Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vinterklar  (Læst 1564 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Vinterklar
« Dato: 15 November , 2011, 22:51 »
100 m snehegn er på plads, så nu skulle vi være nogenlunde klar til at møde vinteren.

Mvh
Erik Andersen

Almo

• Gæst
Sv: Vinterklar
« Svar #1 Dato: 15 November , 2011, 22:58 »
Det ser rigtig godt ud  /o

Som medejer af 600m grusvej, så kender jeg udmærket til vintrens strabadser. En strækning på godt 70-100m fyger til hver gang der kommer sne i meter høje driver.

Dejligt at se gode vinterforberedelser  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 15 November , 2011, 23:01 »
100-150 m snehegn som mit ville helt sikkert gøre underværker. Skal du have link til producent? Det kan købes direkte fra fabrik.

Glemte at nævne at det tager én mand ca 5 timer at sætte 100 m hegn ved uafbrudt arbejde  :D
« Senest Redigeret: 15 November , 2011, 23:03 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 November , 2011, 23:02 »
ja, det ser godt ud

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 15 November , 2011, 23:04 »
Det ser godt ud Erik  /o

Gad vide om det ville hjælpe på en situation som den vi har haft på Bornholm de sidste 2 vintre  :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 15 November , 2011, 23:06 »
@ Karina

Åh jo, det ville nok give ca 100 m vej uden problemer med sne  *g *g. Så er det jo blot resten af vejen til målet der er et problem. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 November , 2011, 23:13 »
Hvor er det mange år siden jeg har set det her omkring. Jeg har snakket om det de sidste par år og bandet over at "de" ikke kan finde ud af at sætte sådan noget hegn op mere.

Der er 2-3 steder på min daglige rute der fyger til hver gang der kommer lidt sne. Det tager som regel nogle dage før det bliver fjernet fra vejen igen.
Og så er det jeg siger: Hvorfor ikke bare sætte  noget snehegn op som "i gamle dage"!

(ved så ikke lige hvem der skal sætte det op når det er offentlig vej, men privat mark det skulle stå på???)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 15 November , 2011, 23:30 »
Det offentlige, hvis der er tale om offentlig vej. Tidligere delte man op i kommunale og amstlige veje. Ved ikke lige hvordan det er i dag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 November , 2011, 08:56 »
Jeg sidder også og overvejer om jeg skal have sat noget op for at skærme lidt for bilen. Vores bil holder parkeret i rabatten på vejen lige op af en fold så når det sner bliver bilen sneet inde, eller det vil sige at sneen fyger ind under bilen så den ikke kan komme ud. Den var flere gange umulig at grave fri sidste vinter.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 16 November , 2011, 14:44 »
Erik, så er du klar til snefygning  ;D   Forøvrigt flot og solidt opsat ser det ud til /o
Det ligner Expo hegn, er det rigtigt? Hvis det er Expo hvilket vare-nr. har du i brug?
Hvad er din erfaring mht. antal meter fra hegnet og til vejen, for at det er placeret optimalt? Der er ikke så mange Vejmænd længere som man  kan spørge  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 16 November , 2011, 23:17 »
Hej Rudy.

Godt spottet. Det er Expo-net, og købt direkte. 2x 50 m.

Det er type F23 i 120 cm højde. Du får et link herunder. Jeg kender ikke varenummer hvis det har et sådant, jeg skrev dem blot en mail direkte og spurgte om jeg kunne købe fra dem. Og det kunne jeg. De sendte, jeg betalte. Sværere var det ikke.

http://www.expo-net.dk/Standard/Produkter/Land-%20-%20skovbrug/Snehegn.aspx

Placeringen er lidt på slump. Bonden havde kørt op/ned med en gyllespreder og lavet et tydeligt spor (kornet var dødt/manglede) og der valgte jeg at placere hegnet for at genere bonden mindst muligt. Men der er nok 15-20 m fra hegnet til siden på min markvej. Det har stået i nogenlunde samme afstand de tidligere år og det har været passende.

Det har tidligere år taget en krig (2 fulde dage) at opsætte, men jeg har prøvet at gøre det lidt lettere i år (ca 4½ time for 100 m). Træpæle af 50 mm Ø og 1,6 m lange bankes 40 cm ned i jorden (pælehammer http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Mark_og_stald.aspx?GroupID=143&ArticleID=41434 kan anbefales). Tidligere med ca 1,5 m afstand. I år med 5 m afstand, og mellem træpælene er 2 tentor pæle a 1,7 m så banket ned. Tentorpælene er flettet ud og ind i hegnet for at holde det fast. Dvs for hver 3 pæle er 2 træpæle nu erstattet med tentorpæle. Hver anden træpæl har fået monteret støtteben. Hegnet er bundet til træpælene med plastikbånd/pressebånd fra bigballer. Det første år jeg opsatte snehegn prøvede jeg at fæstne hegnet til stolperne med strips (3-4 strips pr stolpe). Glem det, det virker ikke. Stripsene skærer sig igennem hegnet når det blæser kraftigt.

Hvis nogen ønsker yderligere detaljer/info skal i bare sige til.

Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 17 November , 2011, 09:23 »
Hej Erik.
Tusind tak for den detaljerede beskrivelse. En stor hjælp med afprøvet viden /o. Har selv et langt stykke (150-200 meter) af min vej, som netop får blæst lige ind på fra øst. Og der er et stort åbent stykke uden træer/læ på ca. 1,5-2 km imod øst, der kan vinden virkelig flytte sne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 17 November , 2011, 17:06 »
Det ser godt ud /o. Hvad er en ca. pris på herligheden inkl. stolper osv.?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 17 November , 2011, 23:19 »
Tanja.

Det er et par år eller 3 siden jeg købte anden etape af mit nu 2 x 50 m snehegn, så jeg kan ikke give den nøjagtige pris.

Men selve hegnet kostede for 50 m et sted mellem 6 og 7-hundrede kroner plus transport. Købt direkte hos Exponet. Det bliver sikkert noget dyrere hvis du køber hos en lokal forhandler, da han jo også skal leve af et eller andet.

Stolperne (10 stk fordelt over 50 m) er 5 cm Ø stolper i 1,6 m længder. Jeg tror jeg gav 8-10 kr pr stolpe i Lavpristræ. Stolperne er som sagt sat med 5 m mellemrum. Mellem hver 2 stolper er så banket 2 tentor (armeringsstål) 'stolper' a 1,7 m x 0,8 cm ned. Disse blev købt på nettet hos billigste udbyder. Pris ca 35 kr pr 6 m. 6 m giver 3 stolper á 1,7 m plus lidt spild (90 cm) så 12 kr pr stolpe (jeg har selv skåret dem til i længden). Snorene til at binde nettet fast til træstolperne har du fra hø/wrap til hestene. Støttestolperne til at sætte på træstolperne for at de ikke skal give sig for meget når det blæser kraftigt, er billigste 'lægter' fra et byggemarked. Og endeligt pælehammeren. Check nettet for tilbud. Jeg købte min for 7-8 år siden så den pris er næppe relevant mere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #14 Dato: 18 November , 2011, 06:46 »
Tak for ca. priser Erik /o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"