Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En lille historie om vores Perlehøns  (Læst 7581 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hestelone

• Bruger
En lille historie om vores Perlehøns
« Dato: 16 December , 2011, 20:30 »
Jeg havde længe ønsket at få perlehøns, men var bange for, om de var nervøse og vilde fugle  :)

Jeg tænkte, at hvis jeg forsøge med perlehønse-rugeæg og rugede dem ud sammen med alm. rolig hønseracer kunne det måske påvirke dem på en positiv måde.

Og det virkede :) Perlehønsene vi har er simpelhen hen så utrolige søde og ret rolige og ja de er hurtigere i deres bevægelser og har en ganske special lyd.  :) De kan flyve og løbe stærkt. Perlehønsene komme os altid i møde i en samlet flok, mens de siger deres sjove lyde og holder øje med, om vi har noget lækkert med eller om vi lige vender lidt jord, så de kan kigge og rode efter orme mm.

Vi har dem på vores besøgslandbrug, hvor vi hverdag har gæster med inde i volieren og give græs, grønt, brød og andet godt. Og vores perlehøns kommer helt tæt på gæsterne lige som alle hønsene. Og det er jo oftest nye gæster hverdag. Hvis man er uden for voilieren og plukker græs og sætter det ind gennem tråden, kommer de som hønsene helt tæt på og tager det af hånden  :)

Jeg var bange for, at de måske ikke kunne trives med mange mennesker omkring sig, men ingen problem tværtimod, synes jeg. De ser virkelig ud til at nyde den megen selskab og hilser alle velkommen.

Deres lyde kan være høje og gennemtrængende, hvis de bliver bange for noget, fx en hund der pludselig løber mod dem, så de er måske ikke så gode at have, hvis naboer helt tæt på.

Når disse perlehøns som er fra i sommers begynder at lægge æg, vil jeg ruge ud igen og forsøge at have dem til at gå frit på vores gård, hvor jeg bor privat. Jeg har talt med en mand, som har haft Perlehøns i over 20 år frit og han har aldrig mistet en eneste til ræven, da de er hurtige og flyver op i træerne om nødvendigt. Vi kan desværre ikke have vores gæs og høns frit, da ræven tager dem.

:)Jeg tror at det betyder en del, at man har perlehønsene helt fra de er små, hvis de skal blive tamme.

Er der andre der har oplevelser eller erfaring med disse skønne dyr, som i vil dele her? :)

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: En lille historie om vores Perlehøns
« Svar #1 Dato: 16 December , 2011, 20:34 »
BILLEDER  ;D

Jeg overvejer selv en hønemor skal ruge perlehøns ud til foråret, blot for sjov  /o Dejligt at høre positivt om dem..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 16 December , 2011, 20:39 »
Sikke en dejlig positiv rapport /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hestelone

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 December , 2011, 20:59 »
 :)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 December , 2011, 21:09 »
Aj, hvor er de bare flotte...dem MÅ jeg bare prøve  ;D

Ved du hvilke farver de findes i?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hestelone

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 December , 2011, 22:27 »
 :) Ja de er så fine - jeg er meget glade for dem. de 17 jeg har vil jeg ikke slagte, men når de lægger æg engang til foråret, lave lidt kyllinger igen. Jeg mener de findes i 3 farver.

Jeg vil lige tage lidt flere billeder af dem i morgen :)

bly viol

• Gæst
« Svar #6 Dato: 16 December , 2011, 22:30 »
blå . hvide . violet . perlegrå . jeg har dem også  /o

Offline hestelone

• Bruger
« Svar #7 Dato: 16 December , 2011, 22:55 »
Okay 4 farver!! Har du evt billeder af de forskellige farver? Tror ikke jeg har den violette  :)

bly viol

• Gæst
« Svar #8 Dato: 16 December , 2011, 23:04 »
du må komme og se dem . er sku lidt bagud med det der foto hehe. måske vi kan bytte lidt i foråret så vi begge får nyt blod

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 December , 2011, 08:51 »
du må komme og se dem . er sku lidt bagud med det der foto hehe. måske vi kan bytte lidt i foråret så vi begge får nyt blod

Aj kom nu.. Vi vil se billeder af alt det, du har  ;) Griner..
Mette

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 December , 2011, 09:36 »
Perlehøns findes i mere end 4 farver.
Lene lavede på et tidspunkt et indlæg om perlehøns hvor farverne også er omtalt.
Det kan ses her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=11225.msg106003;topicseen

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 17 December , 2011, 09:54 »
Jeg havde en overgang Perlehøns i følgende farver : blå m. perler, hvid m. perler, perlegrå m. perler, brogede og azurblå m. reduceret perler.

Billedet viser de azurblå og en blå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

bly viol

• Gæst
« Svar #12 Dato: 17 December , 2011, 20:26 »
skrig skrig SKRIG . jeg vil også ha de azurblå  >:( >:( >:(