Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Billeder af "avlsrum" :o)  (Læst 7449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Sv: Billeder af "avlsrum" :o)
« Svar #75 Dato: 31 December , 2011, 13:33 »
Smuk lille høne på det første billede  ::)
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #76 Dato: 31 December , 2011, 13:34 »
Disse er jeg i tvivl om p.g.a. kammen. Kammen på hanen synes jeg er meget stor og så skal han på slankekur :o
På hønerne er den ene ligesom foldet mens den anden mangler tak.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #77 Dato: 31 December , 2011, 13:36 »
Goliat har en skæv hale....han holder den ikke i midten hele tiden, den vælter en smule til siden, og resten er frizzler
« Senest Redigeret: 31 December , 2011, 13:39 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #78 Dato: 31 December , 2011, 14:45 »
Jean- hvis det er muligt vil jeg gerne købe nogle kyllinger efter en frizzle x glat forælder da det er dem min far synes er så kære.

Men som Jørn siger må man ikke parre frizzle med frizzle da genet i dobbelt form giver en elendig fjerstruktur.

Frizzle genet opfører sig nogenlunde sådan her

Frizzle x glat giver 50% frizzle og 50% glat

Frizzle x Frizzle giver 50% frizzle 25% glat og 25% dobbelt frizzle

Dobbelt frizzle er en ting man helst vil undgå, fjerstrukturen er meget dårlig og man kan forestille sig at kyllingerne vil få et ret træls liv.

Men dobbelt frizzle parret med glat vil give 100% frizzle

Iøvrigt havde jeg to røde dværgsilker til at bo i et marsvinebur hele sidste vinter. Når de blev lukket ud sammen med de store høns blev den lille høne syg og holdt op med at lægge æg. Så de boede i det tørre bur indtil vejret blev til at de kom ud i det fri igen

Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

• Gæst
« Svar #79 Dato: 31 December , 2011, 15:48 »
Goer som Johanne siger med de frizzled. Ellers, par alt, daarlig kam, skev hale, det hele. Saa i neste generation kan du begynde at luge ud mangler, men et sted maa du begynde. De fledste racer maa man begynde med det man har, og saa arbejde videre. Tet tager mange aar at etablere to-tre stammer der avler stabilt, i alle racer. Forsoeg saa at bruge far paa datter, soen paa mor etpar generationer inden du vexler blod ifra de andre stammer. Skal du avle frizzled boer du nog etablere etpar stammer mere. Hvem sagede at avl var let? Frizzle laver kaos for de andre stammer. Hold hodet KOLDT, Jean!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #80 Dato: 31 December , 2011, 16:05 »
Og måske skal du allerede nu overveje at skille dig af med dem du ikke vil avle med. Så er der bedre plads til dem du vil arbejde med - og til de nye kyllinger. Det er jo noget at det svære, når man gerne vil være lidt seriøs med avlen, at der ikke er eller skal være plads til de mindre gode dyr. Man kan godt komme i konflikt med sig selv, især hvis der er 'yndlings-høns' imellem de mindre gode. Men det nytter jo ikke i længden  :D
Mvh Marianne

• Bruger
« Svar #81 Dato: 01 Januar , 2012, 00:32 »
Frizzlerne har jeg også fået delt op så det ikke er frizzle på frizzle.
Mand og 3 børn

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #82 Dato: 01 Januar , 2012, 02:03 »
Hønen med buet kam, kan nå og rette sig mens den stadig udvikler sig.

En skæv hale ville jeg ikke avle på.

dine høner har for meget ryg, men derfor kan de sagtens bruges til avl. Det er med og finde balancen mellem en kort ryg og en for kort. Er den for kort lægger de aldrig æg, og er den for lang har de ikke serama holdningen.

Frizzle er jeg lidt bob bob med....for der har med garanti været krydset en anden race ind over for og lave den.

Men nu er de jo ikke så nemme de små, men skønne alligevel.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #83 Dato: 01 Januar , 2012, 17:01 »
Selvfølgeligt har der på et tidspunkt været krydset en anden race ind for at lave frizzle, men sådan er næsten alle racer jo oprindeligt opstået. Og ved omhyggelig avl kan man opnå ethvert avlsmål.

Udgangsmaterialet bestemmer hvor hurtigt man vil nå målet /o

Åh Jean jeg kan slet ikke vente med at forære min far nogle små frizzler ;D han vil blive så glad /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #84 Dato: 01 Januar , 2012, 20:07 »
Selvfølgeligt har der på et tidspunkt været krydset en anden race ind for at lave frizzle, men sådan er næsten alle racer jo oprindeligt opstået. Og ved omhyggelig avl kan man opnå ethvert avlsmål.

Udgangsmaterialet bestemmer hvor hurtigt man vil nå målet /o

Åh Jean jeg kan slet ikke vente med at forære min far nogle små frizzler ;D han vil blive så glad /o

Jeg finder det en skam at nogen havde super travlt med og køre Frizzle over serama, der er så meget arbejde i den i forvejen så det at tilføje udefra gener ikke er godt.

Derfor holder jeg mig også til dem jeg jeg er næsten helt sikker på er rene, for vi taler trods alt mindst 10 generationer renavl hver gang man krydser anden race ind over. Og ofte popper den krydsede race op mange generationer efter igen.

Serama er størrelse og holdning, samt væsen...

Silke serama kom af sig selv ud af den almindelige avl, der dukkede der naturligt silkefjerede op. Men derfor har man da alligevel i nogen lande krydset silke ind over, og resultatet er derefter...

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #85 Dato: 01 Januar , 2012, 20:53 »
kunne et brugt lille drivhus, være sagen for dine små høns.
Ofte kan man finde små brugte drivhuse via DBA eller gul og gratis til selvhentning og ikke størrere end den kan stuves på en trailer.
Sådan et glasfrit drivhus danne fin ramme for tråd og  evt hus i sektionsenden bygget af træ
Vil selv   udvide mit alm drivhus (et lille ) med dueslag i enden med udgang væk fra drivhuset
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

• Bruger
« Svar #86 Dato: 01 Januar , 2012, 20:54 »
Det lyder smart /o
Mand og 3 børn

Offline Rhomsen

• Passiv bruger
« Svar #87 Dato: 02 Januar , 2012, 19:26 »
Jeg kender flere der bruger de "små" bure til deres kyllinger.. og gør det også selv når jeg får mange?? :)

• Bruger
« Svar #88 Dato: 02 Januar , 2012, 19:34 »
Lige nu har jeg kyllinger i en lille flyttekasse for jeg synes varmen forsvandt for hurtigt ud af kaninburet. Men ellers bruger jeg kaninbur hver gang.
Jeg har et der står fast i hønsehuset til det samme, med varmelampe monteret ovenover så det er klar til at blive brugt som "sygestue" med få minutters varsel hvis det skulle blive nødvendigt.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2012, 19:43 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #89 Dato: 11 Januar , 2012, 15:09 »
Pyyy, er i gang med at rokkere rundt på burerne hvor mine serama går.
Har fået købt 2 store papegøje-bure som 2 af parrene kommer i, mens det sidste par kommer i et 2-etage kaninbur. Der er endda plads til siddepinde da de er så høje /o

Så burde de have plads nok.
Sætter billeder ind når det er helt færdigt.

I morgen skal jeg på rundtur med traileren og hente udendørs kaninbure hjem og så skal jeg til at tænke hønsegårde udendørs til de små.
Mand og 3 børn