Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Agent høns ? på LU  (Læst 18723 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
Agent høns ? på LU
« Dato: 10 December , 2011, 23:22 »
Vi var et smut i Herning i dag og så masser af høns og andet godt, men vi er nok ikke helt "garvede" nok endnu  ::) og godt mætte af indtryk sluttede vi i hal J, hvor der var nogle "agent høns".

Der hang godt nok et fint gult ringbind med beskrivelse - tror jeg  :-[ - men vi var på vej hjem, så jeg fik den ikke læst og tænkte at dem ville jeg da lige prøve at google, men kan jeg finde noget  /f

Der er garanteret nogle her, der kan hjælpe med lidt info ?
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
Sv: Agent høns ? på LU
« Svar #1 Dato: 10 December , 2011, 23:39 »
Vi har faktisk 1.2 af disse agenter rendende. De er købt af en mand i Odsherred, som har brugt siden 1990 på at fremavle dem. De er helt fantastiske. Der er film af dem på youtube, det er så ham fra Odsherred der har lagt dem ind

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #2 Dato: 10 December , 2011, 23:44 »
Det lyder da spændende Ole - hvad er racens fortrin / hvad er de fremavlet til ?
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 December , 2011, 00:10 »
Agenterne stammer helt oprindeligt fra en eneboer der havde 50-60 høns gående. Eneboeren blev kaldt for Agent-Karl deraf navnet på racen. Manden der har avlet dem fra 1990 og til det de er i dag, hedder Anton Raundal. Tilbage i firserne kørte han ud til Karl, og hentede nogle høns. Disse 50-60 dyr havde levet meget naturligt, og der havde formentlig ikke været blodfornyelse ind over dem i ivertfald 30 år. Da Anton ville lave en race til ære for Karl krydsede han tilbage i 1990-1992 3 forskellige racer ind, og nogle hybrider, og har siden arbejdet med det der kom ud af det dengang.
Deres fortrin må være, at de lægger forholdsvis store æg, og indtil 2010 var alle agent kyllinger udruget naturligt.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 11 December , 2011, 08:32 »
wraouu det må være stærke og naturligt tilpassede høns,  /o

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 11 December , 2011, 08:37 »
Spændende jeg så kun ægget fra dem på æggekonkurrencebordet, nogen der har  billede af selve dyret?

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 December , 2011, 10:50 »
Desværre ingen foto ... må indrømme jeg syns navnet var mere spændende end deres udseende ..... nok fordi jeg allede havde en indre film kørende med agenthane007 på nethinden *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 December , 2011, 11:39 »
Billeder har jeg ikke, men jeg så dem da i går. De ser ikke så tossede ud. Vi undrede os også mega-meget over navnet. Skøn historie!
Man får jo lyst til at et par natur-høns :D

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 December , 2011, 12:31 »
Da jeg fik mine 1.2 af disse dyr, var det i starten af november i år. De var udstillet på udstillingen, som Odsherred fjerkræklub afholdte. Min kæreste og jeg, havde egentlig sat næsen op efter, at skulle udvide fjerkræbestanden med nogle høns af gammel dansk landrace. Vi faldt bare fuldstændig pladask for de 1.2 Agenter der var udstillet deroppe, og med den gule mappe hængende ved siden af. Da de oven i købet var til salg besluttede vi os for, at vente på Anton, som jo er udstilleren. Han dukkede op ca halvanden time efter, og ville meget gerne sælge sine dyr til os. Da der var stadig var noget tid før, at man måtte tage dyrene ud af burene, spurgte han os, om ikke vi ville med ud og se resten af hans agenter. Det sagde vi selvfølgelig ja tak til. En meget spændende oplevelse hvor vi selvfølgelig kunne få svar på en masse spørgsmål, men hvor Anton selv fortalte meget levende om dem :). Vi fik ordnet papirene på dem som, vi skulle købe, og samtidig udvekslet mails og telefonnumre. Anton lovede mig desuden, at sende historien om agenterne på mail til mig, hvilket var gjort den efterfølgende aften. En historie med billeder og beskrivelser bla af den første hane han fik lavet som lignede den type han håbede agenthanerne skulle være en dag, en hane med navnet 001:) En historie som også indeholder billeder af Agent-Karl. Utroligt spændende hvis i spørger mig:)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 11 December , 2011, 13:23 »
Jeg har billeder, og de skal nok komme ind...
Det er en sjov historie, som jeg har læst et sted, men ikke lige kan finde igen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 December , 2011, 13:27 »
har ikke nogle billeder af mine egne, men hvis man skriver agent høns på youtube, er der 3 film med dem derinde

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 December , 2011, 17:26 »
Desværre ingen foto ... må indrømme jeg syns navnet var mere spændende end deres udseende ..... nok fordi jeg allede havde en indre film kørende med agenthane007 på nethinden *gg*

Hehe, min søn så den før mig... så sagde han pludselig mor vi er overvåget, pas på. Der stod jeg så og lignede et stort Spørgsmålstegn... indtil han pegede over på agent hønsene, så vi grinede også noget af navnet.... ser også små film på nethinden, det gør livet så sjovt  ;D
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

thorleif

• Gæst
« Svar #12 Dato: 11 December , 2011, 17:45 »
Finn:  Der var en traad (med bileder) herinde paa Forum, mindst ett aar siden. Kan du finde den?

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #13 Dato: 11 December , 2011, 18:14 »
Kan det være denne? et billede jeg tog i går. Husker ikke rqacenavnet: http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=1251&pid=15788#top_display_media
Og fra you tube: http://www.youtube.com/watch?v=D6arUDFrlvo
« Senest Redigeret: 11 December , 2011, 18:17 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 December , 2011, 18:31 »
Fotoet ligner meget godt, såvidt jeg husker Egon.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.