Jeg havde længe ønsket at få perlehøns, men var bange for, om de var nervøse og vilde fugle

Jeg tænkte, at hvis jeg forsøge med perlehønse-rugeæg og rugede dem ud sammen med alm. rolig hønseracer kunne det måske påvirke dem på en positiv måde.
Og det virkede

Perlehønsene vi har er simpelhen hen så utrolige søde og ret rolige og ja de er hurtigere i deres bevægelser og har en ganske special lyd.

De kan flyve og løbe stærkt. Perlehønsene komme os altid i møde i en samlet flok, mens de siger deres sjove lyde og holder øje med, om vi har noget lækkert med eller om vi lige vender lidt jord, så de kan kigge og rode efter orme mm.
Vi har dem på vores besøgslandbrug, hvor vi hverdag har gæster med inde i volieren og give græs, grønt, brød og andet godt. Og vores perlehøns kommer helt tæt på gæsterne lige som alle hønsene. Og det er jo oftest nye gæster hverdag. Hvis man er uden for voilieren og plukker græs og sætter det ind gennem tråden, kommer de som hønsene helt tæt på og tager det af hånden

Jeg var bange for, at de måske ikke kunne trives med mange mennesker omkring sig, men ingen problem tværtimod, synes jeg. De ser virkelig ud til at nyde den megen selskab og hilser alle velkommen.
Deres lyde kan være høje og gennemtrængende, hvis de bliver bange for noget, fx en hund der pludselig løber mod dem, så de er måske ikke så gode at have, hvis naboer helt tæt på.
Når disse perlehøns som er fra i sommers begynder at lægge æg, vil jeg ruge ud igen og forsøge at have dem til at gå frit på vores gård, hvor jeg bor privat. Jeg har talt med en mand, som har haft Perlehøns i over 20 år frit og han har aldrig mistet en eneste til ræven, da de er hurtige og flyver op i træerne om nødvendigt. Vi kan desværre ikke have vores gæs og høns frit, da ræven tager dem.
:)Jeg tror at det betyder en del, at man har perlehønsene helt fra de er små, hvis de skal blive tamme.
Er der andre der har oplevelser eller erfaring med disse skønne dyr, som i vil dele her?