Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min "nye" bog  (Læst 805 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Min "nye" bog
« Dato: 13 November , 2011, 22:10 »
Jeg har fået en del gamle bøger og iblandt dem er der en som hedder Høns og kyllinger - haandbog for hønseholdere, udgivet af Danmarks Fjerkræavlerforening i 1943.

I den står der (synes jeg) mange interessante ting, for den er skrevet med det formål at avle racetypiske dyr med god ydeevne (æg og kød)
Noget som dengang var meget mere væsentligt end nu til dags, hvor mange ingengang spiser sine egne dyr.

Og det handler alt om racerene høns.

Der stå bla. :

Tidspunkt for opdrættet :
Svære racer udruges mellem først i februar og først i maj. Lette racer kan udruges ca. en maaned senere. Kyllinger som laves tidligere begynder at fælde om efteråret og kyllinger som laves senere er mere modtagelige for sygdomme som f.eks coccidiose.

Man skal regne med mindst 2½ og hellere 3 kyllingere for hver hønneke man ønsker at sætte ind i huset om efteråret.

Naar kyllinger er 2-3 uger, kan man kende forskel paa de to køn, idet hønen befjeres hurtigere - især i hale og vinger - end hanerne, mens hanernes kam vokser hurtigst.

Gode æglæggere fælder sent og voldsomt, saa de ofte bliver næsten nøgne. Dårlige æglæggere fælder tidligt og langsomt.

Gode æglæggere har en dyb og rummelig krop med langt brystben, bred ryg og fyldig gump.

« Senest Redigeret: 13 November , 2011, 22:37 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min "nye" bog
« Svar #1 Dato: 14 November , 2011, 07:01 »
Interessant læsning, Lene /o
Jeg havde hørt det med fældningen før, men det er jo fint, at få det bekræftet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #2 Dato: 14 November , 2011, 16:55 »
og katjiiinng til det sidste, det er ligesom hos mennesker ;o) Godt at få lidt faglige input, tak Lene!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 November , 2011, 14:16 »
Gode æglæggere har en dyb og rummelig krop med langt brystben, bred ryg og fyldig gump.

Tja, de havde nogle bastante vurderinger i gamle dage -men de havde fat i noget af det rigtige - bare se på vores egne flokke - hvem lægger bedst æg og hvem er bedst til gryden???

mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk