Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: så er der flere spørgsmål :)  (Læst 8617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mldj

• Passiv bruger
så er der flere spørgsmål :)
« Dato: 31 December , 2011, 09:05 »
Nu er der dueunger på vej. så jeg ville høre om der er noget specielt man skal gøre?

skal man tage dem og moderen fra som ved høns?

skal de havde noget specielt foder?

er der andre ting man skal?

Mvh. Mogens

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: så er der flere spørgsmål :)
« Svar #1 Dato: 31 December , 2011, 09:20 »
Hej  :) Du kan og vil nok få endnu mere kvalificerede svar end jeg kan give (har kun haft duer i 2 sæsoner), men duerne passer selv sine unger og forsvarer reden, så jeg har bare ladet dem være. Og forældredyrene fodrer ungerne med 'kromælk', som vel er en slags opgylp fra kroen. Så du skal bare sørge for, at forældrene har det rigtige duefoder til rådighed - og så går de jo også og finder noget udenfor, hvis de har adgang til det. Begge forældre passer ungerne og skiftes til at holde dem varme og fodre dem.
En duerede bliver meget ulækker efterhånden, så jeg har efter en tid lavet en ny rede til dem (mine har brugt redeskål) og løftet ungerne over i den.
Mvh Marianne

Offline mldj

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 December , 2011, 16:07 »
Tak for svar Marianne  :)

Og ikke mindst tak til Bjarne Jensen for fyldestgørende svar på alle mine tossede spørgsmål, og ikke mindst en rigtig hyggelig telefon samtale  :)

P.s jeg har lige mærket et flot par op til dig, så de er klar når vi finder ud af at støde hovederne sammen  ;D

Offline Bjarne Jensen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 31 December , 2011, 17:48 »
Selv mange tak. Det er altid hyggeligt med en snak om "fjer".
Rigtig godt nytår.

Mvh.

Bjarne.
Moskus ænder 1.2
Brune landhøns 1.5
Araucana 0.3
Maran kobberfarvet 1.5 
Lys Sussex 1.1

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 December , 2011, 21:23 »
Det var da så lidt. Hvad er det for duer du har, Mogens?
Mvh Marianne

Offline mldj

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Januar , 2012, 14:01 »
Så er den første unge kommet helt ud af skallen  ;D  ;D

@ marianne, jeg har fået at vide at det er Tyske Show Tippler i kobberfarvet, nogle utrolig dejlige og tillidsfulde duer :)

Offline Bjarne Jensen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 Januar , 2012, 16:39 »
Hej Mogens.
Selvom  nyklækkede dueunger er "grimme" er de simpelthen ikke til at stå for.
Jeg mindes gamle dage, da jeg selv havde mange duer, man har lyst til at kigge til ungerne hele tiden.

Mvh.

Bjarne.
Moskus ænder 1.2
Brune landhøns 1.5
Araucana 0.3
Maran kobberfarvet 1.5 
Lys Sussex 1.1

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #7 Dato: 01 Januar , 2012, 19:20 »
Jeg synes den dueunge har dun, plejer de ikke at være nøgne????
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline mldj

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Januar , 2012, 20:01 »
@ Patricia jeg troede faktisk også at der ville komme nogle grimme nøgne fugleunger, men vi blev positivt overrasket :) billedet yder faktisk ikke ret stor retfærdighed til dueungen den har dun overalt undtagen nogle få steder på ryggen, jeg tænker at det er kontakt punkter til duemoderen, til varme og diverse.
det ligner faktisk en sød lille ælling med de gule dun og sort næb :)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #9 Dato: 01 Januar , 2012, 21:06 »
Nej det er ganske normalt at dueunger har dun, dog har gule og dunfarvet ikke dun når de kommer ud af æggene.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jables

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2012, 09:44 »
Nu er det jo allerede lykkedes men jeg synes alligevel at jeg lige ville smide en kommentar til fremtidige udklækninger.

Jeg tror at det sværeste for folk, når der er kommet æg, er at holde nallerne væk fra æggene. Mange gange kan det også være en god idé at håndtere æggene. f.eks. kan man jo belyse dem efter noget tid og se om der er små blodårer indeni for at se om æggene overhovedet er blevet befrugtet. Et andet eksempel er hvis et æg har fået en revne. Dette kan slå ungen ihjel. Hvis dette æg bliver liggende og går i forrådnelse kan det gøre både den anden unge syg og forårsage svampeangreb som kan ramme de voksne duer som ligger oven på et rådnende æg det meste af dagen, hver dag i op til flere uger. Det korte af det lange er at der kan være mange grunde til at håndtere dueæggene undervejs.

Hvis man skal tage dueæggene ud af reden af en eller anden grund er det vigtigste at man fjerner duen først når man tager dem og at man fjerner duen fra reden igen inden man lægger dem tilbage. Det lyder måske underligt og nogle vil mene at det blot er en yderligere forstyrrelse. Grunden til dette er dog ganske logisk. Duer har, ligesom andre fugle generelt, et meget spidst og kantet brystben som vender direkte ned mod æggene. Det er ikke noget problem under normale omstændigheder da duerne nok skal passe på. Det farlige er at når en due forsvarer sin rede (og det gør de i høj grad) så både bider de og hopper op og slår hårdt med vingerne. Det er den hoppen der er farlig. Duerne kan simpelthen hoppe op og lande med brystbenet direkte ned i ægget og flække det. Derfor skal duen lige skubbes ud af reden (bare ved siden af reden så den ikke flækker æggene). Når man lægger æggene tilbage gælder det samme og her skal man også passe på at duen ikke hakker hul i ægget med næbbet fordi den prøver at hakke efter fingrene der holder ægget. Jeg har hørt eksempler fra duefolk der har oplevet begge dele og desværre har jeg selv prøvet noget lignende. I mit tilfælde var det en nysgerrig dueunge der fløj ind i redekassen til en beskyttende far-due som i chokket hoppede op og flækkede et af æggene med sit brystben. Det er dog sjældent at det sker men en gang imellem er uheldet ude og det er vel bedre at være på den sikre side.

Dette er dog kun én ting ud af mange som man skal være opmærksom på men jeg synes alligevel at det var vigtigt. Det var i hvert tilfælde et råd jeg var glad for at få da jeg begyndte.
Rhode Island Red
Grønlægger
Guld/sort hvedefarvet Maran
Jersey Kæmpe

Offline Jables

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2012, 10:53 »
Jeg har lige opdateret min hjemmeside og tilføjet en lille vejledning til at checke et dueægs alder som måske kunne have interesse. Hjemmesiden kan findes i bunden af indlægget.

Mvh Mads.
Rhode Island Red
Grønlægger
Guld/sort hvedefarvet Maran
Jersey Kæmpe