Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan hønseri tage overhånd??  (Læst 2694 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Sv: Kan hønseri tage overhånd??
« Svar #30 Dato: 27 December , 2011, 23:04 »
Jeg ville jo gerne ha gang i det helt store, meeeeeen man må selvfølgelig ikke have hane der hvor jeg bor.....

Så mange blå Faverolles og lavendel Orpington i mine drømme ....
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #31 Dato: 27 December , 2011, 23:18 »
@Eva

Jeg er ked af at sige det og være lyseslukker Eva, men blodmider dør ikke af sult. De går bare i dvale.
De skal dø for at du kan blive dem kvit...............

Er svært bange for at Lene har ret.

Hvis du vil sulte dem ud skal du formentlig holde huset frit for levende dyr i flere år. Så du må nok i gang med egentlig bekæmpelse.
Jeg ved ikke hvor stort dit hus er, eller om du kan lukke det rimeligt effektivt af.

Er det ikke alt for stort, og kan lukkes rimeligt af, kunne du jo prøve at lukke af og så fyre et passende antal stald-chok flasker ind i rummet (du står selv udenfor og rækker blot en arm med flasken ind i rummet mens du fyrer flaskens/flaskernes indhold ind i rummet, eller endnu bedre hvis der er et lille hul du kan spray ind igennem til huset (luk hullet efterfølgende)). Og så lad det hele stå urørt i nogle dage.

Jeg ved ikke hvor meget stald-chok der skal beregnes pr kubikmeter luft i hønsehuset, men måske andre kan hjælpe her??

Efter denne behandling, og efterfølgende gennemluftning, skal du muligvis igennem en gang kalkning af de indvendige vægge for at sikre at der ikke er noget der har overlevet.

Så vidt jeg har kunnet læse mig til er dette skab af blodmider ikke til at spøge med. Jeg har heldigvis selv været forskånet indtil videre (og jeg banker her kraftigt under bordet, da jeg bestemt helst er fri for at gøre egne erfaringer).
« Senest Redigeret: 27 December , 2011, 23:52 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #32 Dato: 27 December , 2011, 23:18 »
Radikal.

Uden overhovedet at opfordre til politiske diskusioner.....

Hehe :D

Susanne

• Gæst
« Svar #33 Dato: 27 December , 2011, 23:24 »
Uuuuhhhh, Eva - har lige læst om dine blodmider og må give både Lene Rungsted og Erik ret.

Blodmider er de værste bæster man kan få indenfor. De kan overleve frostvintre - man tror, de er væk - og så kommer de bare frem i hobetal når der er dyr i huset igen.

Jeg tror også du skal igang med alle de bekæmpelsesmidler, der findes på markedet - en rigtig bredspektret massiv indsats.

Heldigvis kan du være meget grundig uden at du skal tænke på, at der bor høns i huset.

Jeg håber for dig, at det lykkes  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #34 Dato: 28 December , 2011, 07:32 »
Jeg brugte Trinol Bio, som jeg sprøjtede i revner og sprækker første gang jeg havde blodmider, først gjorde jeg rent, vaskede og kalkede og så Trinol Bio, jeg kunne se hvordan blodmiderne myldrede ud af deres gemmesteder. Dyrene fik en omgang Staldchock. Jeg gentog rengøring, kalkning og sprøjtning to gange med en uges mellemrum. Jeg holdt huset lukket nogle timer efter sprøjtning og luftede grundigt ud inden hønsene kom ind igen. Efterfølgende var miderne helt væk.
Så hvis du sprøjter nu af et par omgange, vil jeg tro, at du bliver blodmidefri til foråret.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #35 Dato: 28 December , 2011, 07:39 »
Hemexcide - ganske effektivt mod krible krablere. Men ugiftigt for alle andre. Jeg kender et par hønsefolk, som har brugt det mod blodmider mod godt resultat.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Sydsjælland

• Passiv bruger
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
« Svar #36 Dato: 28 December , 2011, 08:55 »
Hemexcide er super mod blodmider, det klæber sig til miderne og det dør de af. Jeg har 50 kg stående hvis der er nogle der skal bruge lidt. Det tager også orm hvis det blandes i foderet.
Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 28 December , 2011, 09:22 »
 I dvale  ???æv det udspekulerede bæster.

Tak for alle svar, og undskyld for denne tråd skulle jo ikke handle om blodmider.

Men så glæder jeg mig til foråret når huset igen og igen er sprøjtet- renset-kalket

For uden høns og æg :( det er ikke til at holde til i længden /o glæder mig til at det igen tager overhånd :D :D
Venlig hilsen
Eva

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #38 Dato: 28 December , 2011, 10:56 »
I dvale  ???æv det udspekulerede bæster.

Tak for alle svar, og undskyld for denne tråd skulle jo ikke handle om blodmider.

Men så glæder jeg mig til foråret når huset igen og igen er sprøjtet- renset-kalket

For uden høns og æg :( det er ikke til at holde til i længden /o glæder mig til at det igen tager overhånd :D :D

Det gør skam ikke noget, så lærte jeg bare noget nyt! Er uddannet med heste og der lærte vi ikke noget om blodmider :)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Bakkebo

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 28 December , 2011, 11:03 »
Ja, hønseri kan tage overhånd - netop som en af mine gl. isaér er død, ja, så giver det vel plads til tre jersey kæmper som jeg skal ud og se en af dagene....  Mangler snart plads, men skal da slagte hanekyllinger indenfor et par måneder...  Men jeg har sådan ønsket mig et par jersey kæmper og jeg ønsker mig stadig et par araucanaer  - men det må vente. Og om laaang tid, når vi har bruget alt det brænde der er i det ene brændeskur, så har jeg vist fået tilladelse til at indtage det med endnu en hønseflok. Så ja, det tager overhånd, men hvor er det bare hyggeligt med høns...
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.