Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: KÆMPE smagsforskel!  (Læst 9649 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
KÆMPE smagsforskel!
« Dato: 14 December , 2011, 18:39 »
Ja.. Så er tiden kommet, hvor jeg har smagt flere forskellige høns af egen avl, og jeg må tilstå, at jeg er overrasket.. Jeg har indtil for nyligt været stor tilhænger af de hvide industri slagtehøns, som også kan nå at få en god størrelse på kort tid, sevom de løber frit i haven. men nu har jeg så smagt en wyandot hane....årgh den var god!! Den var så god, at DE skal være vores slagtedyr til næste år.. Smagen var bare helt anderledes, meget mere mørk i kødet og knap så trævlet som de store, og faktisk også en meget bedre størrelse  :-\
Industrikyllingerne er jo selvfølgelig klart bedre end dem fra supermarkedet, men nu er wyandotten altså røget ind på en klar NR 1 !

Hvilke høns/kyllinger synes DU smager bedst??  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #1 Dato: 14 December , 2011, 19:14 »
Jeg er rigtig glad for mine dværgmaraner, de er selvfølgelig ikke så store, men smagen - MUMS
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #2 Dato: 14 December , 2011, 19:18 »
Jeg kan ikke smage forskel  :D De smager fantastisk allesammen, men jeg kan bedre li' hanekyllerne end hønekyllerne.
Jeg nikker genkendende til den med det mørke lækre møre kød...for hulen det er GODT! lige i stegesoen på 150 grader 3-4 timer  *o

Jeg ser frem til at smage de berømte maraner som vi har slagtet nogen af i år  ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #3 Dato: 14 December , 2011, 19:24 »
Jeg skal selv prøve en enkelt maran, da jeg har to hanekyllinger og lige skal vurdere, hvem der er bedst - og så håber jeg da, der kommer nogle flere maraner ud af de 1,2 samt evt nogle marandotter til fryseren ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #4 Dato: 14 December , 2011, 19:27 »
Vi overvejer også at få Maran igen - til slagtebrug. Mums, de var lækre. Dér kan Araucanaerne ikke være med.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #5 Dato: 14 December , 2011, 19:33 »
Jeg kan ikke smage forskel  :D De smager fantastisk allesammen, men jeg kan bedre li' hanekyllerne end hønekyllerne.
Jeg nikker genkendende til den med det mørke lækre møre kød...for hulen det er GODT! lige i stegesoen på 150 grader 3-4 timer  *o

Jeg ser frem til at smage de berømte maraner som vi har slagtet nogen af i år  ;)
hejsa en stegeso 150grader 3-4 timer hvor stor er den fugl så?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #6 Dato: 14 December , 2011, 19:34 »
Vi lavede wyandothanen på 1800 gram i stegeso ca 2,5 - 3 timer på 150 grader  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #7 Dato: 14 December , 2011, 19:38 »
Vi lavede wyandothanen på 1800 gram i stegeso ca 2,5 - 3 timer på 150 grader  /o
det lyder lækkert hvad med krydderrier er det bare lidt salt peber  ikke andet  eller har du nogle fif??

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #8 Dato: 14 December , 2011, 19:41 »
det lyder lækkert hvad med krydderrier er det bare lidt salt peber  ikke andet  eller har du nogle fif??

Jeg er ikke så meget til krydderi, må jeg indrømme, så på kyllingen i stegesoen kommer der kun et drys salt på :) Tror man kan prøve sig frem med rigtig meget, hvis man er til lidt smag  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

karina dj

  • Gæst
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #9 Dato: 14 December , 2011, 19:43 »
Jeg putter osse bare salt på og lidt vand i bunden (lissom med anden Mette) elsker når man kan smage råvarerne  :D

Den hane jeg ga' 3-4 timer vejede 1750, det var en australorp  ;)

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #10 Dato: 14 December , 2011, 19:48 »
Jeg er ikke så meget til krydderi, må jeg indrømme, så på kyllingen i stegesoen kommer der kun et drys salt på :) Tror man kan prøve sig frem med rigtig meget, hvis man er til lidt smag  /o
vis i nu har en fugl på 3-4 kg hvor længe ville i give den den skal være så mør den bar går skil af

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #11 Dato: 14 December , 2011, 19:51 »
vis i nu har en fugl på 3-4 kg hvor længe ville i give den den skal være så mør den bar går skil af

Hmm.. Ville nok give den 4 timer ved 150 grader, tage den ud og lige rive den lidt i låret  ;) Så kan du mærke, om den bare slipper med den samme eller om du skal nørkle lidt med den, og hvis det sidste, ja så kan den roligt få ½ time mere  :) Jeg tror, man skal prøve sig frem..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

karina dj

  • Gæst
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #12 Dato: 14 December , 2011, 19:55 »
Jeg er meget spændt på hvordan det går med at lave gås i ovnen, for den går bestemt ikke at putte i stegeso.

Jeg tænker 140-150 grader, men noget længere end 5 timer  ??? hvor man åbner i ny og næ og hælder noget af saften fra bradepanden over dyret  ???

Er det en gås du skal lave Michael?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #13 Dato: 14 December , 2011, 19:59 »
Jeg er meget spændt på hvordan det går med at lave gås i ovnen, for den går bestemt ikke at putte i stegeso.

Jeg tænker 140-150 grader, men noget længere end 5 timer  ??? hvor man åbner i ny og næ og hælder noget af saften fra bradepanden over dyret  ???

Er det en gås du skal lave Michael?

Jeg tænker også en 140-150 grader, og det med kraften over dyret er vel for det brune skind om at gøre, ik? Alt efter vægt, ville jeg nok give den 'a la' anden! Men har aldrig prøvet gås før, så hæng mig ikke op på det ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #14 Dato: 14 December , 2011, 20:06 »
Jeg er meget spændt på hvordan det går med at lave gås i ovnen, for den går bestemt ikke at putte i stegeso.

Jeg tænker 140-150 grader, men noget længere end 5 timer  ??? hvor man åbner i ny og næ og hælder noget af saften fra bradepanden over dyret  ???

Er det en gås du skal lave Michael?
nej nej  forbereder mig bere går og har i tankerne at jeg gerne vil have fat i nogle store fugle på et tidspunkt som dorking eller brahma  og det er jo dyr der kan blive temlig stor så ville faktisk bare forberede mig