Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt om æg  (Læst 6329 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Lidt om æg
« Dato: 06 Januar , 2012, 07:59 »
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2012, 08:02 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lidt om æg
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2012, 08:02 »
Der man mangler bare en mulighed mere, den kommer her :

Æg fra egne høns :

Hønsene er en race og farve, man selv har valgt og synes om. De går i en passende harmonisk flok og bor i et hønsehus med god plads, de har en god stor hønsegård og evt. også frit udløb i haven, de bliver fodret med et godt hovedfoder, de får madrester og masser af grønt. De er selvfølgelig ikke næbtrimmede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2012, 09:16 »
Når man så ved, at hakkeorden ikke kan etableres i flokke, der er over 25 individer (cirka), så kan man jo godt forstå, at producenterne næbtrimmer hønsene. Hønsene lever jo i en evig stress tilstand i de kæmpeflokke, hvor de dagligt skal forsøge at etablere ny hakkeorden. Ja, også de høns der leverer økologiske æg.
Sørgeligt er det  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline anita hansen

• Bruger
  • Ælsker mine høns.
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2012, 09:47 »
Kan da helt klart bedst lide den løsning med egne høns.

Der er nu ikke noget bedre end at hente æg fra eget hønsehus, og man kan bare ikke købe æg med så gule, næsten orange blommer. Basta.

Egne høns er bare bedst.
Ejer af : 1-2 stor kockin i gul. En kylling udruget på mit arbejde på en friskole. 2 pony vallakker.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2012, 09:50 »
Når man så ved, at hakkeorden ikke kan etableres i flokke, der er over 25 individer (cirka), så kan man jo godt forstå, at producenterne næbtrimmer hønsene. Hønsene lever jo i en evig stress tilstand i de kæmpeflokke, hvor de dagligt skal forsøge at etablere ny hakkeorden. Ja, også de høns der leverer økologiske æg.
Sørgeligt er det  <W

Ja og støjen blandt så mange høns på én gang må da virkelig også sætte sit spor  :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

thorleif

• Gæst
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2012, 10:11 »
I "gamle dage" havede mange gaarde hoens, det var en vigtig indtaektskilde. I de floker der "kun" skulde laegge aeg til salg, slap man nogle faa haner ind med hoenerne, saa der blev ro og orden i flokken. Det fungerede fint i mange hundreder af aar. Hoenerne levede vanligtvis i tre aar, det tredje aar blev mange hoener brugt til at legge ruge-aeg, slig at naeste generation kunde laves. For over 100 aar siden begyndte nogle gaarde med at holde to flokke med hoens, den ene flok la aeg om vinteren, da pricerne var paa top. Mange landmend brugte en race der hed Langshans, der blev importered til England ifra Kina i 1870'erne. Denne nye race havede ogsaa en anden stor fordel, der var utroligt lidt "boevl" i floken. De levede ogsaa lengre end de fledste andre racer, og var paalidelige "sitters" (skrukker) i mange aar. I flere hundrede aar experimenterede man med krydsninger af racer, samt at mange nye racer blev "fundet op", saa der var udvikling hele tiden. En udvikling der fortsetter idag. For ca 40-50 aar siden kom gennembruddet: man klarede at "temme" vidse gener/egenskaber, og "hybriden" blev foedt. Mange af "de gamle" racer blev nesten udryddet, nogle doede ud. Landmend har ikke hoens mere, der blev udviglet en stor industri, aeg er bliven billigere, og alle hjerter fryder sig. Det er ikke alltid udviglingen forbedrer ting?
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2012, 10:14 Fra thorleif »

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2012, 12:33 »
marianne netop derfor er jeg mere til burhøns end skrabeæg der er jo "kun" i hakkeordenen. før har jeg ellers altid købt skrabeæg i den tro at det var bedere

Offline ncj

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2012, 15:17 »
Jeg har både set produktionssteder af burhøns og økologiske æglæggere, jeg er slet ikke i tvivl hvor jeg skal have mine æg fra.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2012, 18:21 »
marianne netop derfor er jeg mere til burhøns end skrabeæg der er jo "kun" i hakkeordenen. før har jeg ellers altid købt skrabeæg i den tro at det var bedere
Jeg er ikke til nogen af formerne, men jeg kan give dig ret i at burhønsene ikke har problemet med hakkeordenen, at de så går på tremmebund, der skråner og dårligt har plads nok til at strække sig, aldrig ser dagslys osv, osv er desværre ikke af det gode  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 Januar , 2012, 00:38 »
jo marianne men hvor længe lever den høne der er nr 9999 i hirakiet hos skrabehøns, underlige regler.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 07 Januar , 2012, 08:16 »
Se det er jo humlen, Kristian, det er ikke den samme, der er nr. 9999, for de kan ikke huske hierarkiet, når de er over ca. 25 individer. Så alle hønsene lever i en evig hakkeorden-etableringsfase hver dag. Det må da give stress.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 07 Januar , 2012, 09:16 »
ja marianne den er burhønsene dog trods alt fri for, der er så noget med nye burregler fra i år. hvordan de løses i praxis ved jeg ikk så det kan jeg ikk udtale mig om

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 07 Januar , 2012, 17:01 »
De nye såkaldte "forbedringer" er ikke værd at skrive hjem om. Desværre kan de måske ligefrem betyde, at der nu bliver sagt, at burhønsene har fået "bedre" vilkår og så er alt godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 07 Januar , 2012, 17:33 »
Jeg forstår SLET ikke din tankegang Kristian.  ???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 08 Januar , 2012, 10:11 »
henriette

jeg har tidliger købt skrabe æg i den tro at de gik udenfor og skrabte i jorden, og gik ind om natten, selfølgelig under industriligende forhold, og efter at ha læst hvordan de holdes . ville jeg ønske at jeg havde købt buræg, som jeg syntes har bedere forhold end skrabehøns, dermed ikk sagt at, jeg selv vil holde dyr på denne måde. men nu har jeg jo oss bare hygge dyr