Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skimmel i hønsehuset  (Læst 12614 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Skimmel i hønsehuset
« Svar #15 Dato: 03 December , 2011, 14:21 »
I Matas og sikkert også i byggemarkeder kan man købe nogle poser med noget affugtningsmiddel i som man kan hænge op med en spand hængende under , det samler kondensen  og den drypper så ned i spanden som bare skal tømmes, jeg har dem i saddel rummet hvor der er meget fugtigt pga våde dækkener og underlag , jeg havde problemer med at der kom svamp på mit udstyr , det har jeg ikke længere,  /o.
Jeg ved der også er en type som kan ligge i en bakke og suge fugt og når krystallerne skifter farve ,  er de mættede , og så kan man tørre dem i ovnen og genbruge dem,
Pøj pøj med projektet  :)

Lyder interessant.. Har du købt dine i matas, og hvad kostede de?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hans6

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 03 December , 2011, 16:01 »
Sæt en el-ventilator, hvor der rist i nu, jeg tror du kan få en der stater på fugtigheden
mvh  hans6

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #17 Dato: 03 December , 2011, 16:26 »
Hej Tanja.
Fejlen er nok at huset består mest af kunststofmaterialer.Den slags "sveder" når der er ændringer i temperaturen.Om vinteren har jeg samme problem i mit fuglehus ( 10 m2 ),som har tag af plastikplader.Når temperaturen skifter fra frost til tø,drypper det ret meget fra den indvendige side.I resten af huset er der ingen problemer,da det er bygget i træ.Jeg mener ikke du kan løse problemet med en varmeblæser.Den vil kun betyde større forskel mellem ude- og indetemperatur og derved mere kondensvand.Du skal også regne med at en varmeblæser på 2000 W bruger strøm for ca. 4,00 pr. time.Det vil nok blive vanskeligt at undgå kondensvand.Jeg har ihvertfald ikke en løsning på problemet.En fugtstyret blæser tror jeg ikke på vil løse problemet.Hvis den skal kunne blæse fugtig luft ud , skal den trække ligeså meget luft ind og det er jo også fugtigt på denne årstid.Håber du finder ud af noget. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 03 December , 2011, 18:04 »
Ja. De kaldes fugtfjernere og kan købes i Matas for 42 kr for 2 kg , men der er som sagt flere slags , så hvis du søger på Google under fugtfjernere så kommer der mange slags op  /o
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #19 Dato: 03 December , 2011, 20:07 »
Du kan købe  fugtfjerner byggemarkeder. Det har calsiumklorit som virkemiddel. Calciumklorit suger fugt fra luften og vand med opløst calsiumclorit dropper ned og skal samles på et skål. Fordelen er at du kan bruge opløsning som meget effektiv tømiddel feks på dit indkørsel.  Du skal bare huske at den meget giftigt for planter og korriderer jern.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #20 Dato: 03 December , 2011, 20:34 »
clor forbindelser skal man ikke spøge med , uden at være den store kemiker, men clor blandet med andet udvikler oftest giftgas, og skadelig for vores miliø er det oss så nej ikk i indkørslen, hvis du selv har grøntsager og dyr

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #21 Dato: 04 December , 2011, 11:11 »
Det er calciumklorid, der er i fugtposerne fra Matas/byggemarkederne, ikke -klorit. Calciumklorid er et salt som er kemisk ens med natriumklorid (almindelig kogesalt) og er derfor ikke mere giftigt end dette. Calsiumkloridopløsningen som kommer fra fugtposerne svarer til en superkoncentreret saltopløsning og er ligesom andre koncentrerede saltopløsninger giftige for planter og korrosive for metaler (tænk på vejsalt og vejplanterne).
Så lad være med at hælde calciumkloridopløsningen på planter og metal (biler) som du ønsker at beholde  ;)

Kun under specielle forhold som involverer stærke syrer udvikles der giftig klorgas fra calciumklorid.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #22 Dato: 06 December , 2011, 07:05 »
Hej Tanja.
Fejlen er nok at huset består mest af kunststofmaterialer.Den slags "sveder" når der er ændringer i temperaturen.Om vinteren har jeg samme problem i mit fuglehus ( 10 m2 ),som har tag af plastikplader.Når temperaturen skifter fra frost til tø,drypper det ret meget fra den indvendige side.I resten af huset er der ingen problemer,da det er bygget i træ.Jeg mener ikke du kan løse problemet med en varmeblæser.Den vil kun betyde større forskel mellem ude- og indetemperatur og derved mere kondensvand.Du skal også regne med at en varmeblæser på 2000 W bruger strøm for ca. 4,00 pr. time.Det vil nok blive vanskeligt at undgå kondensvand.Jeg har ihvertfald ikke en løsning på problemet.En fugtstyret blæser tror jeg ikke på vil løse problemet.Hvis den skal kunne blæse fugtig luft ud , skal den trække ligeså meget luft ind og det er jo også fugtigt på denne årstid.Håber du finder ud af noget. /o /o /o
Tak for input. Jeg tænker også at kondensen og skimmelen kommer pga. "plastic-æsken" hønsene bor i. Skimmelen har ikke udviklet sig yderligere, heldigvis, og jeg skal vaske ned i weekenden. Jeg muger ud oftere nu, og så må jeg bare se at få lavet den hønsegård - det vil være den optimale løsning, jeg skal bare have regnet ud hvordan jeg laver den <A.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"