Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: KÆMPE smagsforskel!  (Læst 9645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #15 Dato: 14 December , 2011, 20:07 »
Det med kraften/fedtet over dyret skulle, som jeg har forstået det, osse hjælpe mod at kødet bli'r tørt  ??? Man tilfører fedtstof som har forladt kødet  ;)

Gåsen er jo dobbelt så stor som anden!

Arh, ok Michael  ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #16 Dato: 14 December , 2011, 20:11 »
Gås laves lige som and. Langtidssteges ved lav varme i laaang tid. Først med ryggen op i en times tid eller to, og så mavsen opad resten af tiden. Hvis skindet ikke bliver sprødt, så giv den lidt ekstra varme til sidst. I bradepanden hælder du lidt vand og urter til at give smag til sovsen. Jeg putter hals, og indmad i vandet neden under dyret. Så skal jeg ikke koge sovs i en gryde ved siden af. Men vær opmærksom på at der kommer rigtig meget fedt der skal skilles fra inden du laver sovsen. Indmaden kan serveres med resten af kødet. Det smager dejligt, men der er nogen der ikke bryder sig om det. Og fedtet skal naturligvis gemmes, så det kan bruges til at stege grøntsager/kartofler i resten af vinteren, eller du kan lave confit senere. Vi får altid gås til jul. Uuuuh det er godt. And er også godt, men rigtig julemad for mig er altså gåsesteg. Mums.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #17 Dato: 14 December , 2011, 20:11 »
Gåsen er jo dobbelt så stor som anden!


Jeps, det er jeg klar over ;) Også derfor jeg skrev "alt efter vægt".. Så hvis den vejer 5 kg, ville jeg nok give den ml 6 og 7 timer ved 140-150 grader. Er det helt forkert?? :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #18 Dato: 14 December , 2011, 20:14 »
, eller du kan lave confit senere.

Hvad er det?? Kan fedtet bruges til andet og gælder det også andefedt?

Jeg plejer i øvrigt at smide dyret i ovnen allerede om morgenen.. Så kan fedtet nå at skille fra kraften, inden sovsen laves, og imens den endnu er varm, parteres den, og så er det klar til at blive varmet i ovnen i fad inden servering  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #19 Dato: 14 December , 2011, 20:15 »
Jeps, det er jeg klar over ;) Også derfor jeg skrev "alt efter vægt".. Så hvis den vejer 5 kg, ville jeg nok give den ml 6 og 7 timer ved 140-150 grader. Er det helt forkert?? :)
vi er enige om at det er lige meget om det er 5 kg and eller gås eller kylling så skal det have lige længe ikke?? i ovnen ikke

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #20 Dato: 14 December , 2011, 20:16 »
Hvor lang tid lader I sådan en hane/and/gås hvile i efter den er ude af ovnen?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #21 Dato: 14 December , 2011, 20:27 »
Hvor lang tid lader I sådan en hane/and/gås hvile i efter den er ude af ovnen?

Til den er nogenlunde nedkølet, så den kan parteres uden at man brænder sig ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #22 Dato: 14 December , 2011, 20:28 »
Den behøver ikke hvile mere end 15-30 minutter. Bare så den bliver lidt nemmere at skære ud. Imens kan man lave de sidste forberedelser. Der er jo gang i blussene sådan en aften.  ;)
Confit er kød der er saltet og krydret, og så henkogt i fedtet. F.eks. de berømte Confit de Canard. Andelår kogt i fedt, og derefter kommer de et kort smut i ovnen, så skindet bliver så sprødt som flæskesvær, og kødet er så mørt at det kan tygges med øjenvipperne.... ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #23 Dato: 14 December , 2011, 20:29 »
Husk at du ikke må tildække dyret mens det hviler. Så bliver skindet blødt igen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #24 Dato: 14 December , 2011, 20:29 »
vi er enige om at det er lige meget om det er 5 kg and eller gås eller kylling så skal det have lige længe ikke?? i ovnen ikke

Både ja og nej.. det kommer vel meget derhen af, men jeg giver altid kylling lidt hørere temperatur ca 150 grader, men steger anden i ovnen ved kun 130 grader.. Smag og behag og prøve sig frem, vil jeg tro :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #25 Dato: 14 December , 2011, 20:31 »
Den behøver ikke hvile mere end 15-30 minutter. Bare så den bliver lidt nemmere at skære ud. Imens kan man lave de sidste forberedelser. Der er jo gang i blussene sådan en aften.  ;)
Confit er kød der er saltet og krydret, og så henkogt i fedtet. F.eks. de berømte Confit de Canard. Andelår kogt i fedt, og derefter kommer de et kort smut i ovnen, så skindet bliver så sprødt som flæskesvær, og kødet er så mørt at det kan tygges med øjenvipperne.... ;D

Det har jeg aldrig hørt om...lyder lækkert, som en delikatesse ihvertfald  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline michael m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #26 Dato: 14 December , 2011, 20:38 »
Den behøver ikke hvile mere end 15-30 minutter. Bare så den bliver lidt nemmere at skære ud. Imens kan man lave de sidste forberedelser. Der er jo gang i blussene sådan en aften.  ;)
Confit er kød der er saltet og krydret, og så henkogt i fedtet. F.eks. de berømte Confit de Canard. Andelår kogt i fedt, og derefter kommer de et kort smut i ovnen, så skindet bliver så sprødt som flæskesvær, og kødet er så mørt at det kan tygges med øjenvipperne.... ;D
lyder som om du har haft mange kyllinger i stegesoen hvordan kryder du dine kyllinger er det og kun salt peber

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #27 Dato: 14 December , 2011, 20:45 »
Det kan være rigtig godt med bare salt og peber, men jeg laver det nu også med mange andre ting. Coq au vin/cider er jo en klassiker. Jeg laver mange forskellige opskrifter med mine hanekyllinger. Der ligger et par af mine opskrifter her på forum. Den jeg lavede med pomeranser er jo ved at være årstidsaktuel igen. Jeg bruger både gryde og stegeso. Det går lidt ud på det samme. Lang tid og lav varme er stikordene når det drejer sig om hjemmeavlede kyllinger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #28 Dato: 14 December , 2011, 21:07 »
Henriette: Den gås der...du siger 2 timer med ryggen opad...og resten af tiden på maffen. Men hvor længe er resten af tiden? og ved hvilke grader.

Metmus foreslår på en 5 kgs gås, 140-150 grader i 6-7 timer... er det sådan du osse ville gøre?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: KÆMPE smagsforskel!
« Svar #29 Dato: 14 December , 2011, 21:26 »
Vi får gås hvert år til jul-
Jeg sætter den/dem i ovnen ved 125 grader ved godt 10-tiden om formiddagen, slukker ved omkring kl 17. Så kan kødet trække, mens jeg klarer det sidste i køkkenet.
Jeg fjerner alt synligt fedt inden jeg fylder med en blanding af æbler, selleri og svesker blandet med salt og peber. Jeg gnider også uden på med en generøs blanding af salt og peber.
Vores gæs er altid meget møre og saftige.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk