Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Åhrrr for satan da osse.  (Læst 6575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Åhrrr for satan da osse.
« Svar #45 Dato: 12 November , 2011, 23:24 »
lånet har jo været højere, men jeg tror faktisk den % passer meget godt med det jeg mener står i mine papirer... der er jo ingen sikkerhed i lånet. Vil du ikke tage med mig Erik, du lader til at have styr på det ;)
Problemet er jo  lidt at det er DIG, der skal have styr på det....... Hvis DU møder op med et stramt men realistisk budget og fortæller, hvad du ønsker - ja så vil de da prøve at få dig som kunde mange år frem i tiden. Men den med at "det har jeg ikke forstand på" - det bliver altså for dyrt /1. Tag dig sammen og drop Forum et par dage (uuuuh :o) og læs i stedet på nettet om privatøkonomi. Du skal da ikke bruge dine penge på flere renter end højest nødvendigt. Penge er nødvendige til mange ting og man kan desværre kun bruge dem én gang. Få styr på det!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline KEW

• Bruger
« Svar #46 Dato: 12 November , 2011, 23:31 »
@Pilegaarden
nu er det jo nemt/nemmere når man har sikkerhed eller rettere banken har....
lyder ikke til Wanda har noget at forhandle om her så er det bare bad luck bankerne flår en.
jeg havde selv et pilot lån ved udgang af 2006 på 250K til 5,75%ÅOP da jeg havde en forsikring på det da jeg var under udd. men da den bortfaldt steg renten først til 9,25%ÅOP og siden gik det stærkt bare i 2009 steg renten 2% over 6mdr så da jeg havnede på 13,25%ÅOP i år sagde nu slutter festen fandme og skiftede bank jeg var efterhånden temmeligt utilfreds med dem af flere årsager jeg sparede ca. 2%ÅOP på at skifte men har stadig dårlige ods da jeg stadig ingen sikkerhed har.
Da banken ringede for at høre om ikke jeg ville blive og hvad de kunne gøre anderledes fik han et møgfald af format da jeg efterhånden havde påpeget dette skrifteligt og mundligt flere gange og tydeligtvis havde de ikke set alarmklokkerne.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #47 Dato: 12 November , 2011, 23:44 »
@KEW

Jeg har ikke stillet nogen sikkerhed. Bankens tilgodehavende kommer efter kreditforeningens 'krav'. Det hjælper måske nok at jeg har haft samme bank i mere end 15 år og aldrig har misligholdt en aftale.

@Wanda

Jeg er 110 % enig med Ankerine. (Selvom man ikke kan være mere end 100 %)  :D :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #48 Dato: 13 November , 2011, 01:13 »
Vi har også et "bank"-lån med en "lille" rest på 145.000 og vi har lige fået regnet det hele om. Renten er sat ned fra ca. 13% til omkring 9% og ydelsen er sat ned fra 2300,- til 1100,- i 15 mdr. hvorefter vi skal betale 1600,- om mdr. resten af lånet ud.
Banken tilbød det selv da de kunne se at vi i gennem det sidte årstid havde haft problemer med at kunne betale til tiden. Inden da var alle betalinger faldet til tiden via PBS.
Så det kan lade sig gøre Wanda. Hiv fat i banken eller hvor du nu har lånet og fortæl hvad dit problem er. Sig at hvis de ikke kan hjælpe dig kan du ikke se anden udvej end at stoppe betalingerne til du har fået fast tag over hovedet, så skal du se dem komme ud af starthullerne! Bed dem om at sende en konsulent ud til dig, så de med egne øjne kan se problemerne med huset og fortæl dem at så længe deres ydelse er så høj kan du ikke flytte der fra og at udlejer er gået konkurs så du skal finde noget andet at bo i.
« Senest Redigeret: 13 November , 2011, 01:16 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 13 November , 2011, 08:00 »
Blot fordi udlejer er konkurs, er det ikke ensbetydende med at man skal flytte. Sålænge man betaler sin aftalte husleje er lejer meget svær at opsige, og der skal være helt specifikke grunde til det. Alt dette er nærmere beskrevet i lejeloven. F.eks. hvis det skal renoveres, skal udlejer tilbyde en erstanings bolig imens, så det er ikke en gyldig grund til at opsige.

Prøvet at læse mit tidligere indlæg igen. I den model skal du ikke have flere penge op af lommen end i dag, men du sparer penge op i et hus i stedet. Banken får også mulighed for en sikkerhed for sit udlån, så det er en såkaldt win/win situation. Det er de fleste banker glade for. Husk at banker lever af at låne penge ud til folk der betaler tilbage! (og så lige af gebyrer :o)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #50 Dato: 13 November , 2011, 08:59 »
JEg prøvede lige for sjov at tage sådan en "se-hvad-du-kan-købe-hus -for" test via homes hjemmeside... jeg kunne ikke lade være med at grine for hvergang jeg trykkede beregn, kom denne tekst op:

"Prøv at gå tilbage og ret i dine tal"

De kunne ligeså godt have skrevet "Du er en fattigrøv og vi vil ikke lege med dig" :D

Jeg er altså også lidt uforstående over for alle deres regler. de kræver 7000 i rådighedsbeløb... man kan ikke leve for mindre siger de kloge.... nå men det har jeg da gjort i en hel del år efterhånden... i en årerække for under det halve. Og jeg har altid betalt alle mine regninger til tiden. Som jeg sagde til min bankrådgiver så er der jo stor forskel på hvordan folk lever, jeg kan ikke se fornuften i at køre i en bil til 200.000 når min lille dåse til 12000 kan nøjagtig det samme. JEg har ikke brug for design og luksushytter og 3 uger på Gran Canarien om året... Jeg kan godt bruge den samme vinterfrakke flere år i streg og er der nogen der kan spotte stangtilbud og nedsatte madvarer så er det mig. :) Et lille skævt hus på landet i udkantsdanmark er faktisk mit drømmehus... Jeg har haft min bank i kun 4 år og det er samme bank som mine forældre og de har været kunder der i over 30 år så de kender familien. Jeg har da en enkelt gang eller to måttet bede om forhøjelse af mit lån eller udsættelse af afdrag fordi jeg enten har været nød til at skifte bil eller har fået en stor regning som jeg ikke kunne dække udfra mit rådighedsbeløb. Men det har der heller aldrig været problemer med at få... det har jo også været småbeløb mellem 5 og 15 tusind...  Jeg har fast arbejde med ok løn, Men jeg er en gældssat eneforsørger og så er man stemplet.
Jeg fandt sidste år faktisk et ganske fornuftigt hus til ca 500.000 brutto ville jeg sidde for ca 1000 kr mindre i måneden og så kommer der jo at man kan trække renter fra... men min bankmand (som jeg ellers er ret glad for) mente det var for gammelt et hus og der ville komme for mange reperationer på sigt.... øhhhh..... jeg vil slet ikke have et nyt hus.... jeg ville ikke trives i et hus hor alt ville være strømlinet og smart.... Havde jeg nu været håndværker istedet så havde jeg måske fået loov, for så kunne jeg jo selv fikse en del.... for man må jo ikke regne med at man har venner der vil hjælpe eller indtil flere håndværkere i familien....
Nå det var lige lidt mere galde ..... jeg tror jeg vil prøve at følge Ankerines råd... må prøve om jeg kan finde ud af det med renter og privatøkonomi... men tror det jeg ville være bedst til ville være kreativt regnskab ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 13 November , 2011, 09:00 »

For 3 år siden - var før finanskrisen, sååå ikke så relevant information. Hvor ligger renten så i dag?

Jamen hov..netop relevant eftersom at bankerne hæver deres marginaler og har gjort det specielt efter krisen satte ind.. Det er jo det, at de udnytter krisen til at hæve marginalerne - ikke så tosset endda, hvis man tager bankdirektørbrillerne på! Renten bliver jo sat efter, hvor meget sikkerhed, der er for pengene og hvor meget "noget for noget", dér er.. Renten SKAL jo være mega høj, hvis banken er bange for, at kunden fx ikke betaler pengene tilbage eller at der er risiko for, at de må hensætte osv, som belaster regnskabet. Renten er jo netop prisen på penge  :-\

En anden ting er, at Wandas rente, hvis jeg vel at mærke har regnet rigtigt, ligger i den meget dyre ende, og det er helt sikkert, at med så høj en afvikling er der bestemt grund til at tage en alvorlig snak med rådgiveren om forhandling af renten! En anden ting er, hvad man tror på.. Dvs hvis man tror på, at ejendomme er billige et år endnu eller bliver endnu billigere, jamen så bank gælden af først og køb bagefter  /o

Pøj pøj, håber du får gjort noget ved renten!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 13 November , 2011, 09:04 »
Husk blot, at ved køb af hus uanset pris, men naturligvis primært ældre huse og huse til fx ½ million, er der mange vedligeholdelser.. Dvs man har ikke kun udgift til kreditforeningslån samt boliglån i banken.. man har også øgede udgifter til vedligeholdelse (disse KAN gå hen og blive store), ejendomsskat, ejendomsforsikring, ejendomsværdiskat, osv osv. Disse er de store beløb!  :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #53 Dato: 13 November , 2011, 10:00 »

"Prøv at gå tilbage og ret i dine tal"

- det er jo så netop derfor, du er nødt til selv at vide noget om økonomi. Her gik vi fra at være to fuldtidsarbejdende med rimelige lønninger til at være deltidsarbejdende (kommunale besparelser) og førtidspensionist (som bliver modregnet for konens deltidsløn!).
Vi tog en "værdi-debat" herhjemme og gik så i banken. Vi har heller ikke hang til dyre biler og ferierejser, faktisk kan vi ikke rejse længere, efter at min mand fik knæet knust og nu er smertebelastet og gangbesværet. Men vi ville meget gerne kunne bo i det gamle hus, vi netop havde fået sat i stand. Banken lyttede og foreslog nogle ændringer (forsikring og lånomlægning) - og faktisk kører det fint. Vores rådighedsbeløb er bestemt ikke "normalt" og alligevel kan vi spare op så vi ikke er nødt til at trække på de kreditter, vi stadig har (uden omkostninger, selvfølgelig ;D). Vores bankrådgiver var faktisk lidt imponeret....
Så altså: det er dit liv og din økonomi og man kan hverken bruge livet eller pengene mere end én gang. Få styr på det!
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #54 Dato: 13 November , 2011, 18:43 »
omvendt som der jo osse er blevet sagt, kan man ikke bare lige smide en lejer ud hvis ellers husleje bliver betalt. Heller ikke selv om skidtet bliver solgt på tvangs auktion. Så mit råd.. slå koldt vand i blodet og afvent. Det er ikke sikkert der sker de store forandringer
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #55 Dato: 13 November , 2011, 19:40 »
Jeg er helt enig med Ankerine og Pilegaarden her. Wanda, kridt skoene - du er en stærk og selvstændig kvinde med ben i næsen, så selvfølgelig skal du også tage ansvar for og hånd om din egen økonomi  /o

Fra mig skal du få et lille råd, som jeg i sin tid fik af min kloge far - det har sparet mig for mange sorger og ikke mindst penge:

Det hedder en bankrådgiver, fordi han rådgiver banken!
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 13 November , 2011, 20:26 »
Jeg ville godt skrive et eller andet, men jeg er ikke særlig god til det med økonomi, det er en af de ting jeg ikke helt har lært endnu  ;)

Men jeg vil bare sige at jeg virkelig håber at tingene flasker sig for jer Wanda, det vil godt nok være træls hvis Yazmin skulle til at flytte skole endnu engang, og nu hvor hun trives så godt. Håber det hele ordner sig  *l
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #57 Dato: 13 November , 2011, 21:01 »
Jeg ville godt skrive et eller andet, men jeg er ikke særlig god til det med økonomi, det er en af de ting jeg ikke helt har lært endnu  ;)

Men jeg vil bare sige at jeg virkelig håber at tingene flasker sig for jer Wanda, det vil godt nok være træls hvis Yazmin skulle til at flytte skole endnu engang, og nu hvor hun trives så godt. Håber det hele ordner sig  *l

Tak Mikkeldrengen. Jeg kan forsikre dig om at hun bliver på sin skole, om vi så skal bo i campingvogn for en periode, så skal hun ikke skifte skole :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #58 Dato: 14 November , 2011, 10:48 »
Æv Æv Æv Wanda, det var da en ikke rigtig træls nyhed når i nu liiiige er kommet på plads...

*k salget ikke lykkedes alt for hurtigt ELLER den nye ejere synes da bare det er helt iorden i kan bo der så længe i lyster  ;D

Håber heller ikke i skal gå alt for længe i uvished

*b
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #59 Dato: 15 November , 2011, 21:12 »
Øh, er der nogen, der har set noget til Wanda???
Sidder hun måske og boger privatøkonomi som vi har truet hende til :o
 *f *e *f <M
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner