Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilket hønsehus?  (Læst 13109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nikil

• Passiv bruger
Hvilket hønsehus?
« Dato: 29 November , 2011, 08:36 »
Hej,

Jeg er ny herinde og har set hvor søde I er til at svare andre, så jeg håber også I vil bære over med mig og mine, måske, lidt dumme spørgsmål.

Vi er fornylig flyttet på landet og nu vil vi gerne prøve kræfter med lidt høns. Planen er omkring 4 alm. str. høns til æg og så en 3-4 spise-høns/kyllinger ad gangen. Vi regner ikke med at lave vores egne kyllinger.
Vi har overvejet et byg-selv hønsehus fra bl.a. Oksbøk Savværk, men det er vi gået lidt væk fra igen og kigger nu på færdige hønsehuse.

Vi har kigget en masse forskellige og vakler nu imellem de her 2:
http://sb-trade.dk/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=167&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1

http://www.nordicagro.com/fjerkrae-103/hoensehus-186/mejlskov-hoensehus-m-spidst-tag-stor-1791.html

Uanset hvilket vi vælger bliver det udvidet med et 50m mobilt hegn, som også er omtalt herinde.

Jeg hælder mest til det første sb-trade, som skulle have plads til 6-8 høns. Det gør jeg fordi jeg savner den lille lukket hønsegård på den fra nordicagro og fordi huset er løftet fra jorden, hvilket skulle hjælpe lidt på rotterne.
Er der nogen herinde der har erfaring med nogle af dem?

Og findes der andre gode bud? Jeg synes ikke der er det store udvalg i hønsehuse.
Det optimale ville være et hønsehus med plads til 10+ høns (just in case) og en stor lukket hønsegård. Pladsen er ikke noget problem, de får lidt over 500 m2 (med buske og træer) at boltre sig på inden for det mobile hegn når de er ude af gården.
Jeg er ikke den store gør-selv mand, men regner dog med at kunne samle huset og gården (hvis tegning og alt andet medfølger)

Mvh
nikolaj

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
Sv: Hvilket hønsehus?
« Svar #1 Dato: 29 November , 2011, 10:44 »
Jeg ville også vælge det første hus, netop fordi det er hævet fra jorden.. det er også skønt at de kan gå ude og så alligevel være lukket inde hvis man er væk i længere tid, så kan man nøjes med at lukke dem ud i den hønsegård der hører med til huset istedet for det mobile, som ikke er nær så sikkert, hvis man er væk i længere tid (en hel dag/2 dage).
Men jeg har ingen erfaring med nogen af husene...
men ellers er alternativet at tage rundt og se på forskellige hus og så bygge selv fra bunden af... din lokale hønseklub åbner sikkert gerne dørene for dig... men der er vist også diverse tegninger og forklaringer herinde.. men ellers så ved jeg der er fotografier af et hønsehus fra bund til færdig på www.vendsysselfjerkraeklub.dk under galleri..
pøj pøj med projektet... og byg hellere for stort end for lille... hønsefeber griber nemt om sig ;-) ;D
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 November , 2011, 10:48 »
Jeg ville helt klart vælge Mejlskov hønsehuset, der er mere plads til hønsene, og så kan du jo selv lave udegården lige så stor som du har lyst til. Vil du gerne ha hønsehuset hævet, kan du evt. lægge fliser eller paller under huset.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 November , 2011, 10:53 »
Det er svært at vælge men hæler også lidt til den første men ja det er nemmere at lave en større gård til den anden, som Rixen skriver :)

Tag da dem begge  ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline ghj

• Passiv bruger
  • En smugle tosset er man vel altid...
« Svar #4 Dato: 29 November , 2011, 12:00 »
Ja det er svært,jeg har det du har som nr 2 og jeg er lidt irreteret over jeg ikke kan stå op inde i det og har nu fået manden til at bygge et.. *f men det var nu osse ved at være for lille. Jeg syntes det første ser rigtig flot ud.Der er mange penge at spare ved selv at bygge det og vi var 2 dage om det og så har det altså med at lige pludselig så ser man nogen høns man bare må ha og vupti så er det man har for lille... *g
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #5 Dato: 29 November , 2011, 12:02 »
Jeg ville få fat i et legehus og bygge en gård udenom /o Det er stort og du kan stå op indeni og du kan selv indrette det.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 29 November , 2011, 12:03 »
Velkommen på forum, Nikolaj :D
Hos os eksisterer dumme spørgsmål IKKE! Så spørg bare løs, også senere, når I får hønsene, og der dukker flere spørgsmål op.
Jeg vil dog lige "advare" høns har det med at gribe om sig - populært kaldet "hønsefeber", hvilket heldigvis er uhelbredeligt :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

• Gæst
« Svar #7 Dato: 29 November , 2011, 12:12 »
Google "Chicken coop" og faa nogle (for mange) ideer.

Offline nikil

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 November , 2011, 12:27 »
Tusind tak for svarene og ideerne allesammen. Vi tænker stadig ;)

Jeg tror I overvurdere mine gør-det-selv evner. Jeg tror hønsene vil få det sikrest hvis jeg ikke skal banke for mange brædder sammen, om det så må koste lidt ekstra for os.

Der er ellers mange sjove når man googler chicken coop.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #9 Dato: 29 November , 2011, 12:58 »
Der er nemlig rigtigt mange både sjove, fjollede og smukke huse /o

Hvis du vælger et legehus og selv banker lidt pæle i jorden til en gård så tror jeg du bliver gladest for så vil der også være plads til en stol i huset og du kan sidde og nyde gokkerne.
Jeg elsker at sidde på min hønse-bænk og nusse mine høns. Jeg har dem for æggene og slagtekyllingernes skyld. Men derfor kan man jo sagtens have 5-6 forskellige racer ::) ::) /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #10 Dato: 29 November , 2011, 13:11 »
Hej Nikolaj,

Jeg stod i din situation for nogle år siden. Vi købte et hønsehus fra Mejlskov, og det har fungeret fint for os, men der er vist lidt blandede erfaringer med dere huse (søg på Forum, jeg tror det er Tanja der har lavet en tråd om det).

Husstandens gørdetselv-evner rækker måske nok til selv at bygge et hus, men for os var det også vigtigt at komme hurtigt i gang med hønsene. Der er jo ofte mange projekter man kan bruge sine kræfter på, når man lige er flyttet på landet  ;) Vi har haft hønsehuset 3-4 år efterhånden, og jeg tror at vi måske bygger et nyt og større inden for de næste par år. Når man har haft høns nogle år, har man jo også nogle mere håndgribelige idéer og ønsker til "det perfekte hus".

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 November , 2011, 13:35 »
Hej Nikolaj!
Jeg har din nr 1 model fra SB Trade i størrelse XL - altså nummeret mindre end det, du påtænker at købe.

Plus: Ja, det er super med den "indre-gård", hvor hønsene kan lukkes ind, når vi ved, at vi ikke når hjem inden mørkets frembrud. Fungerer også fint i øvrigt.

Minus: Det er ikke tæt - man kan se ind hele vejen langs døren og ved taget til redekassen. Brædderne i gulvet i huset har også mellemrum, så man kan se jorden nedenunder. Jeg har sat gummilister op hele vejen rundt om døren og om taget på redekassen og tætnet gulvet.

mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline ghj

• Passiv bruger
  • En smugle tosset er man vel altid...
« Svar #12 Dato: 29 November , 2011, 13:46 »
Louise det lyder fuldstændigt som os,jeg var endelig kommet "på landet" og så skulle der høns til.. ;D

Vi har osse været glade for vores hus fra Mejlskov som start,det har funket rigtig godt men det har det med at gribe om sig..  :)
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 November , 2011, 14:01 »
Her er nogle muligeder fundet på Dba:

http://www.dba.dk/hoensehus-hoensehus-og-gaard/id-79145258/
http://www.dba.dk/hoensehus-hoensehus-nye-3-s/id-78337312/
http://www.dba.dk/andet-hoensehus-til-10-15-h/id-78425201/

Endelig kan man jo invitere gode venner til en hyggelig mad-øl-bygge hønsehus-weekend ;), når man har indkøbt lidt materialer:

http://www.amagerland.dk/hoensehus.htm
Og så er der mere inspiration her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=49.0

« Senest Redigeret: 29 November , 2011, 14:03 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline nikil

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 30 November , 2011, 10:20 »
Igen, tusind tak for alle svarene.
Som Louise, vil vi også gerne igang så hurtigt som muligt.
Derfor har jeg lige bestilt huset XXL fra sb-trade + 50 m mobilt hegn (fundet i en tidligere tråd).
Det er nødvendigt for os at kunne lukke de små høns inde i en lukket gård fra tid til anden.

Så mangler vi bare nogle høns og sikkert en masse andet...
Er der en venlig sjæl der lige kan remse de nødvendige ting op vi mangler?
Evt. link til et godt "start-kit".