Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerpilning gode råd søges  (Læst 7588 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ytte

• Passiv bruger
  • se mere på www.art2by2.dk
    • www.art2by2.dk
Fjerpilning gode råd søges
« Dato: 09 Januar , 2012, 17:52 »
Har problem med at min fine hane får pillet sine halsfjer af hønsene. Har prøvet at holde han adskilt i en uges tid om dagen, derefter smurt ind i hjortetaksolie. Nu kan jeg se at hønsepigerne ikke vil lade ham være. Har i dag prøvet at duppe med tea treeolie. Er der nogen der har prøvet det med godt resultat? Og eller har andre fif.
Jeg har 7 høner og en hane stor austrolorps. OG det er ikk en høne som vi kunne slagte det er flere der piller lidt.
Hvad gør jeg? Tak derude på forhånd  :)

Ps. alle hønsene  går frit i haven, virker harmoniske og absolut ikke stressede. Får æglægningsfoder, hvede, grønt, skaller, kul, salt, og alt det de finder i haven. Endvidere forkæles de med hønseguf efter opskrift og andre madrester...hvad mere kan man gøre? /o
1.5 Australorps store, med stolthed & beundring
1.0 Basenjie
1.0 Foxton
1.0 ægtemand
&
børn, svigerbørn og børnebørn ;-))
;-)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Fjerpilning gode råd søges
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2012, 17:56 »
Du kunne prøve at give dem ekstra protein..kød f.eks. Det afhjælper ofte problemet. Proteinmangel giver tit lyst til at pille og spise fjer....
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2012, 18:00 »
Har du tjekket for utøj? Jeg havde kæmpe problemer med skaldede høns i sommer, og kunne tydeligt se at de plukkede hinanden. Det viste sig i sidste ende, at mit hønsehus var fyldt med krible-krable! /d Jeg gav høns, hus og redekasser en ordentlig omgang, og efterhånden stoppede plukningen af hinanden, og er nu næsten helt væk.

Jeg købte noget der hedder "anti-feather-peaking-spray" i England. Noget tjærestads, der skulle hjælpe. Jeg har ikke rigtig fået det brugt, så jeg kan desværre ikke sige om det virker.

Held og lykke *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ytte

• Passiv bruger
    • www.art2by2.dk
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2012, 18:06 »
Jeg har prøvet at give dem mejsekugler fordi der er animalsk fedt i, men tak, Helle jeg vil prøve at give dem lidt hakkekød, måske det dur ::)
Eller hvad mener du med kød?  ???

Og til Tanja, ja jeg har tjekket for utøj, givet  Drop lops, og sprayet høns og hus, og ser ingen ting i hønsenes fjer. Ligesom de heller ikke lopper sig. 
Hønsehuset er også rent og revner sprayes jævnligt.
men tak fordi du gjorde opmærksom på det. /o
1.0 Basenjie
1.0 Foxton
1.0 ægtemand
&
;-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2012, 18:12 »
Jamen altså Jytte....de vil da eeelske hakket kød *p...forhåbentlig så meget, at de glemmer at spise hanehals ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2012, 18:19 »
Ja, de elsker alt slags kød, bare det ikke er for røget og salt. Prøv også med en bakke leverpostej, så skal du bare se fest i hønsehuset :D. Min mand er kok og kommer tit hjem med rester fra buffeten. I dag har de fået ca. 3 kg kalvebryst, rullepølse og flødeleverpostej ;).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2012, 18:24 »
Ja, de elsker alt slags kød, bare det ikke er for røget og salt. Prøv også med en bakke leverpostej, så skal du bare se fest i hønsehuset :D. Min mand er kok og kommer tit hjem med rester fra buffeten. I dag har de fået ca. 3 kg kalvebryst, rullepølse og flødeleverpostej ;).

Tanja..jeg tænker ofte på, at det jo faktisk er dyrplageri, når du sælger høns fra flokken. De kan ikke komme til at spise "ordentligt" noget andet sted >:(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline jan joan sejer lauridsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2012, 18:26 »
prøv ad sætte næbringe på den i 14 dage de pleje ad hjælpe /o
jan lauridsen  opdræv ad  gul og sort gul conbi  farve  wyandotter

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Januar , 2012, 18:46 »
Jeg havde samme problem med mine store gule orpington. Men da jeg sprayede dem i nakken med FED Pick, stoppede de med det pjat. Det er noget meget ildelugtende stads, så handsker er en rigtig god ide´.
Husk at passe på hønsenes øjne ikke bliver ramt.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #9 Dato: 09 Januar , 2012, 19:09 »
Tanja..jeg tænker ofte på, at det jo faktisk er dyrplageri, når du sælger høns fra flokken. De kan ikke komme til at spise "ordentligt" noget andet sted >:(

*g *g *g
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Ytte

• Passiv bruger
    • www.art2by2.dk
« Svar #10 Dato: 09 Januar , 2012, 22:01 »
Jeg havde samme problem med mine store gule orpington. Men da jeg sprayede dem i nakken med FED Pick, stoppede de med det pjat. Det er noget meget ildelugtende stads, så handsker er en rigtig god ide´.
Husk at passe på hønsenes øjne ikke bliver ramt.

Hej tak for råd, er FED pick måske hjortetakolie? Det lugter som "våde rygere i et lille rum" føj hvor hønsehuset og den stakkels hane lugter, men fjerspisningen fortsætter. OG jeg brugte gummihandsker for lugten kan IKKE vaskes væk  :P Så blev man så klog. Ps. er eks ryger  ;D 
1.0 Basenjie
1.0 Foxton
1.0 ægtemand
&
;-)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Januar , 2012, 22:03 »
En jeg kender, der har opdrættet høns i mange år, siger de skal have lidt salt til rådighed, så skulle det holde op. Men jeg har ikke haft problemet, så jeg har ikke selv prøvet det. God udeplads og noget at rode i, tror jeg også er en god 'kur'.
Mvh Marianne

Offline Ytte

• Passiv bruger
    • www.art2by2.dk
« Svar #12 Dato: 09 Januar , 2012, 22:10 »
Tak til alle der foreløbig er kommet med gode råd, det er skønt. Også Hønsebuffe får nu helt nye dimensioner, vi må vist til at ta os sammen  ;D
Næbringe ved jeg ikke  noget om hvordan fungerer og hvordan man i sætter dem...men måske en mulighed hvis ikke "Buffeten" virker.
Men har nogen prøvet Tea Tree oil til jeres høns?

Tak for i dag derude  /o

ps til Marianne, ja er helt med på at "lediggang er roden til alt ondt" OG høns skal jo ha det sjovt  ;D Så de går i hele haven og det kan man godt se  :o ;D Men tak skal du ha /o
1.0 Basenjie
1.0 Foxton
1.0 ægtemand
&
;-)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Januar , 2012, 22:11 »
ps til Marianne, ja er helt med på at "lediggang er roden til alt ondt" OG høns skal jo ha det sjovt  ;D Så de går i hele haven og det kan man godt se  :o ;D Men tak skal du ha /o

Ja, sorry, det så jeg godt, da jeg HAVDE skrevet mit indlæg ;) Men jeg håber du får løst problemet!  :)
Mvh Marianne

Offline Ytte

• Passiv bruger
    • www.art2by2.dk
« Svar #14 Dato: 02 Marts , 2012, 23:25 »
Ja nu er jeg snart erfaren udi fjerpilning,,,desværre ikke med det forløsende råd. Min hane er helt afpillet på halsen.  Jeg har fodret  med kød, fisk, salt i skallerne, smurt med Hjortetaksolie, (sikken noget fedtet stads) Lugter som storrygere med askebæger ;-) Nå men sprayet med "stop grise bid" dufter såmænd ok, smurt med vaseline....Har isoleret ham i 10 dage, altsammen til ingen nytte, de slemme slemme hønsepiger plukker ham som om han var en slikbutik. ::)  UH han må godt nok være lækker og jo jo han er en flot fyr, men altså. Hønsepigerne plukker ikke hinanden kun hanen.
Så er der nogen der sidder med et godt råd som jeg ikke har prøvet hører jeg gerne. /o

Har opsøget en fjerkræ mand og han forstår ikke hvorfor de gør det, jeg har jo australorps og de plejer ikke at pille hinanden siger han. Han kender mine forhold  og siger god for dem (kalder dem meget fine) ;-)

Tænkte på om jeg skulle sætte ring i næserne på hønerne men har nogen erfaring med det?  ???

Hanens fjer bliver fedtet af al den smørren og det syntes jeg er synd for ham, nu må det være pigernes tur ;-))
Lad mig høre hvad i mener, tak.  /o

1.0 Basenjie
1.0 Foxton
1.0 ægtemand
&
;-)