Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring om vinteren?  (Læst 12654 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Fodring om vinteren?
« Dato: 09 November , 2011, 11:58 »
Ku godt tænke mig at høre hvordan i fodre jeres høns om vinteren, hvis i overhovedet laver noget om? Her får hønsene deres æglægningsfoder, foderhvede, fodermajs, rester fra aftensmad og alt muligt andet køkkenaffald og hønseguf 2 x ugentligt :) De får deres piller i fodertårn samt i hønsegården og alt det andet kommer kun i hønsegården :)
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #1 Dato: 09 November , 2011, 12:11 »
En rigtig god vitaminbombe om vinteren, hvor der ikke er så meget grønt for hønsene at finde, er spiret korn og frø

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=29
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #2 Dato: 09 November , 2011, 13:00 »
Okay :) Jeg har jo foderhvede, så det ka jeg jo bruge :) Så ska jeg bare ha fundet ud af hvor jeg får det der spire halløj? Hvad mener du med frø?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #3 Dato: 09 November , 2011, 13:12 »
Faktisk behøver min blot hvede for at lave en super vitaminrig spirefoder.
Men skyl og skyl igen og igen under ringende vand, ellers mugner det hele.
Stil blandingen, når den har afdryppet, et lunt sted, og der er nærende spirefoder klar på nogle dage.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #4 Dato: 09 November , 2011, 14:04 »
Mine høns får mere hvede og majs end normalt om vinteren, så de kan få lidt på sidebenene til at holde varmen.

Sidste år skar jeg kraftigt ned på mængden af æglægningsfoder, da de gik i æggestrejke 1. december, der kom jo alligevel ingen æg. Jeg begyndte at give den sædvanlige mængde tilskudsfoder igen ca. midt i januar.

Jeg prøvede sidste år at få en rutine med spiret hvede, men det gik lidt i vasken. I år tror jeg giver den et forsøg mere, for det er altså meget nemt.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #5 Dato: 09 November , 2011, 14:50 »
Den spirede hvede er en god ide, men det går hos mig som med det hjemmebagte brød og karsen i vindueskarmen: Det sker alt for sjældent  ;D

Jeg ved, at flere bruger grøntpiller om vinteren - altså kaninfoder. Det skal blot blødes op  vand, og så har man noget af alt det grønne, som ellers kan være svært at skaffe sidst i januar.

Jeg har prøvet det flere gange til mine silkehøns. Det glider altså kun ned, hvis der er blandet noget andet i f.eks tykmælk og opløst startfoder Der er  ikke mange kalorier i sådan en grøntfoder alene, og slet ikke når hønsene faktisk har brug for ekstra energitilførsel.

Men jeg vil forsøge igen - og være opmærksom på, at det ikke erstatter det mere energi/proteinholdige foder.

thorleif

  • Gæst
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #6 Dato: 09 November , 2011, 15:19 »
Hvids du koeber Alf-alfa piller til hest, saa bliver det nog en hel del billigere. En 20 kilo saek varer hele vinteren for de fledste med 5-20 hoener at fodre? Jeg legger det i varmt vand, eller endnu bedre melk om morgenen, giver det til dem 11-12, og saa tager det ud. 20 til 30 gram per dyr er nog. Aeg-legningspiller er vigtigere, saa forsoeg at faa dem til at ede det om morge og aften, gerne med lidt korn om aftenen for at holde varmen over natten. Koekken-affald, ja de elsker at faa det, men det er daarligt for dem at ede om vinteren, de behoever "rigtig" mad for at holde paa varmen.

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #7 Dato: 09 November , 2011, 15:34 »
Vil det sige jeg ik behøver det der spire halløj eller? Og så ellers bare gøre det som beskrevet i den artikel?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #8 Dato: 09 November , 2011, 15:38 »
Hov, og hvor ofte gir i den vitaminbombe med spiret hvede? Altså hvor mange gange om ugen, hver dag eller? Og hva med kaninpillerne (har kaniner, så har foderet) hvor ofte gir i det? Og starter i med det nu og hvilken mdr stopper i med det igen? Hvor meget hvede ska jeg bruge til 1 dværgsilker?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #9 Dato: 09 November , 2011, 16:10 »
Vil det sige jeg ik behøver det der spire halløj eller? Og så ellers bare gøre det som beskrevet i den artikel?

He, he...hvad mener du med spire halløj Maria ;D?

Jeg bruger også oftest hvede, når jeg laver spirer, men en gang imellem sætter jeg solsikkekerner eller en fuglekornsblanding i blød.

Mine høns får spiret korn hver dag, når jeg har en blanding..den kan ikke holde sig så længe. Derefter må de glæde sig til, at jeg husker at lave en ny blanding.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #10 Dato: 09 November , 2011, 16:14 »
Jeg troede det var noget man sku putte i hveden hi hi... Sån som jeg læser det i artiklen, står der en del hvede og en del spireblanding eller er det mig som forstår det forkert?  ??? Hvor meget hvede ska jeg ca. bruge til 15 dværgsilker? Jeg har en alm. si som jeg lige har fyldt op med kun hvede, skyllet det og herefter puttet det i en spand med vand og sat det i køkkenet med et viskestykke over... Så lader jeg det stå der til imorgen eftermiddag, skyllder det og putter det i en ren spand uden vand, overdækket i et døgn og så er der spirer? Jeg har solsikkefrø, til mus og rotter :), hvor meget af det ska jeg putte i? Lige så meget som hveden eller? Og det med kaninpiller, kan man komme det deri, eller laver man det for sig selv?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #11 Dato: 09 November , 2011, 16:32 »
Jeg giver spiret hvede hver dag når der ikke kan fodres med græs længere.
En håndfuld pr. dyr (mine er store Orpington) daglig. Jeg sætter ny spirehvede igang hver anden dag, det er nemlig kun lige når man kan se spiren, og den netop har brudt igennem, at den er en vitamin/energi-bombe. Hvis spiren bliver længere og grøn, ja så er det jo fordi spiren selv er begyndt at bruge af de stoffer (vitaminer og energi/sukkerstof) som skulle hjælpe hønsene i den mørke tid. Så man skal passe på med ikke at komme for sent.
Hvor lang tid det tager inden spireblandingen er klar, må man prøve sig frem med, da det helt afhænger af hvilken temperatur man har det stående ved.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #12 Dato: 09 November , 2011, 17:42 »
Jeg troede det var noget man sku putte i hveden hi hi... Sån som jeg læser det i artiklen, står der en del hvede og en del spireblanding eller er det mig som forstår det forkert?  ??? Hvor meget hvede ska jeg ca. bruge til 15 dværgsilker? Jeg har en alm. si som jeg lige har fyldt op med kun hvede, skyllet det og herefter puttet det i en spand med vand og sat det i køkkenet med et viskestykke over... Så lader jeg det stå der til imorgen eftermiddag, skyllder det og putter det i en ren spand uden vand, overdækket i et døgn og så er der spirer? Jeg har solsikkefrø, til mus og rotter :), hvor meget af det ska jeg putte i? Lige så meget som hveden eller? Og det med kaninpiller, kan man komme det deri, eller laver man det for sig selv?


Jeg synes, at du skal prøve dig frem. Du finder hurtigt ud af, hvor mege du synes, de skal have, når du har fået fabrikeret din første portion...som du allerede har i gang.

Mht til solsikkefrø...så er der vel ikke rigtig noget mål for, hvor meget du skal bruge...jeg synes bare, at det er sjovt at blande lidt forskelligt....høns har gode smagsløg, så de er også glade for lidt at vælge imellem :D
« Senest Redigeret: 09 November , 2011, 18:11 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #13 Dato: 09 November , 2011, 17:47 »
Nu er det jo for sent i år, og jeg fik heller ikke prøvet metoden selv, selv om det var planen /d. Men Morten har lavet det bedste vinterfoder selv, læs selv denne tråd :D: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=13139.0
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Fodring om vinteren?
« Svar #14 Dato: 10 November , 2011, 07:00 »
Maria@ Du kan købe færdig spireblanding i mange dyrehandler og andre "fuglefrøs-butikker".
Man bruger det bl.a. til gøjer. Men.. mindre kan altså gøre det.