Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udvikling/godkendelse af serama i DK  (Læst 71736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Udvikling/godkendelse af serama i DK
« Svar #45 Dato: 20 December , 2011, 11:17 »
Jeg er endelig blevet godkendt til seramaforum.com så der bliver læst, læst og læst.

Jeg skal have fundet ud af om nogen allerede har taget kontakt til Dffr og sat dem i sving med standard, så hvis der er nogen som hved om der er sat noget i gang må de godt lige tage kontakt.

Ellers skal der "bare lige" laves/ordnes bure så det hele står klart, når de små kommer hjem, hvilket sker på
                                                     *p TIRSDAG *p

Jeg har en del kaninbure, om jeg havde hentet hjem til slagtekaninerne, som jeg har tænkt mig at bruge. Har købt 2, mere så nu er jeg oppe og have 7 bure i samme størrelse. Sat sammen/ovenpå hinanden bliver det en hel burvæg for enden i drivhuset.
Så skal der købes vand og foderbeholdere, bundsand og bygges/laves redekasser og sættes siddepinde op i burerne.
Jeg har også et enkelt mindre bur som jeg har tænkt mig at bruge som kyllingemor, når jeg på et tidspunkt ude i fremtiden når så langt, hvis ikke jeg køber en stor plastkasse med låg og bygger den om til kyllingemor.
Jeg skal også "lige" have fundet ud af noget med noget varme i drivhuset hvis vi pludselig får -20 grader. Jeg har en lille olieradiator med termostat, mon ikke den kan bruges?
Så skal jeg også lige have lavet den anden lampeskærm som jeg har fået fat i om så jeg har en varmelampe mere. På den måde har jeg både en hos de store høns samt i drivhuset.

Så jeg har rigeligt at tage mig til og slet ikke tid til at holde jul :D :D

« Senest Redigeret: 20 December , 2011, 11:31 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #46 Dato: 20 December , 2011, 11:56 »
Ej hvor det lyder spændende Jean - jeg må vist også hellere ind og prøve at kigge på det forum der er blevet nævnt. Bog forretningen har heldigvis også lige skrevet at nu er min nye Serama bog endelig på vej, så kan jeg hygge mig lidt med den her i julen.

Du skriver at de små kommer hjem på tirsdag - har du købt flere serama'er ?. Hvis du har så glæder jeg mig meget til at se billeder af dem indimellem. Vi har lige fået på plads mht. dato for hvornår vores de små fra Frank endelig kommer hjem, og d. 1. januar skulle der gerne ankomme 7 serama'er i Silkeborg (1,2 lidt ældre kyllinger og 4 små som ikke helt er kønsbestemt endnu) plus 2 araucana kyllinger (1 høne og så forhåbenlig 1 der ender med at blive en hane) fra blåguldhalset linier som Frank har været flink at hjælpe med så vi kunne få lidt blodfornyelse.
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

• Bruger
« Svar #47 Dato: 20 December , 2011, 12:11 »
Jeg er blevet tilbudt at købe resten af Frank's serama'er da han stopper helt nu. Han kommer og levere dem til mig på tirsdag. Så hvis alt går vel har jeg 3 stammer arbejde med, men jeg har ikke set dem endnu....

Jeg har også fået min bog, som jeg har bestilt vis seramaforum. Rigtig spændende læsning og skrevet i et sprog alle kan forstå, - hvis man altså kan læse engelsk ::)

Jeg har nu fået 4 bure på plads i drivhuset samt mit bord og stol, - kan ikke undvære mit bord og stol i mit drivhus og slet ikke nu hvor jeg skal sidde og gokke med mini-putterne og vagtlerne.
Det ser dog desværre ud til at jeg må sløjfe 2 af mine kapilærkasser men hvad gør man dog ikke for mini-putter.

Jeg er stadig lidt i tænkeboks hvad redekasser andgår men jeg finder nok på noget. Vil jo gerne have noget som kan vaskes af lige som hos de store gokker. De har nemlig plastikkasser. Måske jeg kan købe nogen plasstikkasser og så sætte front på eller skære hul i siden eller noget....... ::) tænke, tænke...
Mand og 3 børn

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #48 Dato: 20 December , 2011, 12:16 »
Malingspande + hobbykniv + sand !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #49 Dato: 20 December , 2011, 12:18 »
Tsk tsk Jean, jeg syntes ellers at du bedyrede at du kun havde høns på hyggeplan og bestemt ikke skulle avle seriøst.

Men det er dejligt at du er blevet grebet af det alligevel.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

• Bruger
« Svar #50 Dato: 20 December , 2011, 12:23 »
Jeg følte mig lidt.... hmmm, presset er ikke det rigtige ord, men måske forpligtet til det, når nu der ikke findes et større antal af racen i DK end der gør ::)  men nu giver jeg det en chance ;D og så håber jeg at i alle vil hjælpe mig, for jeg har ikke en dyt forstand på at læse en standard eller at se på en h*ne og så bedømme den. :o ???

Malingspande + hobbykniv + sand !

Ja, men hvor skaffer jeg lige sådanne spande henne ???
Mand og 3 børn

thorleif

• Gæst
« Svar #51 Dato: 20 December , 2011, 12:29 »
Jeg synes det er virkeligt flot at en som Jean udvigler interressen lidt laengre end "vanligt" hoensehold. Man ser ofte at folk begynder med nogle hoens, og saa udvigler det sig til en interresse for en speciel race, avl og udstildning. Men Jean, jeg maa minde dig om at du haver ikke valgt den nemmeste race at avle paa, men se det som en udfordring, ikke som en forhindring. Jeg forstaar det som om Serama i de fledste land ikke er farvebestemt, men alligevel maa du "blande" rigtigt for at faa smukke dyr. Jeg har kikket paa seramaforum.com, og du skal nog faa meget hjelp og stoedte derifra.
Keep it up girl!

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #52 Dato: 20 December , 2011, 13:03 »
Malingspandene med låg får du af mig. Vi har lige sat værelser i stand og jeg har gemt en masse tomme men endnu ikke rengjorte spande.  
Jeg kører til Vig lillejule aften så det er næsten leveret.

Kan du selv hente dem i Vig eller er det nemt at smutte indenom dig ?

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #53 Dato: 20 December , 2011, 13:05 »
Hvor bliver det bare spændende Jean - tillykke med alle de nye beboere samt ikke mindst held og lykke med dem i næste sæson, jeg glæder mig meget til at følge dit arbejde og se lidt billeder indimellem  :).

Vores skal størstedelen af året bo nede i den nye hønseafdeling som netop er blevet færdig i hestestalden, dvs. vi har lavet én endeboks ved siden af vores hingst om til hønsene og der har vi sat alle de små sabelpoot'er ned, og her skal seramaerne også være. Vores hestebokse er muret op, med træloft og så i den som er blevet hønsenes er der blevet lavet en front som er en kombination af muret væg og volieretråd - så det skulle gerne være rimelig isoleret og uden træk, plus der jo nok også bliver afgivet lidt varme fra alle hestene, samt det er "indendørs" i modsatning til hønsehuse der står ude i det fri. Nu må vi se - min mand er allerede ved at planlægge at de skal med ind i huset hvis det bliver for koldt  :D

Til foråret skal vi så have delt flokken lidt op, så henholdsvis sabelpoot og serama går særskilt mens vi kan få samlet lidt rugeæg. I den anden afdeling har vi dv.maraner, de høns som ligger grønne æg, et par store maraner og araucanerne, i den flok sørger vi for at der kun går araucana haner så vi dermed kan lave nogle rene araucanaer samt enkelte araucana x maran til at lægge grønne æg

Mht. redekasser så har jeg købt en del kattetoiletter som er blevet sat under det nye gødningsbræt og det går jeg da stærkt ud fra at seramaerne også vil bruge, de små sabelpooter har i hvert fald allerede taget det i brug (selvom "rede-kasserne" er lidt store i forhold til deres størrelse - de ligger på 600-800 gram i vægt).
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

• Bruger
« Svar #54 Dato: 20 December , 2011, 13:06 »
Mange tak /o Ja, det er nok ikke den nemmeste race at starte med, og jeg kunne helt sikkert have gjort det nemmere for mig selv hvis jeg havde valgt en race som allerede var godkendt, men det ville på den anden side også være "lidt kedeligt ::)".
Jeg har også måtte tænke på pladsen og da jeg ikke har plads til at bygge 3-4 stammerum og gårde er dette den perfekte race da jeg kan holde dem i bure ovenpå hinanden /o
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #55 Dato: 20 December , 2011, 13:09 »
Malingspandene med låg får du af mig. Vi har lige sat værelser i stand og jeg har gemt en masse tomme men endnu ikke rengjorte spande.  
Jeg kører til Vig lillejule aften så det er næsten leveret.

Kan du selv hente dem i Vig eller er det nemt at smutte indenom dig ?

Det er nemt at køre indenom om. Jeg bor 5 km fra enden af motorvejen. Vil gerne have 6 stk hvis det altså er 2,5 liters. De skal nok ikke være større.
Mand og 3 børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #56 Dato: 20 December , 2011, 14:16 »
Det er 10 L spande

Den redekasse som har gjort mest lykke hos vores serama har været vinkasser på højkant med lille bræt forneden.
Pt. har de en vinkasse der bare står og der sover hanen med sine 2 damer i.

Serama er meget sociale, vores 1,2 voksne går jo på walk about i haven hver dag som et par andre påfugle (vi kalder dem villa havens påfugle) De  sover i et udendørs kaninbur som står i udestuen  ::)
Men Shyyy sig det ike til nogen folk tror jo at man er tosset  *f

Serama kyllingerne bor i den oprindelige serama gård med varme lampe.

• Bruger
« Svar #57 Dato: 20 December , 2011, 14:19 »
Hmmm, kan ikke lige se den der vinkasse for mig. Kan du ikke tage et billede?

Goliat og Pjuske tuller også bare stille og roligt rundt inde i drivhuset. Goliat galer på livet løs og Pjuske sludre og napper ham i hagelapperne imens. Man kan ikke blive andet end glad i låget når man sidder inde hos dem :D
« Senest Redigeret: 20 December , 2011, 14:20 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #58 Dato: 20 December , 2011, 14:22 »
10 liters spande er nok for store, tror du ikke......
Mand og 3 børn

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #59 Dato: 20 December , 2011, 14:26 »
Spændende læsning...

Klø bare på, Jean, synes at det er stort, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.