Hej Jean.
Keramikpærer eller Elsteinpærer yder mere varme for de samme penge.
60 Watt er kun 60 Watt i forbrug, mens Elsteinpæren i samme styrke giver mere varme for pengene end den røde lampe, da den ikke bruger energi på at give lys også. Den røde lampe var den bedste måde at få strålevarme ud af en næsten almidelig pære for 50 år siden, da jeg var barn, men det er i dag en forældet og strømslugende teknik.
Det er om aftenen lettere at kigge til en kyllingeflok der allerede har lys fra den røde pære, men det er en dårlig ide. Babyer også fjerkræbabyer har brug for ro og søvn, og derfor er det vigtigt at give dem perioder med mørke, og derfor skille varmen der skal være konstant og lyset som ikke bør være konstant.
Når Lenes kyllinger før sad langt væk fra lampen, har det været for varmt = strømspild, men jeg er enig med Erik i at det i meget kolde omgivelser kan være bedre med for meget varme, hvis de små selv kan fjerne sig. Jeg har varmet et hold kyllinger ihjel med en stor varmepære i et mindre aflukke i mit drivhus. Jeg justerede så det passede om aftenen, men glemte hvor varmt det kan blive i et drivhus, når solen pludselig bager og der ikke er nok plads ude omkring lampen. Efter det har jeg sat en termostat på lamperne, så de slukker når det bliver for varmt.
Elstein bruger kun energi på strålevarme.
Røde pærer giver MINDRE strålevarme og til gengæld en del lys = spild.