Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Betænkelig farve og bedømmelse af Isabell-Porcelænsfarvet sabelpot på LU  (Læst 1403 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Hvorfor laver man ikke bare en international standard som Ina har skrevet - eller - at vi bare følger den tyske?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Hej  ;D

Her er vi så ikke enige. Jeg mener ikke at et lille land som Danmark ville få noget at skulle have sagt i en international standard. der vil være alt for mange store lande der i fællesskab ville afgøre hvad der skal være standarden. Bare se på EU. Sagen med Agurker Osv..
Nu var det jo ikke EU der skulle tage stilling til hønsenes udseende

Hvad havde du dog ellers tænkt dig, og det er ikke rigtigt at de danske klubber ikke kan have noget at skulle have sagt omkring de danske racer. Ellers er det jo ikke sikkert en Dansk landhøne er en dansk landhøne feks. og det er da mere end skidt.
Det er sådan i hundeverdenen, og der er det da mig bekendt ikke noget problem at der er en standard der gælder for alle, så ingen er i tvivl om hvordan en pudel skal se ud, for det står i FCI standarden for racen, hvor svært kan det dog være, vi må tage ved lære og raceklubberne samarbejde med andre om en international standard.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Zoro

  • Gæst
Hvorfor laver man ikke bare en international standard som Ina har skrevet - eller - at vi bare følger den tyske?

@ Martin.

Du har fuldstændigt ret Martin, de fleste efter aber alligevel den Tyske Racefjerkræ Standart, så det måtte da helt klart ligge lige til højre benet, men desværre er det ikke så enkelt, se bare på alle de gamle kultur racer, som skal gen anderkendes, når de feks. kommer til Danmark, og så ovenikøbet kaldes for ny opdræt ??? hvad er det dog for en farce, og et skuespil uden lige, mange af racerne er flere hundrede år gamle og er velbeskrevet over hele verden ???

NB: Det er jo også helt utroligt, når i fra Danmark, sender busser i lange rækker, for at købe vigtige avls dyr, på de store Tyske udstillinger, at der så ikke sker et eller andet i D.F.f.R. som forenkler alle disse tumpede regler med anderkendelse og forestilling m.m. " Ja " jeg fatter simpelthen ikke Villy Littau og hans såkaldte standart udvalg ???

NB: Men man må da håbe, at den nye reform venlige hovede bestyrelse, snart kommer med noget nytænkning på dette område, og at det ikke bare ender i Bach og Bethoven og en række gamle døde olie malerier.

Hilsen fra Jørn.

 
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 20:35 Fra Jørn Clevin »

kyllingesalg

  • Gæst
Nu var det jo ikke EU der skulle tage stilling til hønsenes udseende

Hvad havde du dog ellers tænkt dig, og det er ikke rigtigt at de danske klubber ikke kan have noget at skulle have sagt omkring de danske racer. Ellers er det jo ikke sikkert en Dansk landhøne er en dansk landhøne feks. og det er da mere end skidt.
Det er sådan i hundeverdenen, og der er det da mig bekendt ikke noget problem at der er en standard der gælder for alle, så ingen er i tvivl om hvordan en pudel skal se ud, for det står i FCI standarden for racen, hvor svært kan det dog være, vi må tage ved lære og raceklubberne samarbejde med andre om en international standard.

Nu var den med EU også bare for at demonstrere hvor galt det kan gå  :o Og så spørger du ( Hvad havde du dog ellers tænkt dig ) Ja jeg havde skam tænkt mig at beholde den standard som vi bruger nu. Der er altid plads til forbedringer, men her har vi da i det mindste noget at skulle have sagt. Jeg ville gerne se Danmark begynde at diskuterer standarder med England, USA Osv.. Du mener så vi får en masse at skulle have sagt fordi vi har nogle Danske Landhøns  ??? Hvis det går med dem som alt andet der bliver internationalt, bliver de sikkert afskaffet.

Og så er det altså heller ikke meget bedre inden for hunde. Der har man jo bare de forskellige foreninger som DKK, DRU Osv.. til at bekæmpe hinanden. Den ene tror altid at den er bedre til at bedømme end den anden.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Citér
Og så er det altså heller ikke meget bedre inden for hunde. Der har man jo bare de forskellige foreninger som DKK, DRU Osv.. til at bekæmpe hinanden. Den ene tror altid at den er bedre til at bedømme end den anden.

Jamen det er den jo også, uden vi lige skal diskutere forskellen på DKK og DRU, så er jeg gammel nok til at huske da DRU opstod pga. hundeejere der ikke var tilfredse med den bedømmelse deres hund havde fået, og så opretter man jo bare en ny forening, der kan godkende alverdens fejl og mangler, for hunde der ikke kan klare sig i andet regi.
FCI anerkender mig bekendt en hovedklub i hvert land, og det er jo det der er hele pointen, en organisation det holder resten af paraplyen og samarbejder om de bedste løsninger.
Ind i mellem betyder det jo at bøje sig, og det gælder altså også for høns. set med mine øjne.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Zoro

  • Gæst
Nu var den med EU også bare for at demonstrere hvor galt det kan gå  :o Og så spørger du ( Hvad havde du dog ellers tænkt dig ) Ja jeg havde skam tænkt mig at beholde den standard som vi bruger nu. Der er altid plads til forbedringer, men her har vi da i det mindste noget at skulle have sagt. Jeg ville gerne se Danmark begynde at diskuterer standarder med England, USA Osv.. Du mener så vi får en masse at skulle have sagt fordi vi har nogle Danske Landhøns  ??? Hvis det går med dem som alt andet der bliver internationalt, bliver de sikkert afskaffet.

Og så er det altså heller ikke meget bedre inden for hunde. Der har man jo bare de forskellige foreninger som DKK, DRU Osv.. til at bekæmpe hinanden. Den ene tror altid at den er bedre til at bedømme end den anden.


@ Michael.

Hej Michael.

Danmark er jo som bekendt, medlem af Europa foreningen, hvor man afholder store fælles udstillinger, med mange udstillede dyr.

NB: Man anvender her en Europa standart, som gælder på de fælles afviklede udstillinger, men som ikke gælder, når avlerne returnere til deres hjemland.

NB: Jeg syntes denne ordning er skrup skør, og et væsentligt fordyrende led, som samtidigt giver mange personlige ærgelser, for mange seriøse opdrættere.

NB: Europa standarten, som anvendes på de store europa skuer, ligger også tæt op af den Tyske standart, på de væsentligste områder, hvor samtidigt de nationale racer også har deres fælles plads.

NB: Man kan derfor undres over hvorfor, man ikke kan finde et fælles fodslag, for en fælles Europa standart, som gælder i de respektive lande nationalt, og så efterfølgende skrotter, alle de gamle tidligere nationale standarter ???

Hilsen Jørn.
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 21:27 Fra Jørn Clevin »

kyllingesalg

  • Gæst
Jamen det er den jo også, uden vi lige skal diskutere forskellen på DKK og DRU, så er jeg gammel nok til at huske da DRU opstod pga. hundeejere der ikke var tilfredse med den bedømmelse deres hund havde fået, og så opretter man jo bare en ny forening, der kan godkende alverdens fejl og mangler, for hunde der ikke kan klare sig i andet regi.
FCI anerkender mig bekendt en hovedklub i hvert land, og det er jo det der er hele pointen, en organisation det holder resten af paraplyen og samarbejder om de bedste løsninger.
Ind i mellem betyder det jo at bøje sig, og det gælder altså også for høns. set med mine øjne.



Nu har jeg faktisk et par hunde i DRU. Så det er da lidt fornærmende det du påstår der. Og de godkender altså ikke alverdens fejl og mangler. Mine hunde ville sagtens kunne optages hos DKK. Men det ønsker jeg ikke. Og det er så heldigvis mit valg.
Jeg mener forøvrigt også at DRU er med i FCI, så det er vist ikke helt korrekt det du skriver  ???


kyllingesalg

  • Gæst
@ Michael.

Hej Michael.

Danmark er jo som bekendt, medlem af Europa foreningen, hvor man afholder store fælles udstillinger, med mange udstillede dyr.

NB: Man anvender her en Europa standart, som gælder på de fælles afviklede udstillinger, men som ikke gælder, når avlerne returnere til deres hjemland.

NB: Jeg syntes denne ordning er skrup skør, og et væsentligt fordyrende led, som samtidigt giver mange personlige ærgelser, for mange seriøse opdrættere.

NB: Europa standarten, som anvendes på de store europa skuer, ligger også tæt op af den Tyske standart, på de væsentligste områder, hvor samtidigt de nationale racer også har deres fælles plads.

NB: Man kan derfor undres over hvorfor, man ikke kan finde et fælles fodslag, for en fælles Europa standart som gælder i de respektive lande nationalt, og så efterfølgende skrotter alle de gamle tidligere nationale standarter ???

Hilsen Jørn.


Ja det er måske bare mig det er galt med. Men jeg har aldrig ment at bare fordi det er stort er det = godt.

Ja Europa Standarden er meget lig den Tyske. Men Tyskland er jo også en meget stor del af Europa. Så det er måske ikke så underligt  ???

Jeg kan ikke se problemet i at beholde de nationale standarder  ??? Og hvis det skulle være fordi det koster for meget. Vil jeg da mene at det er dog kun et fåtal der også udstiller i andre lande og derfor har en ekstra udgift ud af det.


Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Ina har ret i at DRU blev stiftet af de grunde som hun beskriver  ;)
Det er kun DKK der er under FCI, DRU godkender stambøger fra FCI, men det er ikke det samme  ;)

Zoro

  • Gæst
Kære Alle:

Uden jeg er særligt vel bevandret i Racehunde verdenen, så tror jeg at det ville være en rigtig dårlig ide, med tre fire fjerkræforbund i Danmark, men man ved jo aldrig hvad der sker, hvis der ikke fornyes i tide ???

NB: Iøvrigt fik jeg tre Westhighland White terier forærende, af tilfredse mine arbejdere, som opholdt sig i Danmark, under den store mine Strejke i England. ( Samlede penge ind til koner og børn )

NB: Alle hvalpe ankom med Pedigre certifikation, og Testikel certifikation, og blev uden videre registreret i dansk kennel klub.

Hilsen Jørn.

« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 20:34 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Ja det er måske bare mig det er galt med. Men jeg har aldrig ment at bare fordi det er stort er det = godt.

Ja Europa Standarden er meget lig den Tyske. Men Tyskland er jo også en meget stor del af Europa. Så det er måske ikke så underligt  ???

Jeg kan ikke se problemet i at beholde de nationale standarder  ??? Og hvis det skulle være fordi det koster for meget. Vil jeg da mene at det er dog kun et fåtal der også udstiller i andre lande og derfor har en ekstra udgift ud af det.



@ Michael.

Hej igen Michael.

Jeg kan sagtens følge dig, men da D.F.f.R. Jo allerede anvender, en fælles nordisk standart, som stort set er en oversættelse af den tyske standart, og stort igen er grundlaget, for den Europa standart, som man anvender på de store fælles Europa udstillinger " Ja " så er det vel bare at klappe hælene sammen, og sige " Ja Tak " Michael ???

Hilsen Jørn.
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 20:32 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Ja, se kun paa de store forskelder UK/Europa imellom naar det gelder "vanlige" racer som Australorp og Maran. Det er jo som i to forskeldige verdener?

@ Thorleif.


Hej Thorleif.

Jeg må give dig ret i at der er forskel på de engelske Maraner, og så dem vi ser her på den anden side af kanalen hos os, men fælles nævneren er jo æg farven, og her er i da fint med i England.

NB: Sidste år blev der hentet, Australops til blods fornyelse, af tyske opdrættere så det bliver da spændende at følge.

NB: Iøvrigt har i nogle rigtigt skrappe opdrættere, samt Special dommere som virker utroligt inspirerende.

Hilsen Jørn.  


Hilsen fra Jørn.  
« Senest Redigeret: 13 December , 2011, 21:35 Fra Jørn Clevin »

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Nu har jeg faktisk et par hunde i DRU. Så det er da lidt fornærmende det du påstår der. Og de godkender altså ikke alverdens fejl og mangler. Mine hunde ville sagtens kunne optages hos DKK. Men det ønsker jeg ikke. Og det er så heldigvis mit valg.
Jeg mener forøvrigt også at DRU er med i FCI, så det er vist ikke helt korrekt det du skriver  ???



Nu har jeg i 17 år avlet, udstillet og fungeret som lydighedstræner, og har været aktiv i de 2 specialklubber inden for mine 2 racer.

Da jeg på et tidspunkt efter en shoppingtur, tilfædigvis endte hjemme hos en DRU opdrætter for at se hans hvalpe, spurgte jeg efter PL og PRA attest. Han gloede på mig og sagde at det ikke var nødvendigt hos DRU. :o

Vi taler om 2 arvelige sygdomme der medfører at knæskallerne skrider ud af position under alm. leg, samt en sygdom kan forsage blindhed i en ung alder. Det har i mange år været et krav hos DKK at forældredyrene før parring skulle lyses fri for øjensygdommen, hvorimod knæledene var "valgfri" (underforstået at du ikke kom på hvalpelisten uden denne test, og jeg har endnu til gode at opleve en opdrætter, der ikke har fået denne defekt undersøgt før parring).

Så i mine øjne, finder jeg større seriøsitet i en organisation/klub der bevist arbejder for at komme dårlige gener til livs, frem for at stræbe efter en økonomisk gevinst ved at kunne stambogsføre og arrangere udstillinger.

En sidste bemærkning. DRU har aldrig været anerkendt af den internationale hovedorganisation FCI, det har alene kun været DKK.

...og jeg undskylder for at have bragt debatten ud på et sidespor!
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Den skandinaviske standard kan dog ikke være så dårlig endda, for der er da opdrættere som vinder med de samme dyr både i Danmark og i Europa.

Ydermere er der også forskel på lande i Europa om hvordan de forskellige racer skal se ud. Og de forskellige lande har deres egne standarder.

Men selvfølgelig er det jo Deutchland über alles og intet andet som duer....   ???

Endvidere skal nye racer og farver i Tyskland udstilles en gang mere end i Danmark. For de skal først fremvises og hvis de der bliver godkendt, så kan de begynde at fremvises som nyopdræt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
hvad koster det at få en ny farve eller race godkendt i dffr