Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: moskusænder nybegynder  (Læst 1915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: moskusænder nybegynder
« Svar #15 Dato: 14 December , 2011, 11:00 »
Ja - det er rigtig så kan han gå og hygge sig med den anden, hvis man har 2, men vores kan gå lige på den anden side af tråden i en separat indhegning og det fungerer fint.

Vores plejer at starte meget meget tidlig - januar/ februar. Vi har før skovlet sne i andegården for at andemor kunne komme ud og ind fra reden med alle æggene. Men hun kan sagtens holde dem varme, da alle normalt klækker.

Jo før du tager ællingerne fra andemor - jo før begynder hun at lægge æg igen, men vi plejer normalt at lade hende have dem, så længe hun gider dem.

Husk at passe på rovfugle, skader osv de kan sagtens tage ællinger.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 14 December , 2011, 12:32 »
ov mange tak jeg har planer om at sætte sådan noget grønt (jordbær hegn/tråd) op over andegården...

hvornår er ællinger gamlenok til at alle ænder kan gå sammen i en stor flok???

andemor vil her få lov at gå og hygge med sine ællinger :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 14 December , 2011, 15:57 »
hmm jeg lod and og ællinger gå ud af andegården, da jeg mente at de var store nok, og mon ikke de havde fået fjer i stedet for dun, der skete i hvert fald ingen ting, du må prøve dig frem, jeg delte ikke flokken igen før ællingerne blev gamle nok til slagtning.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 14 December , 2011, 16:07 »
super det er altid rart at være på forkant med det hele... synes ikke der er skrevet ret meget om moskusænder på nette!!

hullet i huset blev lavet større i går og sørme om de dejlige ænder ikke selv går ud og ind nu  /o
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 15 December , 2011, 10:45 »
Hej.
Vær opmærksom på at muskusænder flyver ret godt. Jeg havde en stor, meget stor, andrik som jeg ville forsvore kunne lette en meter, men han sad altså oppe på taget en dag. God ide at klippe fjerene af yderste led på den ene vinge. Det skulle klare det problem. Klip ikke alle vingefjerene af på den samme side. Dels er det grimt og dels får anden problemer med at beskytte sine æg når hun ruger. Klipper man begge vinger har de balance og kan godt flyve lidt.
Kødet er fantastisk, men jeg oplevede at det var lidt trandet. Har andre haft samme opvelse? Jeg måtte sælge mine ænder pga flytning, men savner dem tit. Det med, at de er gode til at spise dræbersnegle i haven er sikkert rigtigt, men de spiser altså også salaten, blomster og alt det den ikke må spise. Det lærte mine vist aldrig.
Jeg har ofte stænket æggene med vand inden de skulle klække, da jeg har oplevet mange der sad fast i æggene på vej ud. Fint hvis de ruger i det fri med fugtighed fra mode rjord. Har givet mig rigtig mange ællinger gennem årene.
Hilsen
Steen
Hilsen
Steen
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 15 December , 2011, 12:28 »

jeg har lidt planer om at ande kød skal (når vi har fået fodret nogle ællinger op) bruges ligsom kylling her hjemme...afprøve.. frikadeller af and og bruge det til wok retter o.s.v..

mine ænder er nu hver dag ude og de elsker deres vand balje :-)
« Senest Redigeret: 15 December , 2011, 20:53 Fra farm-svendsen »
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #21 Dato: 15 December , 2011, 12:35 »
Hvis ikke de kan flyve når de bliver større, er det fordi de så har fået klippet yderste led af den ene vinge som små.
Almindeligvis nøjes man med at klippe det yderste af svingfjererne af når de bliver store, de vokser ud igen, og det kan gentages 1 gang om året efter fæld, og det gør frem for alt ikke ondt.

Nå men det jeg ville sige var at du skal passe på med en dyb vandbalje til ællinger, de kan ikke komme op igen, og så drukner de, så start med en bræddepande.
En dybere balje kan forsynes med trædesten, så de små kan komme i land.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 15 December , 2011, 12:42 »
hej mine kan ikke flyve da de fik klippe et eller andet da de var daggamle...jeg har ikke så meget forstand på det...
Det troede jeg ikke, man måtte? Jeg troede, man kun måtte klippe svingfjerene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 15 December , 2011, 14:04 »
tak det skal jeg huske.... jeg forvventer jo først ællinger en gang i det nye år.. og så fjerner jeg lige baljen så længe :-)

det ville være ærveligt at miste ællinger ved sådan en fejl!

0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #24 Dato: 15 December , 2011, 14:12 »
Jamen du behøver ikke fjerne baljen, de elsker at svømme i det store hav  ;D
Mine badede i en muslingesandkasse, men en skrå plade som badebro, der ikke kunne glide væk, og så en gulvtæppeprøve over kanten, og tre mursten som trappe, nede i bassinet, så glider de ikke på kanten, og kan svømme sammen med mor.
De ligner badeænder i et badekar hvor de vipper op og ned, supersøde.
Venlig Hilsen INA

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 15 December , 2011, 14:13 »
Det troede jeg ikke, man måtte? Jeg troede, man kun måtte klippe svingfjerene.

Det da også synd synes jeg..

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 15 December , 2011, 15:31 »
Jamen du behøver ikke fjerne baljen, de elsker at svømme i det store hav  ;D
Mine badede i en muslingesandkasse, men en skrå plade som badebro, der ikke kunne glide væk, og så en gulvtæppeprøve over kanten, og tre mursten som trappe, nede i bassinet, så glider de ikke på kanten, og kan svømme sammen med mor.
De ligner badeænder i et badekar hvor de vipper op og ned, supersøde.

tak jeg har bare en balje ved dem nu men til forår/sommer skal de have en plastik sandkasse ind med vand i... mon ikke jeg kan lave det med sten det er jo smart... :-)  /o

0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 15 December , 2011, 15:34 »
jeg synes det er smart jeg ikke skal klippe deres fjer
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Sydsjælland

• Passiv bruger
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
« Svar #28 Dato: 15 December , 2011, 16:12 »
1.2 moskus kan blive til mange på én sæson... Jeg startede med 1.2 tidligt forår, de er blevet til 48 stk :o... Så håber du har en stor fryser /o.

Den ene and kom med 23 ællinger.....
Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #29 Dato: 15 December , 2011, 16:16 »
Før i tiden var der nogen der klippede det yderste led af vingen, når ællingerne var helt små :o :o  :-[. Det må man heldigvis ikke længere /o - og det er fordi det betragtes som dyrplageri/dyrmishandling /d
Så frem med saksen, og klip KUN vingefjer, for jer der vil gøre det rigtigt /o