Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skimmel i hønsehuset  (Læst 12645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Skimmel i hønsehuset
« Dato: 28 November , 2011, 06:53 »
For pokker da! Min fine hønse-skurvogn er ramt af skimmel. Jeg opdagede det her til morgen. Hele vejen rundt langs loftet er der sorte pletter af skimmel >:(. Der går kun 3 høns i vognen p.t.

Hvordan holder jeg nemmest skimmelen væk - kan det overhovedet lade sig gøre i sådan en skurvogn? Den er lavet af metal med vinylgulv og vinyl/plasticvægge/loft. Vinduet står på klem for frisk luft (ca. 2 cm sprække og vinduet er ca. 50 cm højt), og der er ventilationsriste i begge ender af vognen. Jeg ved ikke hvad mere jeg kan gøre for at ventilere?!

Der ligger grus i bunden af vognen og ovenpå en blanding af spåner og halm. Jeg muger ud en gang om ugen.

Jeg har ingen hønsegård endnu, så hønsene er i skurvognen det meste af døgnet, men kommer ud når vi kommer fra arbejde om eftermiddagen og ind til mørkets frembrud, samt er ude fra morgen til aften i weekender.

« Senest Redigeret: 28 November , 2011, 06:58 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Skimmel i hønsehuset
« Svar #1 Dato: 28 November , 2011, 07:49 »
du skal nok op på taget, og kontrolere det, er det gammelt paptag er der måske revner særligt ved kanterne, det billigste vil nok være så at ligge ståltrapetz på. stil en lægte på højkant på midten og lig den ned i siderne, så får du lidt fald, husk fodblik eller på anden måde sikr dig at blæsten ikk presser vand op langs undersiden af pladerne, måske en 8-10mm pølsefuge oss kan gøre det /o den er billigere

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 28 November , 2011, 17:16 »
du skal nok op på taget, og kontrolere det, er det gammelt paptag er der måske revner særligt ved kanterne, det billigste vil nok være så at ligge ståltrapetz på. stil en lægte på højkant på midten og lig den ned i siderne, så får du lidt fald, husk fodblik eller på anden måde sikr dig at blæsten ikk presser vand op langs undersiden af pladerne, måske en 8-10mm pølsefuge oss kan gøre det /o den er billigere
Hej Kristian, tak for tip. Jeg er dog ret sikker på at taget er ok. Det er kommet snigende her i efteråret ser det ud til, og jeg kan se at der også er ved at komme lidt skimmel på væggene hist og her. Jeg må i gang med rodalon, og vaske ned, men jeg ville gerne forebygge, og selvfølgelig helt undgå skimmelen. Skurvognen er perfekt som hønsehus ellers. Hævet over jorden, indlagt lys, godt med plads og med fire skabe til foder og redskaber :).
Venlig hilsen Tanja

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 November , 2011, 17:24 »
det er jo oss i efteråret vi har det fugtige vejr, og der skal ikk meget sprække til får fugten kan komme ind, hvad har du af ventilation

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #4 Dato: 28 November , 2011, 17:27 »
Tanja, i Biltema kan du købe nogen el-ventilator på solceller. Sæt et par stykker eller 3 i loftet. Så skal fugten nok holdes ude. De bruges også ombord på både og i campingvogne.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 28 November , 2011, 17:28 »
det er jo oss i efteråret vi har det fugtige vejr, og der skal ikk meget sprække til får fugten kan komme ind, hvad har du af ventilation
Der er ventilationskanal i gavlen over vinduet (se billede to), vinduet som står på klem døgnet rundt og en ventilationskanal der fører ind i metalskabene. Hønsene afgiver meget fugt, og ofte er vinduet helt vådt, så det er jo nok det der skaber skimmelen.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 28 November , 2011, 17:29 »
Tanja, i Biltema kan du købe nogen el-ventilator på solceller. Sæt et par stykker eller 3 i loftet. Så skal fugten nok holdes ude. De bruges også ombord på både og i campingvogne.
Ok, tak for tip. Det vil jeg prøve at se efter.
Venlig hilsen Tanja

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #7 Dato: 28 November , 2011, 17:43 »
Inden jeg pudsede mine staldvægge op, der var ret meget skimmel, vaskede jeg det godt ned først. Derefter sprøjtede jeg det til med atamon, inden jeg pudsede. Det virkede, men selvfølgelig skal der masser af ventilation til.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 November , 2011, 17:50 »
Jeg tror, problemet er vejret/årstiden. Jeg husker, at min gamle onkel havde samme problem. Han satte derfor en lille varmeblæser op, som varmede hønsehuset op nogle timer hver dag eller ihvertfald var i gang nogle timer hver dag, så det havde en nogenlunde indendørs temperatur om vinteren (det var vel ca 5 grader).. Det kostede selvfølgelig i strøm, men var bare super fin til jobbet  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #9 Dato: 28 November , 2011, 20:57 »
Hej  ;D

Jeg arbejder ind imellem med den slags. Og vil da lige gøre opmærksom på et par løsninger der er.
Hvis det er trukket ind i pladerne, er det bedst at bruge noget klor til at vaske det af med. Ellers kan du bruge Husholdningssprit til at fjerne det med. Derefter skal du have malet det med en isolerings grunder mod fugtpletter så det ikke kan trænge igennem mere. Og så til sidst skal du male med en maling med en høj glansgrad. Gerne 40 eller højere, således at ALT kan tørres af vægge og loft med det samme.
Man kan også få både puds og nanno maling idag der direkte renser luften så mug og skimmelsvampe ikke har en chance.  /o

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 November , 2011, 21:01 »
Hej  ;D

Jeg arbejder ind imellem med den slags. Og vil da lige gøre opmærksom på et par løsninger der er.
Hvis det er trukket ind i pladerne, er det bedst at bruge noget klor til at vaske det af med. Ellers kan du bruge Husholdningssprit til at fjerne det med. Derefter skal du have malet det med en isolerings grunder mod fugtpletter så det ikke kan trænge igennem mere. Og så til sidst skal du male med en maling med en høj glansgrad. Gerne 40 eller højere, således at ALT kan tørres af vægge og loft med det samme.
Man kan også få både puds og nanno maling idag der direkte renser luften så mug og skimmelsvampe ikke har en chance.  /o

Hold da op! Det var sku da info, så det batter ;) Men vil du sige, at det ikke kan redes med sådan en lille varmeblæser? Eller måske man kunne trække den indtil foråret, for så at give sig i krig med maling osv?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

kyllingesalg

• Gæst
« Svar #11 Dato: 28 November , 2011, 21:50 »
 ;D
En varmeblæser er en dyr ( Kortsigtet )løsning. Og du kan faktisk risikere at lave en masse kondens i huset. :o
Det ville nok være bedre at bruge den til at tørre malingen med.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #12 Dato: 29 November , 2011, 06:54 »
Man kan rengøre og male alt det man gider, men hvis ikke man finder den bagved liggende årsag vil problemet blive ved med at komme.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 29 November , 2011, 06:59 »
Tusind tak for mere input og gode råd! /o

Jeg tror nu ikke at der er utætheder, jeg tror skimmelen kommer fordi dyrene har afgivet meget fugt, og så har skimmelen haft lejlighed til at sætte sig på de glatte plastvægge. Jeg prøver lige at vaske ned og så måske grunde det som foreslået. Derefter må jeg finde ud af om der skal noget blæs på af en slags. Skimmelen har udviklet sig da der gik 6 dyr i vognen, nu er der tre tilbage.

Jeg må se at få knaldet en hønsegård op, så hønsene kan være ude om dagen i stedet for i vognen, det ville helt sikkert også hjælpe.
Venlig hilsen Tanja

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 December , 2011, 08:44 »
I Matas og sikkert også i byggemarkeder kan man købe nogle poser med noget affugtningsmiddel i som man kan hænge op med en spand hængende under , det samler kondensen  og den drypper så ned i spanden som bare skal tømmes, jeg har dem i saddel rummet hvor der er meget fugtigt pga våde dækkener og underlag , jeg havde problemer med at der kom svamp på mit udstyr , det har jeg ikke længere,  /o.
Jeg ved der også er en type som kan ligge i en bakke og suge fugt og når krystallerne skifter farve ,  er de mættede , og så kan man tørre dem i ovnen og genbruge dem,
Pøj pøj med projektet  :)
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)