Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pære- og æblekvæder!  (Læst 12173 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Pære- og æblekvæder!
« Dato: 15 November , 2011, 11:53 »
Jeg er så heldig at ha' en del pære- og æblekvæder...

Jeg kunne rigtig godt tænke mig nogle forslag til hvad jeg skal gøre med dem.

Det jeg allerede gør er at koge dem gennemsigtige til kompot der kan puttes på morgenmuslien, kvædebrød kender jeg osse. Fryser ned i portioner til tærter osv.

Måske noget chutney? Har i en go opskrift?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Pære- og æblekvæder!
« Svar #1 Dato: 15 November , 2011, 12:16 »
Jeg har lige spist kvartede, syltede kvæder til frokost, i kantinen på mit job. MUMS <:! Faste i kødet og kogt i noget sukkerlage med vanillekorn vil jeg tro. Det smager himmelsk til fx blåskimmelost. Jeg kan evt. skaffe en opskrift, men det lyder måske meget som det du selv har lavet før? :)

Ellers er jeg desværre ret blank.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 November , 2011, 22:15 »
Kvædesnaps - HIK! - er godt  ;)

Eneste minus er, at den gerne skal trække i et år. Men den er fantastisk  /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 15 November , 2011, 22:47 »
Uha, ingen snaps her ellers tak  :D

Tanja, ang. de kvarte kvæder. De er jo søde og skal bruges til noget stærkt som du skriver. Når man som jeg ikke er til stærke oste mm, er der så kun vanilleis tilbage at spise dem til ? Det lyder lækkert... desværre er det en sort som har mange "gryn" i kødet  :P

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 November , 2011, 23:01 »
Jeg har en æblekvæde, som jeg aldrig har brugt. Jeg kender nemlig kun kvædebrød, og det er ikke lige mig. Men en snapseopskrift vil jeg gerne have. Underligt, for jeg putter ellers alt andet i vodka. Både bær, frugt og urter. Så hit med den HIK  :D

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 15 November , 2011, 23:47 »
Tror da helt klart godt du kan lave en chutney. Man laver da æble-chutney. Kvæderne skal nok bare koge lidt længere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 16 November , 2011, 10:50 »
Ja ikk' os' Henriette... men hvor længe er længere. Jeg kogte noget til tærter igår, og har jo læst og fået at vide at de skal koges til grøden bli'r "daddelfarvet" og nærmest gennemsigtig! Til sidst ga jeg altså op....havde kogt og kogt hele eftermiddagen og det er stadig næsten samme farve som da jeg startede. Og jeg kogte det halvtørt, hældte vand på og gentog det nogle gange som Fru Plum foreskriver  :-\ der skete ikke noget!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 16 November , 2011, 11:17 »
Når jeg har kogt kvæder bliver de helt røde. Men farven er vel lidt lige meget, hvis bare de er møre.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 16 November , 2011, 15:26 »
Altså jo mere man koger dem ind des mere smagere de jo af... de kvæder jeg har fået i år smager af mindre end sidste år, og ja, de er fra samme træ. Men sommeren har jo ikke været så solmoden som sidste år.
Det blir mere og mere brun/rødt jo længere jeg kogte, men jeg tror det afhænger meget af sort osse.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #9 Dato: 16 November , 2011, 19:52 »
Hej
Du kan nemt google til  kvæde opskrifter til surt og sødt. Husk at kvædene skal efter modnes i stuetemperatur, min. 3 - 4 dag helst godt en uge. Det er enkelt, du stiller bare kvædene på en frugtkurv (de skal have luft omkring sig) på bordet. De fylder hele huset med en helt fantastisk duft mens de modner.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 16 November , 2011, 23:09 »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 16 November , 2011, 23:36 »
Så kommer den lille kemiker op i mig igen. :D

Frugt udskiller gasarten ethylene (ethene på nordisk) i forbindelse med modning. Og det er grunden til at det anbefales ikke at have forskellige frugttyper liggende sammen i en skål. De forskellige frugttyper udskiller og optager ethylene i forskellige tempi. Udover at frugter udskiller ethylene ved modning, så vil tilsætning af ethylene også fremskynde modning af frugter.

Udover modning af frugter og lignende er gasarten ethylene noget der indgår i vores alles daglige liv. De fleste ved det blot ikke eller tænker ikke over det.
Mvh
Erik Andersen

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 November , 2011, 09:19 »
Jeg har en æblekvæde, som jeg aldrig har brugt. Jeg kender nemlig kun kvædebrød, og det er ikke lige mig. Men en snapseopskrift vil jeg gerne have. Underligt, for jeg putter ellers alt andet i vodka. Både bær, frugt og urter. Så hit med den HIK  :D

Jamen, her kommer den:

6 pæne, store kvæder skylles og skæres i kvarte. De puttes med skrog og kerner i et passende stort glas med patentlåg og overhældes med en flaske Brøndums Klar eller vodka og tilsættes 6 spiseskefulde rørsukker. Det hele trækker 9 - 12 måneder mørkt og gerne køligt. Sørg for at snapsen dækker frugterne helt. Vi satte kvædesnaps over i 13. november sidste år og filtrerede 11 måneder senere. Den er drikkeklar og skal ikke fortyndes. Snapsen er frugtagtig og let sød med markant kvædeparfume. Den egner sig til dessert, blåskimmeloste mm.

En velsmagende snaps, som knapt så snapseglade venner beskriver som "damevenlig"  /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Tskoglund

• Bruger
« Svar #13 Dato: 20 November , 2011, 06:53 »
Her kommer en skøn tyrkisk opskrift:

½ kg lammesmåkød
½ kg Kvæder
½ kg løg
8 g kanel
200 g smør

Kødet brunes,løgene sauteres med,småkoger ca ½ time,kvæder skrælles,skæres i kvarter og deles igen. Kommes ved ,sammen med kanel og småsnurrer endnu ½ time.Der kan sagtens spares på smøret.

Kanel kan udskiftes med karry og der kan evt. anvendes andet kød.

Opskriften er fra kogebogen "Tyrkisk køkken" fra Lademann.

God appetit

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 20 November , 2011, 11:16 »
Tusind tak Tine, mon ikke det går med andet kød osse  /o