Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Betænkelig farve og bedømmelse af Isabell-Porcelænsfarvet sabelpot på LU  (Læst 1469 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Zoro

  • Gæst
Landsudstillingen for Racefjerkræ i Danmark, arrangeres indtil videre kun af D.F.f.R.

Til dette udstillings arbejde og bedømmelse, anvendes kun Skandinavisk Racefjerkræ standart af 2004, som burde være en garanti, for en ensartet standart fortolkning, samt med hvilke øjne man ser, og bedømmer en farve tegnings kombination.

Nordisk Racefjerkræ Standart, er på mange områder, en næsten tro oversættelse eller omskrivning, af den Tyske Racefjerkræ standart, hvilket skulle kunne gøre det nemt, at overholde det ensartede overblik, i forbindelse med bedømmelse af farve og tegning m.m.

Dette er imidlertidigt ikke nemt, når man gør som i D.F.f.R. s. tilfælde, hvor man bare lukker øjnene, og lader to typer af Isabell-Porcelænsfarvet Sabelpot, konkurere på lige fod med hinanden, hvoraf den ene er en invalid udgave, som nedarver negativt med rå skuldre, og er bandlyst andre steder.

NB: Hanen på billedet fik 96 point på LU 2011 og tilhøre den invalide udgave af Isabell-Porcelænsfarvet Sabelpot.

NB: Fortsættelse følger længere nede i tråden, med billeder af den standart mæssige korrekte, Isabell-Porcelænsfarvede Sabelpot, som nedarver korrekt med enkelte undtagelser, uden de mulige arvelige rå skuldre på hanerne.
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 21:34 Fra Jørn Clevin »

kyllingesalg

  • Gæst
Landsudstillingen for Racefjerkræ i Danmark, arrangeres indtil videre kun af D.F.f.R.

Til dette udstillings arbejde og bedømmelse, anvendes kun Nordisk Racefjerkræ standart, som burde være en garanti, for ensartet standart fortolkning, samt med hvilke øjne man ser, og bedømmer en farve tegnings kombination.

Nordisk Racefjerkræ Standart, er på mange områder, en næsten tro oversættelse eller omskrivning, af den Tyske Racefjerkræ standart, hvilket skulle kunne gøre det nemt, at overholde det ensartede overblik, i forbindelse med bedømmelse af farve og tegning m.m.
Hej  ;D

Hvor er det så lige det betænkelige kommer ind i billedet henne  ??? Og hvad vil du vise med billederne

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Jeg tror da aldrig jeg kommer til at forstå hvis der ikke er en international standard, hvorefter alle har sig at rette.
Det er da et stykke arbejde alle fjerkræinteresserede lande bør tage alvorligt og komme igang med.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Jeg synes, den har en fantastisk flot farve, og ser ganske fin ud (amatør øjne).. Må indrømme, at jeg heller ikke lige forstod den med betænkelig farve osv  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

kyllingesalg

  • Gæst
Jeg tror da aldrig jeg kommer til at forstå hvis der ikke er en international standard, hvorefter alle har sig at rette.
Det er da et stykke arbejde alle fjerkræinteresserede lande bør tage alvorligt og komme igang med.

Hej  ;D

Her er vi så ikke enige. Jeg mener ikke at et lille land som Danmark ville få noget at skulle have sagt i en international standard. der vil være alt for mange store lande der i fællesskab ville afgøre hvad der skal være standarden. Bare se på EU. Sagen med Agurker Osv..

karina dj

  • Gæst
Jørn! er det billeder af 2 forskellige haner? og hvad er "rå skuldre"?

Zoro

  • Gæst
Fortsættelse :



" Den "  øverste rimelige Isabell Porcelænsfarvede hane , er fra den selv samme opdrætter, som med den Isabell Porcelænsfarvede invalide hane øverst , så det virker helt uforståeligt , at den pågældene person, ikke retter problemet, da han allerede kender til problemet, og gerne skulle kunne genkende denne højst specielle farve ???

NB: Men det aller største problem, er vel de øjne som valgte de helt forskruede høje bedømmelses tal på LU ??? Men " OK " 96 point på et D.F.f.R. bedømmelses kort er " Jo " kun nogle tal ????

Hilsen Jørn. 
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 21:02 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Jørn! er det billeder af 2 forskellige haner? og hvad er "rå skuldre"?

@ Karina.

Hej Karina.

Rå skuldre er et område på selve skuldren af hanen, hvor der ikke dannes dun eller anden form for fjer. ( Kun brunlige fjer pigge, som er stive. )

NB: Det er kun hanerne, som døjer med dette problem, hos den invalide type af Isabell-Porcelænsfarvet Sabelpot ( enkelte haner, har det dog ikke problemet i fæno typen, men har det i geno typen ) Vi kalder denne type for : P.P. Sabelpot - Invalid -  Isabell -Porcelænsfarvet. DK

NB: " Ja " de to korrekte Isabell-Porcelænsfarvede  haner underst er to forskellige haner, den øverste er dansk, og den nederste er tysk, fra vores udstilling på den anden side.

Hilsen Jørn.
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 20:37 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Jeg tror da aldrig jeg kommer til at forstå hvis der ikke er en international standard, hvorefter alle har sig at rette.
Det er da et stykke arbejde alle fjerkræinteresserede lande bør tage alvorligt og komme igang med.


@ Ina.

Hej Ina.

Jeg er helt enig med dig, det er en stor forviring, specielt når vi tænker på, at vi har en fælles Europa forening, med fælles udstillinger, men hvor vi ikke anderkender hinandens racer og standarter, når vi forlader et fælles udstillings arangement.

Hilsen Jørn.
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 20:39 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Jeg synes, den har en fantastisk flot farve, og ser ganske fin ud (amatør øjne).. Må indrømme, at jeg heller ikke lige forstod den med betænkelig farve osv  :-\

@ Metmus.

Godt du kan lide den Metmus, og den ville sikkert tage sig godt ud, i en flok sammen med spraglede have høns ???

NB: Men generne og farven, samt fjerstrukturen duer ikke.

NB: Så de 96 D.F.f.R. points er nok lidt i overkanten.

NB: Underst der du Perlegrå Hvidplettede Sabelpot.

Hilsen Jørn.
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 20:41 Fra Jørn Clevin »

thorleif

  • Gæst
Ja, se kun paa de store forskelder UK/Europa imellom naar det gelder "vanlige" racer som Australorp og Maran. Det er jo som i to forskeldige verdener?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
@ Metmus.

Godt du kan lide den Metmus, og den ville sikkert tage sig godt ud, i en flok sammen med spraglede have høns ???

NB: Men generne og farven, samt fjerstrukturen duer ikke.

NB: Så de 96 D.F.f.R. points er nok lidt i overkanten.

Hilsen Jørn.

Godt jeg ikke er dommer.. <J
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Zoro

  • Gæst
Hej  ;D

Her er vi så ikke enige. Jeg mener ikke at et lille land som Danmark ville få noget at skulle have sagt i en international standard. der vil være alt for mange store lande der i fællesskab ville afgøre hvad der skal være standarden. Bare se på EU. Sagen med Agurker Osv..

@ Michael.

Hej Michael.

Jeg kan sagtens følge dig, men i tilfældet med den invalide Isabell-Porcelænsfarvede Sabelpot, så kender D.F.f.R. og Standart udvalget, alt til dette problem, men de gør bare ikke noget ved ???

NB: Flere trækker på skuldrene og smilet i udlandet, og spørger om enkelte opdrættere i Danmark har sær status ???

NB: Jeg vil mene at D.F.f.R. er rigtigt langt ude her ???

Hilsen fra Jørn.

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
I Danmark bedømmer vi på Landsudstillingen efter Skandinavisk Fjerkræ-Standard 2004 - med de rettelser og tilføjelser der er kommet - nøjagtigt som man gør i Tyskland.
Vi har i Danmark i en lang årrække haft den mørke farve af de 2 typer som man kan sige der er i varieteten isabell perlegrå porcelænsfarvet. Den mørke varietet har undertiden en tendens til at få rå skuldre, derfor har man i Tyskland valgt den fra, medens vi i DK har valgt den lidt mørkere, men uden rå skuldre. De udstillede dyr havde ikek rå skuldre - men jeg ved godt der er enkelte der også her i landet sværger til den lettere tyske farve.
I DK ændre vi ikke farvebeskrivelser ved racer, hvor der er en specialklub uden at høre denne - og herfra har man indtil nu ikke ønsket en ændring, på trods af at man har fine kontakter til udenlandske specialklubber - også den tyske.

Zoro

  • Gæst
I Danmark bedømmer vi på Landsudstillingen efter Skandinavisk Fjerkræ-Standard 2004 - med de rettelser og tilføjelser der er kommet - nøjagtigt som man gør i Tyskland.
Vi har i Danmark i en lang årrække haft den mørke farve af de 2 typer som man kan sige der er i varieteten isabell perlegrå porcelænsfarvet. Den mørke varietet har undertiden en tendens til at få rå skuldre, derfor har man i Tyskland valgt den fra, medens vi i DK har valgt den lidt mørkere, men uden rå skuldre. De udstillede dyr havde ikek rå skuldre - men jeg ved godt der er enkelte der også her i landet sværger til den lettere tyske farve.
I DK ændre vi ikke farvebeskrivelser ved racer, hvor der er en specialklub uden at høre denne - og herfra har man indtil nu ikke ønsket en ændring, på trods af at man har fine kontakter til udenlandske specialklubber - også den tyske.


@ Villy Littau.

Hej Villy.

Den pågældende opdrætter er " Jo " både representativ i din D.F.f.R. hovede bestyrelse,  og er samtidig en af " Top figurene " i den ene af de to Special klubber for fodbefjerede dværge i Danmark.

NB: Så jeg tror nærmere at et par briller, samt en ekstra hønsedag med dit ellers spirende mands mod, ville være på plads, hvor opdrætteren virkeligt blev taget i ed af dig ???

NB: Iøvrigt kan det godt være, at denne hane ikke har synlige rå skuldre, men den har det til gengæld i arve massen, og farven er absolut ikke til at tage fejl af, den høre til den invalide type, som nedarver de rå skuldre.

NB: Jeg oplever det egentligt nærmere, som om at du ikke tør at tage " konflikten " og få sat tingene på plads ???

NB: At vi har et godt forhold, til den Tyske Special klub er helt rigtigt, men de har " Jo " forlængst begravet denne invalide type under den Tyske Muld.

NB: Sådan skal en Isabell-Porcelænsfarvet- Sabelpot hane se ud Villy,  Så "se " nu at få bragt farve standart beskrivelsen i orden, inden vi skal danse om Jule træet ???

Med Hilsen fra din Ven og Klub kammerat Jørn.  
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 18:42 Fra Jørn Clevin »