Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Keramik varmepære?  (Læst 12974 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Keramik varmepære?
« Dato: 01 Januar , 2012, 22:00 »
Varmer sådan en lige så godt om den alm. røde?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Keramik varmepære?
« Svar #1 Dato: 01 Januar , 2012, 22:08 »
Kender den ikke. Har du evt et link?
Mvh
Erik Andersen

• Bruger
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 01 Januar , 2012, 22:20 »
Tak Jean.

Jeg bliver svar skyldig. Jeg ville tro det, men ved det ikke. Så forhåbentligt andre med erfaring med sådanne pærer kan hjælpe.

Hvorfor overvejer du denne pære fremfor den alm infrarøde?
Mvh
Erik Andersen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 Januar , 2012, 22:22 »
Det er til når jeg flytter serama'erne udenfor til foråret. Så tænker jeg på at bygge varme ind i deres hus.
Mand og 3 børn

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #5 Dato: 01 Januar , 2012, 22:33 »
Jeg mener de varmer lige så godt  :)

de har bare to fejl at man ikke kan se de er sprunget /d

de kan også brænde sig på dem hvis de røre ved dem /d
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 Januar , 2012, 22:44 »
Pudsigt at du spørger lige nu for jeg har gået længe og tænkt på det samme.
Nu er det blevet testet for jeg har lige installeret en keramik pære 60 w hos seramaerne istedet for den røde.

Den varmer IKKE lige så meget. Men jeg vil tro at en på flere W nok gør.
Jeg har en hos seramaerne i hønsehuset og nu ligger de i en klump under den hvor imod de lå langt væk fra den røde.
Men det vil jo så også sige at der ikke er spild varme. De udnytter den varme der er.
Når det ikke er til helt små kyllinger tror jeg at keramik pærerne på 60 W er nok.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 01 Januar , 2012, 22:59 »
Undskyld, hvis jeg lige bliver lidt professoragtig igen, men vi er nødt til at være mere præcise i kommunikationen hvis vi skal undgå katastrofer her.

@Jean
Du har dine Seramaer i et drivhus. Udendørs?

60 W, er 60 W om det kommer fra en keramisk eller en infrarød lampe. Varmegraden/mængden er den samme. Det relevante spørgsmål her er hvilken varmegrad der er behov for. Hvis det er et udendørs drivhus, er 60 W sikkert helt fint lige nu hvor udendørstemperaturen er 7-8 g +. Men det rækker som en skrædder i helvede hvis temperaturen pludselig falder til 10 g - .

Så taler vi anvendelse et sted der er meget afhængigt af udendørs temperaturer, ville jeg umiddelbart sige 150-200 W. Bliver der for varmt vil kyllingerne selv justere afstanden til varmekilden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 Januar , 2012, 23:08 »
Undskyld, hvis jeg lige bliver lidt professoragtig igen, men vi er nødt til at være mere præcise i kommunikationen hvis vi skal undgå katastrofer her.

@Jean
Du har dine Seramaer i et drivhus. Udendørs?

60 W, er 60 W om det kommer fra en keramisk eller en infrarød lampe. Varmegraden/mængden er den samme. Det relevante spørgsmål her er hvilken varmegrad der er behov for. Hvis det er et udendørs drivhus, er 60 W sikkert helt fint lige nu hvor udendørstemperaturen er 7-8 g +. Men det rækker som en skrædder i helvede hvis temperaturen pludselig falder til 10 g - .

Så taler vi anvendelse et sted der er meget afhængigt af udendørs temperaturer, ville jeg umiddelbart sige 150-200 W. Bliver der for varmt vil kyllingerne selv justere afstanden til varmekilden.

Syntes at det er rart at du er "professor" for min tvivl gik jo netop på at 60 W sgi da måtte være 60 W . Og om det mon ikke volle være nok til fuldbefjerrede.

Syntes at den slags pærer må være at foretrække istedet for konstant lys. Ulempen er jo så at man ikke reagerer prompte hvis den går istykker.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 Januar , 2012, 23:16 »
erik i princippet har du ret energi er energi, lys er os energi, en 60 watt pære giver energien 60 watt, dvs at hvis du sætter begge i en lukket lystæt kasse giver de 60 watt varme, og hænger de fri vil det lys der kommer ud fra drivhuset være spildt energi, ir (grisse) pærerne, giver så nok en del mere strålevarme, end keramik pærerene. men det er så en helt anden historie ;)

jean har du tænkt på evt at stille burene på gulvvarmemåtter, eller de varmeplader bla amerika sælger til frostfri drikke automater, under dine bure

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 01 Januar , 2012, 23:17 »
Ikke 'professor' blot 'professoragtig'.

Men om 60 W er tilstrækkeligt afhænger af, i hvilke omgivelser kyllingerne lever. Jeg holder normalt mine i en hesteboks i stalden, og her vil 60 W være alt for lidt, hvis vejret udendørs er vinterligt. Har man sine kyllinger indendøre, i et bryggers eller fyrrum eller lignende, vil 60 W sikkert være rigeligt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lundur

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 Januar , 2012, 23:20 »
Hej Jean.
Keramikpærer eller Elsteinpærer yder mere varme for de samme penge.
60 Watt er kun 60 Watt i forbrug, mens Elsteinpæren i samme styrke giver mere varme for pengene end den røde lampe, da den ikke bruger energi på at give lys også. Den røde lampe var den bedste måde at få strålevarme ud af en næsten almidelig pære for 50 år siden, da jeg var barn, men det er i dag en forældet og strømslugende teknik.
Det er om aftenen lettere at kigge til en kyllingeflok der allerede har lys fra den røde pære, men det er en dårlig ide. Babyer også fjerkræbabyer har brug for ro og søvn, og derfor er det vigtigt at give dem perioder med mørke, og derfor skille varmen der skal være konstant og lyset som ikke bør være konstant.
Når Lenes kyllinger før sad langt væk fra lampen, har det været for varmt = strømspild, men jeg er enig med Erik i at det i meget kolde omgivelser kan være bedre med for meget varme, hvis de små selv kan fjerne sig. Jeg har varmet et hold kyllinger ihjel med en stor varmepære i et mindre aflukke i mit drivhus. Jeg justerede så det passede om aftenen, men glemte hvor varmt det kan blive i et drivhus, når solen pludselig bager og der ikke er nok plads ude omkring lampen. Efter det har jeg sat en termostat på lamperne, så de slukker når det bliver for varmt.
Elstein bruger kun energi på strålevarme.
Røde pærer giver MINDRE strålevarme og til gengæld en del lys = spild.
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2012, 23:26 Fra Lundur »
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 01 Januar , 2012, 23:20 »
man kan montere en lille glødepære i serie med varmepæren så går den ud hvis den springer,

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 02 Januar , 2012, 08:13 »
Det vil være ualmindelig usmart at montere en lille glødepære i serie med varmepæren. For så får man INTET ud af den keramiske varmepære..

Eksempel. 60 W keramisk pære i serie med en 10 W glødepære giver 1.22 W varmeeffekt til den keramiske.. Det skyldes at den lille glødepære har den største modstand og derfor begrænser strømmen.

Så lad endelig være med at sætte en lille pære i serie med den keramiske!
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 02 Januar , 2012, 08:35 »
fin så en lille modstand, eller kordensator parelelt med med glødepæren, jeg er ikk elektronik nørd ;D, men kan ring til en ven /o med størrelser, eller slå op i en gammel støvet bog