og de er selvfølgelig også en mulighed. Æglægningshybriderne er som regel ikke værd at slagte og mange her på forum har haft problemer med slagtehybriderne, fordi de tager så meget på så hurtigt, at benene ikke kan bære dem, nogle har dog haft ok erfaringer med dem. Hybriderne er ikke værd at avle på, da deres afkom ikke har de samme egenskaber som forældredyrene.
Som sidepinde er lægter en god løsning, med den brede side op og så giv lige kanterne med grovfilen eller en høvl, så de ikke er skarpe.
Jeg bruger personligt sand i bunden af mit hønsehus, for jeg kan godt lide, at det er nemt at rive klatterne sammen dagligt, men der er da mange, der bruger halm.
Jeg kan anbefale, at I læser Den store Hønsebog af Jørgen Liljesøe, den kan I låne på biblioteket, og der får I svar på mange (alle) spørgsmål.
Glæd jer til en vanedannende og hyggelig og afstressende hobby. *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Velkommen til
Jeg vil da anbefale dig at få New Hampshire, de er smukke og lægger mange æg, fylder pænt i gryden og er forholdsvis rolige, men det er sjældent de ruger, vil man have kyllinger skal man naturligvis have en hane, og der skal man nok lige tjekke om man bor i landzone, eller om der er ristriktioner.
Og det vil være en god idet at supplerer med en race der gerne ruger.

Jeg ville aldrig have halm som strøelse til mine høns, det er noget gris, og suger fugt og giver et dårligt indeklima for høns

Sand eller spåner er en fin ide.

Pinde kan være frit i rummet, hvis du mener svæve i en snor eller lign, men jeg ved ikke om hønsene vil bruge dem.

Her på siden finder du nogen der kan sælge dem til dig, eller evt ruge nogle ud for dig, så du får dem fra små.

Høns skal gerne have en rævesikker hønsegård, og det er fantastisk for dem at komme ud og gå på friland, hvis der er mulighed for det, mine høns er kun inde om natten, og ellers fri i haven

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

suham

• Gæst
Hej Peter. Velkommen til forummet.

Du kan være helt sikker på, at du ikke får det let med at vælge, når du stiller den slags spørgsmål herinde for alle har en mening om hvad der er det bedste valg for dig :)

Et råd til dig kunne være at tage stilling til: 1. Hvilken str. æg ønsker du? 2. Skal det være en glæde at se de smukke dyr, eller skal de primært æde og lægge æg? 3. Gør det noget at hønsene flyver eller skal de være tunge, så de ikke gider? 4. Vil du have æg hver dag eller blot hver 3. dag? osv.

Mine favoritter er Lys sussex og australorps (store æg), Vorwerk (mellemstørrelse og mellemstr. æg. Levende og flotte kræ), Bielefelder (aflange æg, afsindig flot og rolig høne).
Jeg synes ikke du skal vælge en billig industrihøne som begynderhøne for de er blottet for charme, er min erfaring. Gå efter guldet første gang!

God jagt :)

Mango2705

• Gæst
Velkommen Peter. ;D

Jeg vil gi' Marianne fuldstændig ret, ;) jeg har dog kun Wyandotter og en New Hampshire til det fåremål i skal bruge høns til, men ved at Sussex også er gode æg/kød høns. Æglægningshybrider har også tendens til at hakke hinanden, og jeg tror at i vil få mere glæde af nogen race/blandingshøns frem for slagtehybrider. /o

Jeg bruger mellemstore naturgrene og brædder som sidepinde, og jord/sand som bundmateriale. /o

Offline michael m

• Passiv bruger
Hejsa.
Vi vil til at have høns på vores landsted. Men hvilken slags skal man vælge...
Jeg har kigget en del herinde og er blevet helt rundt på gulvet.

Der bliver skrevet noget om hybrid og noget om generationer osv. osv. Hvad dækker
de begreber over og er det noget jeg skal bekymre mig om.

Det vi gerne vil bruge vores høns til er : Æg og slagtning og kan man få nogle der
også er lidt rolige er det heller ikke et minus ;D

Vi har et tidligere udleveringsrum fra svin som nu forfremmes til hønsehus. Derudover
er det meningen at de skal gå frit også. Der er godt 27 m2 så der er umiddelbart plads nok...
Hvor store skal deres siddepinde være og kan de være frit i rummet.?
Er det godt med halm til dem som gulvstrøelse, (det har vi nemlig i rå mængder)

Og måske det vigtigste af det hele.
Hvor køber jeg så de her høns som der givetvis kommer en hel masse forslag på.?

Det var vist det hele lige pt. pyha.. :D

ja men peder er det ikke bare og lytte lidt til de gode råd og så beslutte dig hi hi der er vel mange der har kyllinger i maskinen nu måske lidt for mange  så når du ved hvad race du vil have så laver du da bare en tråd mere

Offline Rudy

• Bruger
Jeg har valgt Orpington, fordi jeg vil have en rolig race der er køn at se på, samt kan holdes bag lavt hegn og så jeg får rimelig med æg samt en fin slagte kylling en gang imellem. Dertil kan nævnes at Orpington er rugende.

Så ud fra mine krav og hvad jeg syntes, (men vi er heldigvis alle forskellige mht. race-valg, så andre racer uddør ikke ;D) så har det i de seneste mange år være Orpington i nogle forskellige farver, der bebor mine hønsehuse.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Velkommen til!

Jeg har selv valgt at holde Danske Landhøns - synes det er en ok allround høne som både kan spises (har en ok størrelse slagtet til én person - ca 900 g til 1 kg udvokset hane, plukket og renset /o) men som også lægger æg der kan bruges til alt i køkkenet.

Hvordan du vil indrette dit hus og gård er en smagssag.
Kig i folks gallerier - de fleste har lagt billeder ind i deres profil som viser et bredt snit af mulighederne for indretning - nogle bygger nye huse, andre genbruger en stald som du skriver at du vil.

Prøv dig frem, det kan altid laves om hen ad vejen... ;)

Så bare klø på.

Men som race kan jeg varmt anbefale Brahma - det er en skøn høne (stor som dværg) som gerne vil ruge sine kyllinger ud selv (ud fra mit kendskab til racen - min veninde Lene Lestat har den) og jeg ved at der er mange her på forum som har denne race og nok gerne vil hjælpe dig i gang uanset hvor du kommer hen i landet.

Dog ja som Marianne skriver - lån bogen om høns i haven med Jørgen Liljensøe - det er Hønsefolkets BIBEL ;) Kan ikke undværes - må blive dit næste gaveønske :D. ;)
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Altsaa Joan er det dvaerge du har ;) Mine landhaner vejer da ca. 1300 gr slagtet vaegt. Dejlig race. Er du mere til de lidt stoerre og tungere racer, saa kan jeg ogsaa varmt anbefale barneveldere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Altsaa Joan er det dvaerge du har ;) Mine landhaner vejer da ca. 1300 gr slagtet vaegt. Dejlig race. Er du mere til de lidt stoerre og tungere racer, saa kan jeg ogsaa varmt anbefale barneveldere.

Jeg har dem som stor race men de ville ikke tage på og det var en ung hane fra i år jeg slagtede og tog vægten af
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk