Faldt lige over denne tråd igen - og over Lenes helt oprindelige indlæg i starten.
Selv er jeg jo havehønser - eller racehavehønser kunne man måske kalde det.
Jeg er ikke til udstillinger og strømlinet avl. Det siger mig ikke en bønne. Jeg interesserer mig mere for temperament og adfærd - personlighed, om man vil.
Sådan har jeg det også med vores andre dyr.
Jeg har huskatte -men har haft racekat, og kunne sagtens få det igen.
Jeg har en racerenhund og et gadekryds. De er lige sjove at have - bortset fra at I vores tilfælde bliver fordommen bekræftet: Racehunden er altid syg. Gadekrydset fejler aldrig noget.
I hønsegården går 0.2 af flere slags racehøns, men også enkelte blandinger med stor personlighed.
Jeg synes, det er skægt at se forskellene på temperamenterne - og æggene.
Derfor ville du sagtens kunne opleve, at jeg hos dig bad om de uperfekte høns. Ikke for at få dem billigere, men fordi der ikke er nogen grund til at give mig de perfekte. Jeg ser alligevel ikke detaljerne!
Må indrømme, at jeg har det skidt, når jeg hører om at man laver 300 kyllinger og allerede første dag klipper hovedet af adskillige med en rosensaks, fordi de tydeligt er uperfekte. (Jeg taler ikke om aflivning af syge dyr). For mig er det en form for manglende respekt for livet.. men splittet er jeg, for jeg ved jo godt, hvor mange dyr der også går til i naturen.. og om kyllingen ikke er ligeglad? Tjae, hvem ved. Men hvis man avler et kuld blandede sorte og plettede hundehvalpe og derefter afliver alle dem med pletter, så vil folk sikkert også brokke sig. Derfor foregår det jo alligevel.
Også derfor holder jeg mig fra avl. Jeg har ikke det, der skal til, og jeg synes alt for ofte alvsdyrene får for dårlige forhold, der går på tværs af deres naturlige adfærd.
Alligevel støtter jeg det jo - for jeg køber jo dyr hos avlere ;- ) Det gør jeg for at få racetypiske dyr - også af temperament.
Glæd dig over min model findes.. vi giver penge for "spildprodukterne". Og med hensyn til pris, så synes jeg, du skal forlange det, du vil have. Hvis jeg så synes, det er for meget, kan jo lade være med at købe dem! Og så kan du spise dem. Spildt er de jo aldrig.