Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Maran høne - problem med æglægning  (Læst 8367 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Maran høne - problem med æglægning
« Dato: 01 December , 2011, 16:04 »
Vi købte for et stykke tid siden to nye maran høns (i stor variant) som begge er fra 2010. De var lige på grænsen til at være færdige med en større fældningsperiode og derfor vidste jeg godt at der ville gå et stykke tid inden vi fik æg fra dem. Glæden var stor da vi for et par uger siden fik det første store chocolade æg fra den ene høne - MEN derefter er der gået helt kludder i hendes produktion. Hun nåede at ligge 2-3 stykker og derefter har hun nu den sidste uge ligget troligt hver eneste dage i timevis (nogle gange ½ dage) og når hun har rejst sig ligger der ikke noget æg - flere af dagene er hun endda kommet med kæmpe "ægge-lyd" når hun gik ud af reden.

Jeg har forsøgt at mærke hende ligeså forsigtigt bagi men kan ikke umiddelbart mærke noget æg fordi jeg var bange for læggenød, der ej heller noget som ser mystisk ud. Da hun samtidig ellers er super frisk, spiser og trisser rundt i haven har jeg så heller ikke gjort mere ved hende. Er der andre som har oplevet dette, altså at der kan være lidt opstartsproblemer og at hun lige skal have en periode til at komme igang igen - eller skal jeg regne med at hun fejler et eller andet og dermed ikke længere kan lægge æg. Jeg har nemlig ikke selv oplevet det før, og jeg er mest forundret over at hun endda kommer med "jeg har lagt æg" lyd.
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Maran høne - problem med æglægning
« Svar #1 Dato: 01 December , 2011, 19:58 »
Jeg tror ikke, at du behøver at bekymre dig Majbritt. Den adfærd har jeg oplevet i min hønsegård over flere gange.

For tiden har jeg igen en høne, som gør det samme. Hun går i redekassen og ligger lææænge (dog ikke en ½ dag ;)), når hun kommer ud, går hun stolt rundt og fortæller, at der er lagt ææææg, mens hun tilfældigt kaster lidt strå over ryggen - men det er snyd...for der er ikke kommet æg. Hun har været i fældning, men nåede lige at få lagt 3 æg inden hun startede snyde adfærden.

Sidste år gjorde hun og en veninde det samme i nogen tid, men de begyndte begge at lægge æg igen efter ...ja...jeg kan ikke huske hvor længe.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #2 Dato: 01 December , 2011, 20:53 »
Åh det lyder super Helle - tak for svaret. Jeg har nemlig ikke oplevet det før, kun at de eventuelt enten ved opstart efter fæld, eller de helt nye når de starter i en kort periode "kun" lægger æg hver anden dag og så efterfølgende går over til at lægge næsten dagligt. Jeg var lidt træt af hvis det var tilfældet at hun evt. fejlede et eller andet nu hvor vi lige havde købt dem og glædede os til choko æg
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #3 Dato: 01 December , 2011, 21:06 »
Har du overvejet om hun kunne være skruk? Med blegere kam og knurrende pandekage positur når man kommer nær el evt forsøger at flytte hende?
« Senest Redigeret: 02 December , 2011, 17:25 Fra Dorte K »
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #4 Dato: 01 December , 2011, 22:28 »
Hej Dorte

Nej hun ligner på ingen måde én skruk (har ellers 1 af sabelpooterne der har lagt den sidste uge), hun havde netop haft en lang fældeperiode, begyndte at blive finere rød i kammen igen og nåede så at lægge 3 æg i den første uge. Det svinger lidt hvor længe hun lægger i reden, nogle dage blot 1 time og andre 5-6 timer, går derefter ligeså fint ud af reden selv, ud i haven med æggelyd og opfører sig generelt helt som de andre - blot kommer der ingen æg, plus det jo er ret lang tid at forsøge på at lægge et æg, også én af grundene til at jeg var lidt bekymret for hende og begyndte at undersøge om der kunne sidde noget fast.
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 02 December , 2011, 07:06 »
Hej Dorte

Nej hun ligner på ingen måde én skruk (har ellers 1 af sabelpooterne der har lagt den sidste uge), hun havde netop haft en lang fældeperiode, begyndte at blive finere rød i kammen igen og nåede så at lægge 3 æg i den første uge. Det svinger lidt hvor længe hun lægger i reden, nogle dage blot 1 time og andre 5-6 timer, går derefter ligeså fint ud af reden selv, ud i haven med æggelyd og opfører sig generelt helt som de andre - blot kommer der ingen æg, plus det jo er ret lang tid at forsøge på at lægge et æg, også én af grundene til at jeg var lidt bekymret for hende og begyndte at undersøge om der kunne sidde noget fast.

@Majbritt - Du nævner, at du kun har haft hønen i kort tid og derfor ikke rigtig har oplevet hende i æglægning før. Hun kan jo meget vel være en af de høner, som virkelig elsker at gasse den i redekassen, når der skal lægges æg.
Disse damer, som virkelig nyder at give sig god tid til at lægge guldæggene ;), findes der en del af.

Min førehøne holder f. eks. mange timers pause i lederskabet, når hun skal lægge sit æg. Hvis ikke der er noget vanvittigt interessant, hun absolut må deltage i, så kan hun godt bruge mange timer for sig selv i forbindelse med ægge seancen, og det er fordi hun hygger sig...der er ikke problemer. Sådan har hun altid gjort igennem de 2½ år, hun har lagt æg her.

Læggenød ( som jeg har oplevet en del gang hos mine isaèr) giver en helt anden adfærd. En høne med læggenød går ikke rundt, som om alt er vel. Hun vil stå stille og for sig selv, meget koncentreret og lettere sølle at se på, og man kan tydelig se, at der presses. Din høne har ikke læggenød.
« Senest Redigeret: 02 December , 2011, 07:58 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #6 Dato: 02 December , 2011, 10:26 »
Hej Igen Helle

Jamen så er hun da nok bare én af dem som vi skal regne med skal ligge og lumre i timevis hver gang der skal lægges æg (det må hun nu også gerne  :), problemet lige pt. var bare at der netop ikke kom nogen æg efterfølgende, men det lyder heldigvis til at Helle har oplevet samme adfærd hos nogle af hendes høns, dvs. at hun bare har en sløv opstart. Læggenød oplevede vi lige efter vi havde fået høns, der mistede vi en sød lille isabel sabelpoot og hun havde en hel anden opførsel end det jeg oplever nu. Jeg blev blot lidt i tvivl om hvorvidt der kunne være andre årsager, sygdomme, defekter osv. der gør at de feks ikke længere kan lægge æg - omvendt er hun kun 1 år gammel, og som sagt jo super frisk ellers.

Vi giver madammen lidt tid og holder øje med at hun ellers virker frisk, så må vi se om der ikke snart kommer nogle fine choko æg fra både hende og hendes søster (som endnu ikke er startet op igen efter fæld).
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 December , 2011, 16:44 »
Måske er det også en del af det at æggene bliver så mørke = de bliver godt og grundigt spøjtemalet! ???
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 02 December , 2011, 17:03 »
Måske er det også en del af det at æggene bliver så mørke = de bliver godt og grundigt spøjtemalet! ???

<H *g *g du har fat i noget Dorte. Overfladebehandlingen tager en uge...derfor en race, som lægger få..men smukke æg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 02 December , 2011, 17:06 »
Man har faktisk set eksempler på æg fra maran, der var blevet nærmest sorte, fordi de havde været længe undervejs, man kunne også måle at "det malede lag" var tykkere end normalt. Der er også set eksempler på tofarvede maranæg, hvor en del af ægget har siddet, så det har fået flere lag farve end resten af ægget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 December , 2011, 17:16 »
Tror vi læser i de samme bøger, Marianne, - men jeg er så alligevel mere vestjysk end dig  :P
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #11 Dato: 02 December , 2011, 17:40 »
 ;D Nu ender I med at sætte mine forventninger alt for høj, så jeg den kommende tid regner med at der kommer et mega mørkt æg  ;).
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 December , 2011, 18:04 »
;D Nu ender I med at sætte mine forventninger alt for høj, så jeg den kommende tid regner med at der kommer et mega mørkt æg  ;).

Ja, og vi vil gerne se billeder på tråden, når damen kommer igang med æggene igen ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Dorte K

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 December , 2011, 18:17 »
Helt sort, Majbritt, helt sort  /o
Mange hilsner
Dorte Kjær
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #14 Dato: 02 December , 2011, 18:49 »
Dorte  ;D

Ja jeg må vist hellere snart ha' taget nogle nye ægge-fotos, efter de andre blev taget er der tilføjet lyseblå i bakkerne og så forhåbenlig snart mørkebrune også, så bakkerne skulle gerne snart tælle 4-5 forskellige farver  :D
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma