Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine elendige hønseforhold.  (Læst 1183 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Mine elendige hønseforhold.
« Dato: 22 November , 2011, 12:37 »
Ha! For tre uger siden købte jeg to unge isaèr, fordi mine gamle" høns havde fortalt mig, at jeg ikke skulle regne med æg fra dem før foråret.

Det var skam rigtig dejligt at kunne hente to fine..om end små...æg om dagen fra de nye, men nu er de da holdt op med det pjat >:( ;)

Jeg tror, at de savner den lukkede staldbygning og den ensidige menu, de havde, inden de kom her til denne usle store have, den hjemmelavede ædelse og det åndsvage træhønsehus med varme i *r *e
« Senest Redigeret: 22 November , 2011, 13:04 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Mine elendige hønseforhold.
« Svar #1 Dato: 22 November , 2011, 12:44 »
Det er HELT normalt at høns holder op med at lægge æg i en periode efter en flytning. Og dine skal da også tage stilling til en masse nye ting: hvor skal man skrabe, hvad skal man nyde til frokost m.m.  ;)
Derfor er det smart at lægge nogle hønniker til om foråret. De kan så overtage ægproduktionen når mødrene fælder og holder vinterpause. Vi har f.eks. RIGELIGT med æg da vores hønniker efterhånden er i lægning allesammen. Så TÅLMODIGHED! ISA'er kan slet ikke lade være.
« Senest Redigeret: 22 November , 2011, 19:13 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 November , 2011, 16:31 »
 ;) Hvad er det da også for elendige forhold at tilbyde de stakkels dyr ;)  *f

Mine høns har samme kummerlige forhold, men der er da en af dem der troligt lægger et fint æg hver dag....
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 November , 2011, 09:32 »
Jeg tror, at de savner den lukkede staldbygning og den ensidige menu, de havde, inden de kom her til denne usle store have, den hjemmelavede ædelse og det åndsvage træhønsehus med varme i *r *e

Hæ hæ Helle, jeg frydes ganske lidt ved at også du kan være æg-løs på trods af dine høns' luksustilværelse <:
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #4 Dato: 23 November , 2011, 11:08 »
Stakkels, stakkels høns!! Sådan at flytte dem på luksushotel. Hvad bilder du dog ind ??? Fyyyyyy. ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 November , 2011, 11:28 »
Ja fy dog - du må sætte dem på "vand og brød" - så kan det være de finde rytmen igen ;)
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 23 November , 2011, 11:37 »
Ha! For tre uger siden købte jeg to unge isaèr,

Øhmm " med varme i "
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 23 November , 2011, 15:34 »
Hæ hæ Helle, jeg frydes ganske lidt ved at også du kan være æg-løs på trods af dine høns' luksustilværelse <:

Hæ, hæ...ja men tråden skulle sådan set også blot illustrere, at det er natuligt for høns at holde vinter æggepause uanset race og livsvilkår. Dog har mine høns ikke ekstra lys....de sover det længere og spiser hvad de kan nå i de lyse timer for deres egen skyld og ikke for mit æggebehov.

...men ellers så har Ankerine ret i, at hønniker sat ind om foråret som regel giver æg den kommende vinter.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 23 November , 2011, 16:23 »
Jamen dog... De må på vand og brød igen, som foreslået længere oppe ;). De regner da med at de nu er blevet "pensioneret" og ikke længere skal arbejde mere, med al den luksus de er havnet i :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 23 November , 2011, 17:04 »
Jamen dog... De må på vand og brød igen, som foreslået længere oppe ;). De regner da med at de nu er blevet "pensioneret" og ikke længere skal arbejde mere, med al den luksus de er havnet i :D.

Ov, ov, ov Tanja ...så er der da bestemt heller ingen æg i Undløse, må jeg formode <H
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 23 November , 2011, 18:43 »
...men ellers så har Ankerine ret i, at hønniker sat ind om foråret som regel giver æg den kommende vinter.
Helle, jeg ved da godt at du er klar over at høns ikke lægger æg marathon året rundt. Meeeeen det kommer åbenbart bag på mange og så jamrer de over at mangle æg selv om de fodrer på hønsene ::). Bl.a. en af mine tidligere kolleger, der fik sine høner slagtet fordi "de var holdt op med at lægge æg" - i TO UGER :o. Og ja, det er en god idé at lægge et par hønniker til så de kan overtage produktionen mens de gamle holder pause. Det virker her og det er sjældent, heldigvis, at vi er nødt til at købe æg.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 23 November , 2011, 19:08 »
Helle, jeg ved da godt at du er klar over at høns ikke lægger æg marathon året rundt. Meeeeen det kommer åbenbart bag på mange og så jamrer de over at mangle æg selv om de fodrer på hønsene ::). Bl.a. en af mine tidligere kolleger, der fik sine høner slagtet fordi "de var holdt op med at lægge æg" - i TO UGER :o. Og ja, det er en god idé at lægge et par hønniker til så de kan overtage produktionen mens de gamle holder pause. Det virker her og det er sjældent, heldigvis, at vi er nødt til at købe æg.

Netop min pointe. Vi kan jo se af alle de tråde, som hvert år på denne tid handler om undren over manglende æg trods gode hønseforhold...at det åbenbart kommer bag på mange, at hønsene også gerne vil have lov til at tænke på sig selv og deres velbefindende i denne tid, hvor dagene ikke er 16-18 timer lange, solen ikke varmer den lille krop og alt den dejlige krible krable er forsvundet.

At forlænge dagen med ekstra lys nogle timer er så en smag sag. Jeg grinede ret meget over en nyelig tråd, hvor hønsene gik ud i hønsegården og sov videre, når lyset blev tændt i hønsehuset. Jeg synes, at det ret godt illustrerer hvad hønsene selv mener, at man skal, når den rigtige sol ikke er stået op endnu.

Jeg har lys i hønsegården, det bliver tændt kl. 6.30, når jeg åbner hønselemmen...men der kommer skam ingen høns ud bare fordi det er lyst...de kommer først ud, når deres indre ur siger dem, at nu står vi op. Mine høns skal selv have lov til at bestemme..og jeg har rigtig godt af at savne og glæde mig til, at det igen bliver årstid for luksusæg.

...men stadigvæk..så har man bedst chance for æg om vinteren fra hønniker sat ind om foråret.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 24 November , 2011, 06:39 »
Jeg har lys i hønsegården, det bliver tændt kl. 6.30, når jeg åbner hønselemmen...men der kommer skam ingen høns ud bare fordi det er lyst...de kommer først ud, når deres indre ur siger dem, at nu står vi op.

Mine får lys kl. 5.40 om morgenen, og der er altid 2-3 høns der kommer sprintende ud med det samme. Så opdager de at det er mørkt, og så kan de ikke finde ind i hønsehuset igen ::). Jeg slukker når vi kommer fra arbejde om eftermiddagen.

Og jo, he he he...!! Jeg får masser af dejlige, velsmagende æg (igen) TRODS de mange gufferier de får ;). Til gengæld måtte jeg nøjes med 1-2 æg om dagen i 2½ måned, her i efteråret, bare fordi damerne skulle have nyt tøj :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"