Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En nybegynder søger råd...  (Læst 9336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
En nybegynder søger råd...
« Dato: 10 November , 2011, 16:54 »
Kære Hønsefolk.

Jeg er i den dejlige situation, at min hustru og jeg i september overtog vores lille drømmehus, på den sydlige del af Tåsinge (også kaldet vandkantsdanmark). For at huset kunne få sat drømmeprædikatet på sig, måtte det naturligvis være med muligheder for at gå selvforsyningens vej - således er det blevet.
Hønsegården var det første projekt der blev vagt til live, og det kører såmænd fint, men efter at have læst en masse herinde, har jeg fået mig et par spørgsmål - og lur mig om ikke der kommer flere.

- Jeg synes at forstå mig til, at dværghøner er bedre skrukkere end store høner. - Er dette korrekt? I så fald skal jeg nok have anskaffet et par.

Nu starter jeg ud med dette ene - så er det jo til at forholde sig til emnet;)

PS. For fremtiden skal jeg nok begrænse mine indlæg, tænkte bare jeg ville smide en lille præsentation ind også.

MVH

Rasmus Drabe
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: En nybegynder søger råd...
« Svar #1 Dato: 10 November , 2011, 16:57 »
Hej Rasmus, velkommen til Danmark's hyggeligst og mest vanedannende forum /o

Nogen siger/mener at dværgehøns er bedre til at skrukke, men jeg har ikke haft problemmer med mine store.
Men hvis du vil invistere i dværge så tag at få fat i silkehøns. De skrukker bare de ser 2 æg i samme rede ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 10 November , 2011, 17:13 »
Velkommen på forum, Rasmus :D
Jeg sværger til mine dværgwyandotter, når det gælder udrugning. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 November , 2011, 17:17 »
Mange tak for velkomsterne.

Det er bestemt rart at få jeres input til hvilke dværge jeg skal kigge nærmere på.

Må indrømme jeg ikke har kigget så vanvittigt meget på dværge.
pt har jeg 14 store. Men måske er det ikke altid størrelsen der gør det - har jeg da fået indtryk af her på forum. Jeg nyder bestemt dværginput, så det skal I endelig fortsætte med.

De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 10 November , 2011, 17:58 »
Det kommer lige så meget an på hvilken stamme du får hønsene fra og hvis det er store høns, som vil ruge kan du sagtens finde dem.
Kender folk der har Danske Landhøns og Lutter som rigtig gerne vil ruge og gør det godt. Kender også en der har Sussex, som er rigtig gode til det. Kender også en der havde store Wyandotter, der rigtig gerne ville ruge, men han har skildt sig af med dem. Derfor er det ikke umuligt at finde nogle racer, der gerne vil ruge.
Du kan fortælle os hvilke nogle racer du tænker på og så kan vi komme med erfaringer og eventuelle muligheder hvor de kan anskaffes.
Dog kan jeg sige at vores Dværg wyandotter rigtig gerne vil ruge. Har en hvid høne der ligger sig skruk fire gange om året mindst og ligger gerne 4-6 uger af gangen. Kender også en der ikke har fået nok Dværg wyandotkyllinger fordi hans hele tiden lage sig skruk, så han ikke fik nogle æg fra dem til at ruge ud.
Vores tidligere genbo passede vores høns før i tiden og han to æg fra og rugede ud. Derved fik han også en blanding mellem gul-sort columbia og agerhønefarvede(guld-sort båndede). Han sagde at han aldrig har haft så gode skrukhøns, som dem og de slog også hans silker der er rigtig gode skrukker.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline KEW

• Bruger
« Svar #5 Dato: 10 November , 2011, 19:46 »
hej og velkommen til..
hvorfor vil du dog begrænse dine indlæg?? det var da ikke pænt :D
tænk hvis du brænder inde med et spørgsmål som en masse andre slet ikke har tænkt på? viden går tabt ;D ;)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 November , 2011, 19:49 »
hvorfor vil du dog begrænse dine indlæg?? det var da ikke pænt :D
tænk hvis du brænder inde med et spørgsmål som en masse andre slet ikke har tænkt på? viden går tabt ;D ;)

Kan kun tilslutte mig...her på forrum  *p  E L S K E R  *p vi at snakke og sludre og ikke kun om høns men også alt muligt andet.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 10 November , 2011, 19:58 »
Velkommen, Rasmus.
Nu skal du jo lige overveje, at så længe hønen er skruk, lægger den ikke æg. Så det er der ikke meget selvforsyning i - medmindre du kan lægge nogle andre æg under den.... Og husk en hane ;) i flokken.........
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 10 November , 2011, 23:39 »
Velkommen til Rasmus.

PS. For fremtiden skal jeg nok begrænse mine indlæg.

Det er der bestemt ingen grund til. Tvært i mod. Fyr løs, og du skal få svar på lige hvad du måtte ønske at vide noget om.

Du har jo fået lidt input allerede. Jeg har lidt forskelligt som du kan se af underskriften. Min erfaring er, som andre også oplever, at silkehøns er meget lette at få til at skrukke. Men jeg må sige at mine to Brahma damer faktisk også er rimeligt gode til det.
Mvh
Erik Andersen

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 November , 2011, 23:06 »
Tror måske jeg har formuleret mig ukorrekt. Jeg skal rigeligt få spurgt ind til ting, mente bare, at jeg ville holde mig til en enkelt problemstilling ad gangen. Så bare rolig...

Jeg har tænkt mest i dværgwyandotter må jeg indrømme, men det skyldes hovedsageligt, at det er den race jeg har hørt mest om pt., dog er solkehøns da begyndt at true den position. Jeg nyder bestemt jeres input! Det er noget med at dværge skal holdes adskilt fra store hører jeg - er dette korrekt? I så fald, vil I så anbefale at holde et par høner og en hane, eller er det rigelig fint bare med hønerne, når ikke der skal være mere end et par stykker, og de går op og ned ad den anden hønsegård?

En del af mit selvforsyningsprojekt, er lige nøjagtig at selvforsynende med høns - både til æg og kød, derfor vil mine evt indkøbte gode skrukkere skulle være min egen lille rugemaskine (jeg nyder at se naturen arbejde selv), og ikke holdt med henblik på æglægning som primær funktion.

Der ud over, påtænker jeg at anskaffe skånske blomsterhøns, lys sussex og stor gul orpington, når dette lader sig gøre (formentlig engang til foråret).
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 11 November , 2011, 23:12 »
Det er noget med at dværge skal holdes adskilt fra store hører jeg - er dette korrekt?

Der er lidt delte meninger om svaret på netop dette spørgsmål, men jeg kan oplyse at hvad du ser i min underskrift, indenfor høns (det må jeg hellere lige præcisere inden nogen får den tanke at også børnene lever i hønsehuset/gården  ;)), deler hus og gård uden nogen form for adskillelse.
Mvh
Erik Andersen

suham

• Gæst
« Svar #11 Dato: 11 November , 2011, 23:25 »
Hvis en (lys) Sussex ligger på 4-5 æg så skrukker den. Hamrende irriterende, hvis man bare vil have spiseæg, men rigtig rart hvis man vil have en der ruger, for den er stensikker hver gang.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 12 November , 2011, 06:17 »
Du kan sagtens have små og store høns i samme gård, men hvis du vælger at have hane (en god idé) bør det være en hane af dværgsstørrelse, for når de store haner træder dværghønsene, kan hønsene komme til skade.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 November , 2011, 09:20 »
Jeg har allerede en hane i den "store" hønsegård, så vi er måske nok ude i, at jeg placerer dem ved siden af tænker jeg.
Forudser, at denne weekend eller næste weekend bliver brugt til at bygge en 3x3 m gård med hus, til et par dværgdamer;)
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 12 November , 2011, 21:37 »
Du kan sagtens have små og store høns i samme gård, men hvis du vælger at have hane (en god idé) bør det være en hane af dværgsstørrelse, for når de store haner træder dværghønsene, kan hønsene komme til skade.

Undskyld ordkløveriet Marianne men udfra mine erfaringer bør det hedde 'hvis' de store haner .... Jeg oplever ikke problemet med min blandede flok. De store haner værdiger end ikke de små høner et blik. Den anden vej rundt opleves jævnligt til stort moro. Når den lille hane har fået godt fat i nakken på en stor høne kommer den virkelig til kort, i bogstavelig forstand, da den ikke kan nå ned til det som egentlig var formålet med at bide sig fast i nakken på hønen. Fjols.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen