Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En nybegynder søger råd...  (Læst 9332 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: En nybegynder søger råd...
« Svar #15 Dato: 12 November , 2011, 22:22 »
Hmmm. Min lille, ældgamle dværglandhøne er nok den der får mest sex af alle hønerne! Og hun går inde hos barnevelderne. Det er hendes eget valg! Der er en grund til at vi kalder hende Mrs. Robinson. ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 13 November , 2011, 06:41 »
Erik har du nogen sinde hørt om Inas lille Spir?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #17 Dato: 13 November , 2011, 11:31 »
Hejsa Rasmus! Velkommen til  :)

Jeg holder mig osse til dværgwyandotterne som skrukhøner og ikke silkerne... årsagen til at jeg springer silkerne over er at de er FOR villige til at skrukke. Jeg vil ikke ha at de skrukker "konstant" dvs mange gange årligt  :D

Mht hanestørrelsen. Jeg har mine dværgdamer gående i særskilt gård med hus fordi jeg indtil nu har mistet 3 dv.kochin høner som blev trådt flade af en hane af stor race  :o  :-[

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #18 Dato: 13 November , 2011, 11:36 »
Nu er det jo meget fint med skrukker... Men det kan være svært at få dem til at ruge på de tidspunkter der passer dig. Specielt hvis du ønsker kyllinger tidligt på året, for at få æg hen over vinteren. Her kan det være godt med en rugemaskine til at supplere skrukkerne.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #19 Dato: 13 November , 2011, 11:38 »
Hvorfor vælger du ikke bare en stor race der også skrukker? Danske landhøns giver pænt med æg, skrukker moderat, og giver en dejlig lille steg i gryden. (1200-1400 gr) Og så er det jo vores nationalrace. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 13 November , 2011, 12:40 »
Hej René!

Hvis du vil have en dværgrace som skruk, ved jeg også at dværg-orpington er gode rugere.

Jeg havde selv en antwerpener-skæghøne, der lagde sig på æggene, da vi var i Jylland i en weekend. Jeg har til gengæld ikke haft en skruk i de perioder, hvor jeg har samlet æg hver dag. Jeg tror dog, at der kunne være problemer med, at få en antwerpener-høne til at ruge på store æg. Det er trods alt en lille race.

Jeg ville spørge sælger, når du køber dine store høns, om han nogen gange får ruget kyllinger ud ved skruk. Det, at en kylling er opvokset hos en skrukhøne, kan godt gøre næste generation mere tilbøjelige til at ruge.

Endeligt ville jeg ikke vælge en race 2 ud fra rugelyst. Der er stor forskel på en silkehøne og en dværg-wyandot. Og hvis du bedre kan lide den ene race frem for den anden ville jeg vælge ud fra det, selv om der kan være forskel på, hvor let det er at få en skruk.

God fornøjelse med dit valg!

Venlig hilsen

Erik

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #21 Dato: 13 November , 2011, 13:01 »
Hvis en (lys) Sussex ligger på 4-5 æg så skrukker den. Hamrende irriterende, hvis man bare vil have spiseæg, men rigtig rart hvis man vil have en der ruger, for den er stensikker hver gang.

HØRT!!! Min enlige lyse sussex-dame skrukkede ikke mindre end 5 gange i denne sæson - og jeg har rugemaskine så den fik kun lov at ruge to ud af de 5 gange. Men jeg har dælme ikke fået mange æg fra hende i år. Nu ligger hun i fryseren og bliver til suppe til jul... Ikke flere "lys sussex" til mig, med mindre min rugemaskine går i stykker...

...men ud over den lille historie, så har jeg ikke haft problemer med at mine store høns ikke vil skrukke - jeg har haft Plymouth Rock, Lys sussex og Australorps - alle har skrukket på trods af diverse rygter om at Australorps ikke kunne skrukke (hvilket flere forummedlemmer efterhånden har fået manet i jorden).

Men som nævnt af andre kan det jo hænde at hønerne ikke lige skrukker når man vil have dem til det, eller alle på én gang - og så kan der gå kludder i avl og æg, men det ser jeg nu ikke som et stort problem, hvis man blot har hønsene til selvforsyning. Men ud fra et "økonomisk" synspunkt er der ikke meget "forsyning" i en kylling der er klækket ret meget senere end maj måned, for den når sjældent i æglægning inden vinteren og vil heller ikke være klar til slagt før næste sommer - så "sene" kyllinger skal overvintre og det er værd at have med i selvforsyningsbetragtningerne...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 13 November , 2011, 18:34 »
Hej alle sammen.
Mange tak for alle svarene

Jeg har nu fået 4 dværgwyandotdamer til mit lille landsted. Og pt er jeg mere end tilfreds. Smukken nemme høner er de - så må vi se hvordan det går, når der engang ryger æg under...

En del af mit selvforsyningsprojekt er at køre i tråd med naturen. Det ikke at kunne styre skrukningen er såmænd ikke styrende for mig, jeg går mere efter at se naturen arbejde overvejende med sig selv (dog med en smule intervention fra min hånd).

jeg glæder mig meget, til at udforske denne del af hønseriet, og lure med mig selv hvorledes det ender, nu hvor jeg har hørt mig frem til, at det er lidt hip som hap og tilfældigheder der gør forskellen på fiasko og succes med store racer og dværge sammen.

De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe