Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Til hønsedækken brugere  (Læst 8675 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Til hønsedækken brugere
« Dato: 15 November , 2011, 11:03 »

Jeg tror, at det var Juhulie, som først på året introducerede hjemmelavede hønsedækken, og jeg kunne nu godt tænke mig at høre, hvad jeres erfaringer med disse dækkener er.

Jeg tror bestemt, at de hjælper det pågældende sted på hønen til at få ro til at lave nye fjer, men er hønen generet af dækkenet,eller vænner de sig hurtigt til det?

Mit lille fjols af en kæmpe stor faverolle plukker sig selv i sadelstykket. I starten, da jeg fik hende, troede jeg, at det var hanen hos Tanja SB, som var skyld i den bare plet, men jeg fandt hurtigt ud af, at hun faktisk plukker sig selv lige der..og kun der. Hverken hun eller de andre plukker i veninderne.

Jeg tænker på, at hun måske kunne glemme sin dårlige vane, hvis hun for en tid fik tøj på. Pletten er ca. 12-13 cm i diameter...alternativet må være, at hun får vaseline på, når det bliver rigtig koldt i vinter.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Til hønsedækken brugere
« Svar #1 Dato: 15 November , 2011, 11:15 »
Tossede høne ::)

Jeg kender ikke noget til dækkener, men kunne du ikke også smøre lidt hjortetakolie på, så er det måske ikke helt så fristende at stikke næbbet om på ryggen <T
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 15 November , 2011, 11:20 »
Tossede høne ::)

Jeg kender ikke noget til dækkener, men kunne du ikke også smøre lidt hjortetakolie på, så er det måske ikke helt så fristende at stikke næbbet om på ryggen <T

Tossede høne ;D..ja, det kan vi hurtigt blive enige om, hun er s.. speciel på mange måder, men det er bestemt også det, som gør hende unik *p

...hjortetakolie...ja selvfølgelig, det havde jeg slet ikke tænkt på, selv om jeg har en ubrugt flaske stående. Det får hun da straks på..så kan hun lære det..forhåbentlig >:(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 November , 2011, 18:06 »
Jeg har et par gange brugt hønsedækken til 'slidte' damer. Min erfaring er, at de vænner sig til dem efter ganske kort tid (indenfor 15-30 min) og derefter opfører sig helt normalt. En af mine høns gik med dækken i næsten 2 måneder indtil hun satte fjer igen. Husk bare at tjekke, at dækkenet ikke gnaver og at der ikke kommer lus under.

Det skal siges, at jeg har syet hønsedækkener i meget neutrale farver, der nogenlunde matcher hønens farve. Dvs. de ser ikke mærkelige ud for de andre høns og bliver derfor heller ikke mobbet. Jeg ved ikke om meget iøjnefaldende dækkener kan ændre de andres høns adfærd?

Dog en advarsel! Lad ALDRIG en kollega se dine høns med tøj på..... du får ALDRIG fred igen! <T <G

Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 15 November , 2011, 19:27 »
Dog en advarsel! Lad ALDRIG en kollega se dine høns med tøj på..... du får ALDRIG fred igen! <T <G
Helt enig!!! ;D

Her har dækkener været et hit. Jeg fik mine syet af Julie og brugte dem til de høns der var ret medtaget af hanerne i foråret. Det virkede, og de fandt sig i dem :).

@Helle: Jeg kan også anbefale noget ildelugtende at smøre med, det burde (*k) kurere din høne for selvplukning :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 15 November , 2011, 20:01 »
Tak for jeres input

Jeg prøver i første omgang at smøre det lille fjols på ryggen med hjortetaksolie i morgen tidlig.

Tidspunktet at gøre det på er nok også ret godt, fordi vi har fået to nye hønniker i den lille flok, og hun finder ..som den eneste..stor, stor morskab i at bestemme over dem, så opmærksomheden er måske lidt flyttet fra "suttekluden".

Hun er vel godt et år opfører sig som en stor baby..og hedder også Baby...hun er aldrig blevet kuet af nogle af de andre, men på den anden side har de heller aldrig set hende som havende skjulte lederevner...så hendes nye positon som bestemmende storesøster..og så en gang stinkevæske på ryggen håber jeg hjælper.

...men jeg håber ikke, at noget lignende sker for mig

http://www.heste-nettet.dk/forum/1/1139707/1139707/

Alternativt tør jeg så godt bruge et dækken - og med hensyn til risikoen for at blive til grin ::) hmm det kan vist ikke blive værre, end det er ;D
« Senest Redigeret: 15 November , 2011, 20:25 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 November , 2011, 18:49 »
Tror du ikke bare at hun prøver at "pudse" fjerne i området? Det ligner godt nok en hane der har slidt fjerene af. Og hvis hun ikke har været i fældning så kan der sagtens gå 7-9 måneder hvor der ikke kommer nye fjer.
Man kan se at fjerene er slidt/skåret over, og ikke plukket af et næb.
Hvis hun havde tendens til at plukke fjer så tog hun nok ikke sine egne men derimod de andres...

Under alle omstændigheder så vil et dækken heller ikke give hende nye fjer. Det får hun først når hun går i fældning.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 17 November , 2011, 19:04 »
En af mine "plejecenterhøns" plukkede de andre i ren venskabelighed. For ikke at det skulle ende med mere, satte Jørn Clevin en ring i næbbet på hende (jeg ringer altid til Jørn når min egen Skattebasse ikke kan løse mine problemer ;)). Efter en måned blev ringen taget af igen. Ingen fjerplukning mere! Så hvis det er en dårlig vane, så kunne det måske hjælpe med sådan en ring, der forhindrer at hønen trækker fjer ud og alligevel lader den spise.?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 17 November , 2011, 19:23 »
Tror du ikke bare at hun prøver at "pudse" fjerne i området? Det ligner godt nok en hane der har slidt fjerene af. Og hvis hun ikke har været i fældning så kan der sagtens gå 7-9 måneder hvor der ikke kommer nye fjer.
Man kan se at fjerene er slidt/skåret over, og ikke plukket af et næb.
Hvis hun havde tendens til at plukke fjer så tog hun nok ikke sine egne men derimod de andres...

Under alle omstændigheder så vil et dækken heller ikke give hende nye fjer. Det får hun først når hun går i fældning.

Danny

Se..det var jo det, jeg aller helst vil høre. Det er godt 8 måneder siden, jeg fik hende, og hun har som den eneste i min flok ikke været i fæld her i efteråret. Jeg har aldrig set hende med en fjer i næbbet, når hun har "nusset" ryggen, så det kan da godt være, at hun blot pudser sig.
Jeg håber, at du har ret Danny og ser frem til, at hun bliver fuldt påklædt igen.

@Ankerine - den med ringen har jeg aldrig hørt før. Det er da en genial løsning, som jeg vil huske, hvis intet andet hjælper.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 17 November , 2011, 19:24 »
De næbringe, du skriver om Ankerine, er det disse:

http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

vare-nr  663   America

Hvis ja, sidder "åbningen" altså de 2 ender så ind i hønes næse, for ikke at falde af. Når noget virker, er det jo rart at have i baghovedet, hvis man pludselig stod med et problem, som kunne afhjælpes med sådan en ring.
Selv om man aldrig har haft brug for sådanne "remedier", så kender man jo ikke fremtiden ;)
« Senest Redigeret: 17 November , 2011, 19:28 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 17 November , 2011, 20:25 »
Det er netop sådan en lille dims, Rudy. Jeg havde aldrig set sådan én før og var noget bekymret for hønens evne til at spise med den i næbbet. Der var ingen problemer. Men den kunne ikke trække fjer ud....
Åbenbart har den glemt uvanen på den måned. Nemt og smertefrit.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand