Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vandbassin til gæs.  (Læst 9658 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
Vandbassin til gæs.
« Dato: 15 November , 2011, 23:27 »
Hej, er der nogle her, som kan give en god "opskrift" til et 2 m2 vandbassin til gæs? Flere forskellige forslag modtages gerne <+
Takker. <E
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Vandbassin til gæs.
« Svar #1 Dato: 16 November , 2011, 06:10 »
Du kunne tage kontakt til Gåsepigen her på forum. Hun har sådan et fint badebassin til sin Keld
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 16 November , 2011, 17:49 »
Kelds bassin er faktisk hele 4 m2 - hvilket i praksis er ligegyldigt, for han er blevet bange for det og svømmer ikke i det længere. Jeg har planlagt nogle pædagogiske tiltag næste år, som forhåbentlig kan få ham i igen, men for denne sæson giver jeg op. Jeg er ret sikker på, at det var et angreb af trådalger, der skræmte ham. Siden april har han været i kun to gange; begge gange under supervision og bombardement med godbidder. Når jeg forlader bassinkanten, pisker han skrigende op, som var der en haj efter ham.

Bassinet er et gammelt ålebassin af glasfiber, som jeg fandt i Den Blå Avis. Det måler 2x2 meter og er 55-60 cm. dybt. Det er gravet ned, så det rager ca. 5 cm. op over græsplænen (nem adgang), og så har jeg lagt et par stabler kæmpestore betonfliser i til lidt under vandoverfladen, så han har let ved at komme op igen. Fliserne fungerer også som badestation, så han kan stå i vandet og ordne sine fjer.

Jeg har installeret en havedamspumpe (Aquamax 2000) med filter (Filtoclear 3000), men den har muligvis lidt for ringe kapacitet til en gås. Biofiltret var ikke kommet helt i gang endnu, da Keld blev landkrabbe. Jeg har også plantet dunhammer i en balje, der er hængt på kanten - jeg håber, det kan bidrage til en bedre vandkvalitet. Foreløbig har han ikke gnasket i planten, men det er muligvis bare et spørgsmål om tid... den kæmpestore løvstikke ved hans gamle badekar blev i hvert fald savet ned, selv om han ikke spiste den. Han var ret begejstret for at tage løvstikkepinde med op i karret og lege med dem.

Hvis du skal have en eller flere gæs til at bade i et bassin på 2 m2, vil jeg anbefale, at du enten installerer et megamonsterstort filter eller sørger for, at bassinet nemt kan tømmes og fyldes igen. Før Keld blev bange for bassinet, svømmede han rundt i det mindst 4-5 timer hver dag. Mange gæs kan også lide at være på vandet om natten, så vandkvaliteten kan hurtigt komme til at minde om tyk brun sovs.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 16 November , 2011, 18:28 »
Årh altså Keld ;D

Jeg håber jeg skal have et par gæs til næste år, hvis det står til mig bliver det amerikansk gul /o

Og så skal de jo også have et badebassin de små. Hvad ville du foreslå til det gåsepige?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #4 Dato: 16 November , 2011, 21:55 »
Jeg har lavet et bassin til mine 2 gæs. Det ligger på en skråning og er bygget op af store marksten og havefliser, som er stablet op i passende højde. Det hele er foret med et lag af det kraftigste bassinfolie, som kan skaffes - gæssene elsker at bide og hive i det  :D
Øverst på 'bakken' er der tørt, og gæssene kan ned i vandet. I den dybe ende er der vel ca. 40 cm vand. Mellem et par af de store sten står en krydsfinerplade. Den løfter jeg op, og vandet løber ud af bassinet - til gæssenes store fornøjelse: der kan snadres og mudres, og forleden da der havde været lidt is på vandet, var der ekstra 'knaser'  ;D
Bassinet er bygget efter størrelsen på folien.
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 16 November , 2011, 22:23 »
Mibbe og Korsør har i 10 år badet i en sandkasse muslingeskal, den er lige til at vende bunden i vejret  på, og de har badet sammen i den og pudset fjer efterfølgende, så jeg tænker at det har været ok.
Når det er store badedag, får de lov at have vandslange løbende indtil de ikke gider bade mere.  <:
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 17 November , 2011, 06:49 »
Årh altså Keld ;D

Jeg håber jeg skal have et par gæs til næste år, hvis det står til mig bliver det amerikansk gul /o

Og så skal de jo også have et badebassin de små. Hvad ville du foreslå til det gåsepige?

Til to gæs er et børnebassin (model sandkasse) helt fint. Jeg har et grønt et til Keld, man kan se det i baggrunden af billedet. Det bliver selvfølgelig snasket til i løbet af dagen, men det er nemt at tømme. En voksen gås kan godt komme op i det uden hjælp, men Keld vil alligevel gerne have lagt et par fliser som trappe. Og gæslinger skal have fliser eller lignende i karret, så de kan komme op.

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Sunkist82

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 November , 2011, 21:03 »
Jeg har også en stor sort balje med en lav kant som gæssene bader i. Den er ca 1 m i diameter, og var i første omgang beregnet som drikke trug, men gæssene er så begejstret for den at der kæmper for at komme op i den. Det er dejligt nemt og er lige til at vende bunden i vejret på. Planen er at jeg skal have gravet den 20 cm. ned, når jeg får lavet en decideret gåse indhegning.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 17 November , 2011, 21:22 »
Jeg har også en stor sort balje med en lav kant som gæssene bader i. Den er ca 1 m i diameter, og var i første omgang beregnet som drikke trug, men gæssene er så begejstret for den at der kæmper for at komme op i den. Det er dejligt nemt og er lige til at vende bunden i vejret på. Planen er at jeg skal have gravet den 20 cm. ned, når jeg får lavet en decideret gåse indhegning.

Hvis du graver den ned, får du sværere ved at tømme den, og det går jo temlig stærkt med at grise vandet til
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

bly viol

• Gæst
« Svar #9 Dato: 17 November , 2011, 23:02 »
gør som os hehe . køb en grund med en sø på 450 kvm . det er nemmere og ingen problemer . smiler

Offline Egon Lund Nielsen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 17 November , 2011, 23:35 »
Der var ingen sø, da vi købte grunden her for 30 år siden, så vi gravede den selv - fuldt lovligt med tilladelser, syn mm. Pt. 3 store julegæs, et par Hawaii gæs, Mandarin og Brudeænder - de elsker at boltre sig i søen.

Offline Sunkist82

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 November , 2011, 21:24 »
Jae, men var bare så de kan hoppe op i det. Har nemlig prøvet at lægge en plade, men det virker ikke rigtigt...

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 19 November , 2011, 00:05 »
Du laver bare en lille jordhøj ved siden af bassinet...så kan du stadig tømme karet ved at tippe det, og de skal bare gå op på bakken for at plumpe i. Det duede for mine gæs og deres brusekabinebund  ;)

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
« Svar #13 Dato: 19 November , 2011, 18:09 »
Hej,
tak for aller jeres svar og gode ideer til bassin /o
Jeg tror vi starter med en muslingeskal eller anden form for bassin som er nemt at tømme.
Ole
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline hestelone

• Bruger
« Svar #14 Dato: 19 November , 2011, 19:08 »
 :)