Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til nybegynder kamera  (Læst 1282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
hjælp til nybegynder kamera
« Dato: 25 December , 2011, 11:09 »
Hejsa.
Er der nogen der kan anbefale et godt digitalt spejlrefleks kamera til mig? Jeg vil så gerne kunne tage smukke billeder af familien og hønsene osv.
Det må koste maks 4500.
Og være et Canon eller Nikon.
Kan se der er et canon 1100D på tilbud flere steder. men også at der anbefales et Nikon D3100.. kan nogen hjælpe med det??

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hjælp til nybegynder kamera
« Svar #1 Dato: 25 December , 2011, 13:00 »
Begge mærker er ganske glimrende. Jeg bruger selv Nikon og det er primært fordi knapperne sidder bedre til min lille hånd, end på et Canon hvor jeg slet ikke kan nå knapperne med en hånd. Mit kamera er et D80 fra 2007, så det har efterhånden nogle år på bagen, men så længe man har et godt objektiv betyder det knapt så meget hvor godt kamerahuset er (alt er relativt, selvfølgelig). Derfor ville jeg hellere bruge pengene på et supergodt objektiv end på et meget dyrt kamerahus :).

Det bedste råd vil være at tage ud i butikken og bede om at få lov til at holde begge kameraer i hånden, så får du en fornemmelse for hvad der ligger bedst i din hånd. Dernæst er det en stor billedmæssig gevinst at lære kameraets manuelle indstillinger, dvs. selv lære at indstille lukkertid, ISO, blændetal og hvidbalance. Det tager lidt tid, men de billeder man får ud af det, er langt bedre end dem auto-indstillingen tager.

God fornøjelse med dit snarlige nye kamera; det er en vanvittig sjov hobby :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 December , 2011, 13:03 »
Svaret kan sammenlignes med svarene på "Hvilke høns skal jeg have?". Ja, det kommer an på såååå mange ting. For ikke at begynde at sige for meget, vil jeg anbefale at du læser den artikel, som følger her:

http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/vilken-systemkamera-passar-dig-1.484100.html

Den er på svensk, men mon ikke at den gør gavn, trods det:-)
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 December , 2011, 15:26 »
Vi har Canon EOS Rebel XSI (US version af 450D). Det kan kun anbefales! Og er sikker på det - eller bedre - kan findes i din prisramme  /o
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #4 Dato: 25 December , 2011, 18:14 »
Hej

Hvert sin smag, men et godtråd vil være at gå op i din lokale fotobutik, og så prøve at have kameraene i hånden og så hvad der passer bedste til dig, et kamera skal "ligge" god i hånden og være ment at betjene.

Hilsen

Tommy 

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 25 December , 2011, 18:43 »
Jeg har altid arbejdet med canon EosD flere forskellige modeller semi prof og meget proff :) Jeg vil til en hver tid anbefale Canon fordi det er det jeg kender til :D Jeg har kun et par gange skudt med nikon og syntes de var svære at finde ud af, men det handler jo om vaner. ;)

Men som andre sige, ned til fotohandleren og prøv dem og husk så også at handle hos fotohandleren, kan  godt være bilka er billigere, men du kan ingen hjælp forvente, din fotohandler brænder for sit fag og vil gerne lære dig en masse.

Endnu bedre ville være hvis du kender nogen med forskellige kameratype og få lov at lege lidt med dem. Du skal også have i tankerne hvilke billeder der er nemmest for dig at arbejde videre med på PC'en.  Olympus laver også ganske gode kameraer som er nemme at gå til.

Hilsen ex-fotohandleren ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 December , 2011, 18:52 »
Tine, jeg har et Canon 450 som du gerne må komme og lege lidt med  ;)
Mvh Marianne

pylle pylle

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2012, 14:16 »
Hey. Jeg har fulgt jeres råd og været i 2 forskellige fotoforhandlere. Jeg spurgte ind til lidt forskellige kameraer og fik 2 gode snakke. Jeg syntes dog at den ene var bedre end den anden.. ligsom prisen på det samme kamera.. det var et canon eos 600D jeg blev anbefalet og det var det jeg valgt at købe. Med i prisen fik jeg endda et kursus i spejlrefleks.. og det skal jeg så til i feb. Super skønt!!

Jeg holdte flere forskellige kameraer.. og syntes altså at canon lå bedst til mig, og at det generelt var lidt mere overskueligt.. Og så sagde manden i forretningen at så havde jeg valgt det rigtige for mig.. Så jeg føler mig godt tilfreds.. Nu skal der læses og læres /o

Tak for jeres gode råd. Det er en jungle at finde rundt i syntes jeg. Men syntes jeg er landet godt med det køb jeg har foretaget og føler jeg har en proff i ryggen til hjælp og opbakning.. Tak til den søde fotomand i Svendborg. Min nu fortrukne fotoforhandler /o og tak til alle jer der har hjulpet på vej /o

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #8 Dato: 17 Januar , 2012, 16:42 »
Godt valg! Meld dig også ind i Svendborg Fotoklub, der kan du lære meget uden at det koster en bondegård!
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2012, 18:20 »
okay.. sådan en er der også? Det vil jeg huske på..  /o

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 17 Januar , 2012, 18:50 »
Tillykke med kameraet /o. Jeg kan også anbefale dig websiden www.phosee.dk, som er en fotokritikside. De er lidt skrappe i tonen derinde, men man kan hente sig en masse gode råd og vise sine billeder frem, med henblik på at få kritik - ros som ris. Desuden er der et forum for alle mulige spørgsmål vedr. teknik, fotos, redigering og der tilbydes fototure i hele landet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 17 Januar , 2012, 19:07 »
Tillykke med det nye kamera  /o

...og så kan vi vel glæde os til ekstra gode billeder her på Forum ?  ;D

pylle pylle

• Gæst
« Svar #12 Dato: 17 Januar , 2012, 19:12 »
tak Tanja. Måske jeg kigger på det.. hvis jeg får brug for det.. Men er ikke så meget for forums hvor tonen er dårlig..  Jeg har vdet ihvertfald i mente.. /o

Ja måske.. nu skal skal jeg lige lære hvordan skidtet virker.. det er noget avanceret.. og syntes ellers jeg er ok skrap til sådan noget normalt.. måske jeg er ved at blive gammel?? De siger jo at kvinder taber evnen til at lære at bruge ny elektronik efterhånden som de bliver ældre ;)