Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi er mange på Forum  (Læst 7544 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lonekh

• Bruger
Sv: Vi er mange på Forum
« Svar #90 Dato: 04 Januar , 2012, 20:32 »
Jeg må vidst starte med at give Lene en undskyldning, det var dumt at nævne dig, for selvfølgelig har du ret, du kan ikke have høns til alle.
Jeg tror desværre ikke, at det hjælper at låne standarderne for racehønsene, da jeg ikke vil vide hvad de mener, tag nu din egen sætning "En god æglægger skal have en god, bred og dyb krop", hvad hulen  menes med en bred og dyb krop, eller andre fagudtryk, jeg tror man er nød til at få det forklaret, når man står ved siden af sine høns og kan sammenligne med et eller andet. Jeg har desværre ikke i øjeblikket overskud til at følge med i, hvornår der er udstillinger også komme til dem, men måske på et senere tidspunkt, jeg har da specielt nogle flotte haner, hvor jeg godt kan være lidt nysgerrig på, om de er så flotte som jeg synes de er, måske bliver jeg bare skuffet  :P.

Udover det er jeg personlig meget glad for forum og for alle de kræfter, der lægges i det, jeg har fået svar på rigtig mange ting herinde, som ikke står i bøgerne, så jeg håber selvfølgelig at mangfoldigheden fortsætter. /o
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #91 Dato: 04 Januar , 2012, 21:41 »
Lone jeg kender godt det med at stå og kigge på flokken, og undre sig over hvad der er godt og skidt. Vi skal jo alle starte et sted. Det jeg gjorde var at melde mig i specialklubben (klubberne  ;) ) og tage med til de møder der bliver holdt, hvor der kommer en dommer og fortæller. Folk tager deres høns og haner med, og så bliver der forklaret, diskuteret, sammenlignet og kigget i alle ender og kanter. Det tager en dags tid, men er vildt hyggeligt. Og man kan næsten altid finde nogen at køre med. Og hovedet summer godt og grundigt når man kommer hjem fra sådan en dag. Men hold op hvor er det lærerigt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #92 Dato: 04 Januar , 2012, 22:37 »
Jeg tænker at hvis man nu køber en flok "havehøns" og får interesse for opdræt, så kan man jo forsøge at arbejde med racen ud fra det materiale man har,,, der kommer jo altid nogen der er bedre end andre, og så fornye sig med et bedre eksemplar af racen, som nogen måske vil sælge.... man skal jo ikke være ekspert for at vide at ikke mange udstillere sælger deres bedste dyr til hvem som helst.

Jeg køber superdejlige dyr, men ved at min hønsepusher beholder de bedste til sig selv, ellers er han da godt tosset... jeg udstiller jo ikke.
Det er muligt at jeg ville stige i graderne hvis jeg ville udstille, men stadig ikke få de allerbedste.... og jeg giver gerne den nette sum af 150-250 kroner pr. dyr for at have smukke dyr at se på, og jeg sælger sjældent voksne dyr under 100 kroner..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #93 Dato: 09 Januar , 2012, 09:24 »
Lone jeg kender godt det med at stå og kigge på flokken, og undre sig over hvad der er godt og skidt. Vi skal jo alle starte et sted. Det jeg gjorde var at melde mig i specialklubben (klubberne  ;) ) og tage med til de møder der bliver holdt, hvor der kommer en dommer og fortæller. Folk tager deres høns og haner med, og så bliver der forklaret, diskuteret, sammenlignet og kigget i alle ender og kanter. Det tager en dags tid, men er vildt hyggeligt. Og man kan næsten altid finde nogen at køre med. Og hovedet summer godt og grundigt når man kommer hjem fra sådan en dag. Men hold op hvor er det lærerigt.

Et besøg på en hvilken som helst udstilling er altid lærerig - bare det at se de mange racer der egentligt er i lille Danmark. /o

Man kunne også godt gøre det at man tager kontakt til nærmeste klub og spørger om de er så venlige at komme forbi til en kop kaffe/te og så lige fortælle lidt om hvad der er godt og dårlligt ved de dyr man nu har - dette er selvfølgelig ment som en hjælp og ikke som en kritik - hvis man vil have dem så racetypiske som muligt og så dyrene ligner det der står i standarten for den pågældende race man har valgt.

MEN vi i klubberne vil da også gerne komme forbi og snakke om de høns som andre har OGSÅ selv om de ikke er racerene/typiske.  :D

Vi kan jo ikke alle være bidt af at udstille :D, og jeg ved da personligt at jeg godt kan lide at komme forbi andre og få en lille hønsesnak, det kan nemlig også være lærerigt for mig personligt at se hvordan andre har indrettet deres hønsehold.

Jeg har da fået mange gode ideer til hønsehus ved at besøge andre, og disse ideer blev afprøvet på tegning før jeg fik bygget mit nye hønsehus i 2011.

Så bare klø på med at snakke med os alle. Vi er ikke længere væk end et klik med musen her på forum - se hvor er den nærmeste hønseholder nær dig eller ved at se i den lokale gule bog under foreninger (hvis altså klubben er repræsenteret deri) /o
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Mango2705

• Gæst
« Svar #94 Dato: 09 Januar , 2012, 21:53 »
Lene det er da en fantastisk tråd du har fået startet her. ;) Jeg kan jo godt li' at blande mine høns med henblik på, at jeg går efter en type høns som lægger en god potion æg, er elegant og er overlevelsesdygtige. Samtidig avler jeg også racerene dyr, som med mine sølv/sortrandet wyandotter mens at jeg lader hanen få blandede unger med de andre høner. ;D

Jeg synes det er op til de enkelte avlere hvad de vil ha' for deres dyr, kvalitet og pris går selvfølgelig hånd i hånd, den energi der bliver lagt i fjerkræsavl har jo også en hvis værdi. Og hvad en avler vil sælge til er jo helt op til den enkelte, om det er til udstilling, raceavl eller begge dele eller noget helt andet, det kan jeg ikke se noget problem i. /o

Jeg kan godt li' at vi har vores forskellige meninger, og det er jo kun godt hvis vi kan få nogen gode debatter i gang, ;) og uden at vi prøver at hænge nogen ud, fordi vi føler at vi ikke er blevet behandlet rigtigt. ??? Vi som mennesker med vores forskellige meninger, kan jo ikke undgå at støde nogen uanset hvad vi siger, så det er da bedre hvis vi har respekt for vores forskellige holdninger, og debattere på en sund og venlig måde, så vi kan blive lidt klogere ved at se ting fra flere perspektiver. ;D

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #95 Dato: 14 Januar , 2012, 08:52 »
Faldt lige over denne tråd igen - og over Lenes helt oprindelige indlæg i starten.

Selv er jeg jo havehønser - eller racehavehønser kunne man måske kalde det.
Jeg er ikke til udstillinger og strømlinet avl. Det siger mig ikke en bønne. Jeg interesserer mig mere for temperament og adfærd - personlighed, om man vil.
Sådan har jeg det også med vores andre dyr.

Jeg har huskatte -men har haft racekat, og kunne sagtens få det igen.
Jeg har en racerenhund og et gadekryds. De er lige sjove at have - bortset fra at I vores tilfælde bliver fordommen bekræftet: Racehunden er altid syg. Gadekrydset fejler aldrig noget.

I hønsegården går 0.2 af flere slags racehøns, men også enkelte blandinger med stor personlighed.
Jeg synes, det er skægt at se forskellene på temperamenterne - og æggene.
Derfor ville du sagtens kunne opleve, at jeg hos dig bad om de uperfekte høns. Ikke for at få dem billigere, men fordi der ikke er nogen grund til at give mig de perfekte. Jeg ser alligevel ikke detaljerne!

Må indrømme, at jeg har det skidt, når jeg hører om at man laver 300 kyllinger og allerede første dag klipper hovedet af adskillige med en rosensaks, fordi de tydeligt er uperfekte. (Jeg taler ikke om aflivning af syge dyr). For mig er det en form for manglende respekt for livet.. men splittet er jeg, for jeg ved jo godt, hvor mange dyr der også går til i naturen.. og om kyllingen ikke er ligeglad? Tjae, hvem ved. Men hvis man avler et kuld blandede sorte og plettede hundehvalpe og derefter afliver alle dem med pletter, så vil folk sikkert også brokke sig. Derfor foregår det jo alligevel.
Også derfor holder jeg mig fra avl. Jeg har ikke det, der skal til, og jeg synes alt for ofte alvsdyrene får for dårlige forhold, der går på tværs af deres naturlige adfærd.

Alligevel støtter jeg det jo - for jeg køber jo dyr hos avlere ;- ) Det gør jeg for at få racetypiske dyr - også af temperament.

Glæd dig over min model findes.. vi giver penge for "spildprodukterne". Og med hensyn til pris, så synes jeg, du skal forlange det, du vil have. Hvis jeg så synes, det er for meget, kan jo lade være med at købe dem! Og så kan du spise dem. Spildt er de jo aldrig.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #96 Dato: 14 Januar , 2012, 10:07 »
Også derfor holder jeg mig fra avl. Jeg har ikke det, der skal til, og jeg synes alt for ofte alvsdyrene får for dårlige forhold, der går på tværs af deres naturlige adfærd.

Jeg føler mig uendelig trist over at få at vide at hvis man er seriøs avler, ja så er det lig med  dårlige forhold, og haner som er holdt i små bure....... ???
Okay det sker måske hos nogle. Desværre...

Men for at få et godt avlsresultat så skal dyrene også have gode forhold. For at få en god fjerdragt, så skal dyrene også gå under ordnede forhold.
Og der skal være obs. på fodring og ikke mindst utøj.

Det er jo heller ikke alle havehønsefolk, som har en flok høns på et meget lille mudret areal og hvor hønsene har kalkben til oppe over begge ører.
Selvom det også ses ......
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #97 Dato: 14 Januar , 2012, 10:13 »
Lene@du er for hurtig til at generalisere :D
jeg kender også opdrættere, der har rigtig fine forhold til deres høns og god plads til dem.
Og jeg kender også havehøns, der har dårlige forhold.

Må indrømme, at jeg synes, jeg har set flere opdræt, hvor hønsene efter min mening har for lidt plads, små hanebur osv. end det modsatte - men det kan jo være uheld. Eller mig, der er en sippe ;D

Det jeg mener, er, at jeg har rigtig svært ved at fravælge høns pga. f.eks. bitakker eller skæve tæer. Jeg kan simpelthen ikke aflive dem (spise dem..) af den grund alene. Udseendet bliver et forkert beslutningsgrundlag - for mig. Derfor er det jo ikke en fejl, at andre vægter det højere. (Ellers ville racerne jo blive udvandede ret hurtigt).

Min mand har det anderledes. Han er så afgjort til avl efter udseende og pt. prøver vi at finde en løsning, vi begge to kan leve og trives med.

Men jeg mener altså IKKE, at alle racehønsere giver deres høns dårlige forhold.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #98 Dato: 14 Januar , 2012, 10:36 »
@ Storm-Olsen
Måske er det dig som er hurtig at generalisere. ;)

Og jeg må desværre tilstå at jeg har set de flest dårlige forhold hos folk med havehøns. Men det behøver vi ikke tærske langhalm på.

« Senest Redigeret: 14 Januar , 2012, 10:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #99 Dato: 14 Januar , 2012, 10:59 »
Det gør vi heldigvis ikke, nej :D

Ikke mindst fordi jeg ved, at vi begge to mener, dyr skal have ordentlige forhold!

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #100 Dato: 14 Januar , 2012, 11:08 »
Angående om at sortere fra. Så sortere ALLE som laver kyllinger dem på en eller anden måde. For der er ingen som kan beholde alle kyllinger, jo måske høner(hvis man kun laver 10-20 kyllinger), men ikke alle hanerne. Og nogen sorterer endda alle hanerne fra, for de må ikke holde hane eller kan ikke fordrage hanegal.

Så at sortere på udseendet/typen er vel ikke værre.

Om det er uetisk at aflive dgl. kyllinger, tja tjo industrien som laver æglæggere gør det i stor stil. Og dem som køber hybridæglæggere støtter det.

Jeg selv afliver ikke dgl. kyllinger, men begynder da at sortere i dem tidligt. Haner med grelle fejl bliver aflivet/slagtet og høner slagter jeg generelt ikke, for de kan godt gå i en baghave og lægge dejlige æg. Om der så skal laves kyllinger med dem, er så op til folk selv.

Endvidere er jeg da selvfølgelig glad for at der er folk til alle former for hønsehold. Det skal der da også være.

For det primære med hønsehold er at have egne æg og kød.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #101 Dato: 14 Januar , 2012, 11:10 »
@ Storm-Olsen

KORREKT, dyr SKAL have ordnede forhold uanset HVAD de er for nogle. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline lis pedersen

• Passiv bruger
    • http://www.123hjemmeside.dk/greenhouse
« Svar #102 Dato: 14 Januar , 2012, 11:15 »
Jeg kan fortælle at jeg har set de mest kummerlige forhold til høns hos en som avlede racefjerkræ de gik i gamle dybfrysere hvor låg var pillet af,andre gik i en gammel stald hvor der knap kom dagslys ind p.ga at vinduerne rent ud sagt var lukket af lort, der var ikke strøelse på betongulvet. Hos en anden der avlede racefjerkræ var hanenes bure så små at de knap kunne være der, div. stammer af høns 1.2 stamme gik i så små huse, med så lidt udenom plads at det var ren dyremishandling.

At der skal være gode forhold gælder alle dyr om det så bare en en lille kanarie i bur eller en lille kælekanin.

Jeg har aldrig selv udstillet, jeg har ikke mulighed for at komme afsted, og haven er min største priotet, men derfor går mine silkehøns alligevel adskildt i div, hønsegårde.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #103 Dato: 14 Januar , 2012, 11:27 »
Jamen jeg kan også mange fæle historier om folk som bare har havehøns under endnu mere kummerlige forhold.
Bla. besøgte jeg engang en som havde en 10-12 blandingshøns i et lille lidt klædeskabsagtigt hus og da han åbnede døren, så var man ved at blive væltet omkuld af en meget skarp ammoniaklugt, for der var ikke renset i lang tid.

Men HVIS vi alle skal skrive om det, så bliver denne tråd meget lang og meget ensformig.

Men næste spørgsmål, er så om dem som har racehøns under så kummelige forhold, de er nok heller ikke dem som udstiller og HVIS de gør, så er det ikke dem som får særlige gode resultater.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline lis pedersen

• Passiv bruger
    • http://www.123hjemmeside.dk/greenhouse
« Svar #104 Dato: 14 Januar , 2012, 11:46 »
Lene de udtillede og de fik faktisk høje point, jeg blev frosset ud, da jeg kommenterede forholdene, derfor meldte jeg mig ud af dansk racefjerkræ for år tilbage.
Jeg skrev det fordi jeg engetlig følte at os der ikke udstillede, havde vores høns under dårlige forhold, men ja det er stort forum og enige bliver man ikke sted.