Helle, jeg ved da godt at du er klar over at høns ikke lægger æg marathon året rundt. Meeeeen det kommer åbenbart bag på mange og så jamrer de over at mangle æg selv om de fodrer på hønsene
. Bl.a. en af mine tidligere kolleger, der fik sine høner slagtet fordi "de var holdt op med at lægge æg" - i TO UGER
. Og ja, det er en god idé at lægge et par hønniker til så de kan overtage produktionen mens de gamle holder pause. Det virker her og det er sjældent, heldigvis, at vi er nødt til at købe æg.
Netop min pointe. Vi kan jo se af alle de tråde, som hvert år på denne tid handler om undren over manglende æg trods gode hønseforhold...at det åbenbart kommer bag på mange, at hønsene også gerne vil have lov til at tænke på sig selv og deres velbefindende i denne tid, hvor dagene ikke er 16-18 timer lange, solen ikke varmer den lille krop og alt den dejlige krible krable er forsvundet.
At forlænge dagen med ekstra lys nogle timer er så en smag sag. Jeg grinede ret meget over en nyelig tråd, hvor hønsene gik ud i hønsegården og sov videre, når lyset blev tændt i hønsehuset. Jeg synes, at det ret godt illustrerer hvad hønsene selv mener, at man skal, når den rigtige sol ikke er stået op endnu.
Jeg har lys i hønsegården, det bliver tændt kl. 6.30, når jeg åbner hønselemmen...men der kommer skam ingen høns ud bare fordi det er lyst...de kommer først ud, når deres indre ur siger dem, at nu står vi op. Mine høns skal selv have lov til at bestemme..og jeg har rigtig godt af at savne og glæde mig til, at det igen bliver årstid for luksusæg.
...men stadigvæk..så har man bedst chance for æg om vinteren fra hønniker sat ind om foråret.