Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal man gøre for at få kyllinger ??  (Læst 7027 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
Hvad skal man gøre for at få kyllinger ??
« Dato: 30 December , 2011, 21:44 »

Tja man skal jo have høns der er skruk og en hane. Så langt er jeg alligevel med :)

Men hvordan gør man egentlig syntes ikke jeg rigtig kan finde en lille brugsvejledning på mine høns (Dansk landrace Dværg)

skal man gøre noget specielt eller  lade naturen gå sin gang ?

Her tænker jeg på om man skal lade æggene ligge i reden når de kommer eller om man skal samle dem sammen og ligge dem i reden på engang ?
Eller er der andre ting som man ikke lige ved som nybegynder ???

Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvad skal man gøre for at få kyllinger ??
« Svar #1 Dato: 30 December , 2011, 21:57 »
Hvis du vil have skruk høne kan du nok fremme det ved ikke at 'stjæle' hønens æg dagligt. Lad 3-4 stykker ligge i en rede og saml så resten. Når hun lægger sig kan du give hende nogle af de indsamlede æg også.

Det er meget forskelligt fra race til race og fra høne til høne. Jeg oplever høner der skrukker selv når jeg samler alle æg dagligt. Men jeg ville tro at du kunne fremme skrukning ved ovennævnte metode.

Nogle bruger at lægge falske æg (marmoræg, bordtennisbolde eller lignende) i en rede i stedet for rigtige æg.

Held og lykke med projektet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 December , 2011, 22:00 »
Du kan starte med at bemærke, om din hane fungerer som hane, altså bedækker damerne :) Herefter kunne du jo prøve at lade æggene ligge i reden, hvis der er en "rede" på gulvet...hvis de ruger højt oppe, er det bedre at give dem rede materiale på gulvet, og så se om de vil bygge og lægge der.. Nogle høns bliver skruk, hvis de ser en redefuld æg, nogle bliver skruk af ingenting og vil gerne ruge..på ingenting ;) Jeg har kun prøvet at have skruk som barn, så husker det ikke vildt godt, regner med en masse skrukhøns til foråret, men indtil videre er der sikkert maaange andre herinde, som vil give konstruktive råd ;) Jeg plejer at sige, at hvis man slet ikke blander sig, så går det af sig selv..men naturligvis bedst at lade hønen m. kyllinger være selv nogle dage, så de alle vænner sig til hinanden..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 30 December , 2011, 22:09 »
Sæt et kryds på æggene eller noget andet med blyant, så du kan se hvilke æg, der bliver ruget på. Så kan du så samle de frisklagte æg ind og bruge disse. Kender nogle der mente de havde styr på det indtil de slog en kylling ud på panden, så var det slut med den pande og med ikke at skrive på æggende længere.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 December , 2011, 22:38 »
Hvis man vælger at indsamle og som hun så skal have tilbage igen hvordan skal man så opbevare dem til hønen skal have dem igen ?

Og hvor mange æg skal hun ruge på når det nu er en dværg jeg har ?

/Kenneth
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 30 December , 2011, 22:52 »
Kenneth.

Opbevaring er der mange meninger om. Bare vent.

(men jeg vil godt viske dig noget i øret her som måske kan hjælpe dig på vej - en høne, der samler til bunke, for efterfølgende at begynde rugning, lægger 1 æg om dagen, springer måske 1 dag over ind i mellem, og lægger sig til at ruge når hun har samlet 10-12 æg eller så. Mens hun samler til bunke, gør hun ingenting ved de allerede lagte æg. Rugning skal påbegyndes nogenlunde samtidig for alle samlede æg for at opnå klækning indenfor et relativt kort tidsrum. De først lagte æg, som ligger op til ca 14 dage inden rugning påbegyndes, vil naturligvis have været udsat for temperatursvingninger.)

Som du nok kan fornemme af hvad jeg lige har visket dig i øret, er æg utroligt hårdføre. Jeg har endda ruget på æg der har stået i køleskab i ca 14 dage inden rugning blev påbegyndt, med pænt resultat.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 December , 2011, 08:04 »
Ja, prøv at lade æggene ligge og se, om der kommer en skruk ud af det. Hvis IKKE, så saml æg, som du plejer, og viser det sig så, at du pludselig får en skruk, så kan du jo bare lægge lidt ekstra æg ind til hende og afvente, om hun vil sidde fast på dem  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 01 Januar , 2012, 20:48 »
Danske dværge er fremragende rugere og kyllingemødre. Hvis du lader dem ruge på egne (små) æg kan de snildt ligge på 10-12 stykker, og hvis du lader dem ruge store æg ud kan de tage 6-8 stk. Jeg har ladet dem ruge på både egne æg og på store barnevelderæg. Det er gået fint hver eneste gang. Men vent og se til i foråret. De ruger sikkert ikke nu midt i den mørke vinter.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Januar , 2012, 20:56 »
Lige nu lægger de slet ikke æg.  :(

Jeg fik dem i september og der fik jeg 2 æg. så begyndte de at fælde og ingen æg til mig. Øv

Under orkanen fløj hønsehuset væk heldigvis skete der ikke noget med hønsene. SÅ de har boet i et kanin bur indtil jeg fik lavet et nyt hus til dem.
Nu er jeg så endelig færdig med gården til dem så de igen kan komme ud  :)

Så nu håber jeg bare at de snart begynder at lægge æg så jeg kan få friske æg og kyller hvis jeg er heldig :)

Det har været meget torbulent for de små dyr men håber de er ro omkring dem nu.

Jeg har ikke set hanen gøre tilnærmelser eller andet over for hønsene kommer det når de begynder at lægge æg eller hvordan er det ?

/Kenneth
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 01 Januar , 2012, 21:06 »
Jeg har ikke set hanen gøre tilnærmelser eller andet over for hønsene kommer det når de begynder at lægge æg eller hvordan er det ?

Hanen gør kur uanset om hønsene er klar til at lægge æg. Det med at lægge æg er jo ikke hans opgave, han skal blot sprede gener.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Januar , 2012, 22:25 »
Hvis de har været blæst omkuld, skal de nok først lige finde ro og fred igen, og så kommer begge dele nok med tiden (læs lys og varme og ro osv)  /o
Mette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 01 Januar , 2012, 22:32 »
Hvis de har været blæst omkuld, skal de nok først lige finde ro og fred igen, og så kommer begge dele nok med tiden (læs lys og varme og ro osv)  /o

Klassisk eksempel på forskel mellem han og hun.  ;)

Det var da i går det bæste, så hvorfor skulle hanen ikke sprede sine gener i dag.??
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Januar , 2012, 22:34 »
Klassisk eksempel på forskel mellem han og hun.  ;)

Det var da i går det bæste, så hvorfor skulle hanen ikke sprede sine gener i dag.??

Haha, det kan være, at han er lidt tummelums i dag..det er jo dagen derpå  :P
Mette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 01 Januar , 2012, 22:39 »
Tvivler på, at der er noget der hedder 'dagen derpå' for haner, og mange andre hanner.

Det er fremadrettet, og et spørgsmål om at sprede sine gener videst muligt. (Det kunne være sagt af Darwin).  *f
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #14 Dato: 01 Januar , 2012, 23:11 »
Jeg har endda ruget på æg der har stået i køleskab i ca 14 dage inden rugning blev påbegyndt, med pænt resultat.

BILLEDER.....tak  ;)