Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: spisehøns  (Læst 15933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alfred Kirk

• Bruger
Sv: spisehøns
« Svar #15 Dato: 01 November , 2011, 23:40 »
@ Erik pilegården
Enhver raceopdrætter ved at Jørgen Liljensøe skriver om racehøns i haven, men der er jo nogen der selv vil opfinde den dybe tallerken, og ikke tro på andres erfaringer. 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 01 November , 2011, 23:57 »
Alfred

Jeg har ingen ambitioner udi opfinderbranchen. Og jeg indrømmer ikke at have læst pågældende herres litteratur.

Hvad jeg konstaterer er, at Orpington hanekyllinger på 6 måneder ( lidt mere end 6 x 4 uger) hos mig ikke er slagteklare, selvom de får foder ad libitum. Foder bestående af 3 forskellige kornsorter, tilsat først voksefoder, senere æglægningsfoder (som ikke hjælper på haners produktion), samt diverse grønt og køkkenguf.

Og det var den primære årsag til at bede om andres mening/erfaring.

Hvis alle andre slagter deres hanekyllinger af svær race (feks Orpington) i 13-14 ugers alderen hører jeg meget gerne forslag til hvad jeg evt gør forkert, for der ligger jo klart en enorm besparelse, hvis jeg kan skære 10-12 uger af opfodringsperioden, uden at gå på kompromis med kvaliteten.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #17 Dato: 02 November , 2011, 07:46 »
Der må jeg give dig ret Erik.

Har lige slagtet 4 stk på 14 uger. Godt nok blandinger man fra fra racehøns og farmand var brahma. Blev noget skuffet. I fryseposen vejede de kun ca 800 g stk. Så den med de 13-14 uger holder i hvertfald ikke når vi snakker racehøns. Ihvertfald ikke hos mig. /d
Så de sidste ryger nok først til jul eller start januar sammen men mine scan labell-prøve-slagtekyllinger.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 02 November , 2011, 10:12 »
Stiller mig stadig tvivlende hvis vi taler racehøns. De er jo ikke mere end store kyllinger i den alder.

Måske kødet har optimal konsistens og smag i den alder, men der skal nok en del kyllinger til et måltid.

Hvad siger andre??

Tvivler også, købte 1,4 sussex 12 uger gamle i sommers, og synes da ikke de var slagte klar.
Ja nu her som 6 mdr, så synes jeg de er ved at være gode. De har altid haft fri mad og her hos mig også  adgang til grønne arealer hele dagen ( de får måske for meget motion  ::) )
De skal nu ikke spises, men håber at kunne lave slagtekyllinger fra dem næste år  ;D

Ellers kan jeg ikke rigtig komme med noget her til debatten, da jeg endnu ikke har haft tænderne i racekyllinger endnu  ;) men glæder mig meget til næste år  8)
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

thorleif

• Gæst
« Svar #19 Dato: 02 November , 2011, 10:47 »
Alfred

Jeg har ingen ambitioner udi opfinderbranchen. Og jeg indrømmer ikke at have læst pågældende herres litteratur.

Hvad jeg konstaterer er, at Orpington hanekyllinger på 6 måneder ( lidt mere end 6 x 4 uger) hos mig ikke er slagteklare, selvom de får foder ad libitum. Foder bestående af 3 forskellige kornsorter, tilsat først voksefoder, senere æglægningsfoder (som ikke hjælper på haners produktion), samt diverse grønt og køkkenguf.

Og det var den primære årsag til at bede om andres mening/erfaring.

Hvis alle andre slagter deres hanekyllinger af svær race (feks Orpington) i 13-14 ugers alderen hører jeg meget gerne forslag til hvad jeg evt gør forkert, for der ligger jo klart en enorm besparelse, hvis jeg kan skære 10-12 uger af opfodringsperioden, uden at gå på kompromis med kvaliteten.
Jeg tror ikke du goer meget forkaert. Mange racer, Maran,Orpington, alle Sussex (isaer den lyse), RIR, New Hampshire Red, Australorps er jo "forgengere" af de hybride haner/hoener, og blev hovedsageligt "opfundet" for at forsoege at lave den "ideele" race, en der legger godt med aeg, og hvor overskuds-haner er gode at spise. Men disse haner trenger tid, hvids man vaelger at sammenligne med de specialicerede hybride "racer" man senere udviglet. Min personlige mening er at det er rimelig forkastelig at koebe disse "racer", og forsoege at fede dem op for mad, jeg er saa gammeldags at jeg mener at hobbyhoens skal vaere racedyr. Disse hybride "super hurtigt-voksende" dyr er relatift smagloese, og dette krever at man laver saucer og tilbehoer med sterk smag, mens racedyr der er 6-8 -10-12 maaneder gamle fagtisk haver SMAG. Ja, de koster lidt at fodre i de extra maaneder, men paa den anden side koster de jo ingenting at koebe fordi de er "overskuds"-haner. Og god mad er dyrere end mindre god mad. Nogle racer, som bla a. de racer jeg nevner herovre KAN slagtes 6-8 maaneder gamle, men giver mere bryst-koed hvids man venter etpar maaneder extra. Mere havre (knust), mindre hvede og ingen piller de sidste maaneder fungerer godt for mig, men saa har jeg jo ogsaa en meget sen race.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #20 Dato: 02 November , 2011, 12:22 »
Det er heller ikke fordi de har så meget kød på sig i den alder, men det var der kødkvaliteten skulle være bedst og ikke kvantiteten med mængden på dem. Det Jørgen Liljensøe også vurdere på er den fodermængde der skal til. Han vurdere at de vokser rimeligt indtil de når 13-14 uger i forhold til foderforbrug. Derefter stiger foderforbruget i forhold til den mængde kød de får ekstra på sig.
Han starter selv slagtningen lidt før hvor de vejer 800 g slagtet og forsætter til lidt efter hvor de vejer 1200 g slagtet. Og derved får de en gennemsnitsvægt på 1000 g. Han fokusere også på at tage en ad gangen, som man bruger dem og til sidst når de har nået den maximale alder han gider fodre dem slagter han de sidste han ikke skal bruge og putter i fryseren.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #21 Dato: 02 November , 2011, 12:34 »
Det Jørgen Liljensøe også vurdere på er den fodermængde der skal til. Han vurdere at de vokser rimeligt indtil de når 13-14 uger i forhold til foderforbrug. Derefter stiger foderforbruget i forhold til den mængde kød de får ekstra på sig.
Han starter selv slagtningen lidt før hvor de vejer 800 g slagtet og forsætter til lidt efter hvor de vejer 1200 g slagtet.

800 g slagtet? Så var mine altså ikke helt ved siden af. Dejligt at hører at jeg fodrer korrekt og de tager på som de skal /o
De vejede nemlig i gennesnit 800 g. Jeg slagtede 4 stk for at få lidt plads på siddepindene.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Popes

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 02 November , 2011, 19:37 »
Håber ikke jeg fik startet noget.  ::)
men der er kommet rigtig mange meninger frem, man kan forholde sig til.

Grunden til at jeg spurgte var at jeg helst vil købe fjerkræ ind, så det passer med
at jeg kan få det hele slagtet på en gang.

Sidst jeg slagtede vejede mine tværstribede hanekyllinger 1,6 -2,3 kg ved 21 uger og hønekyllingerne omkring 1,2, som jeg godt kan lide dem, de hvide vejede 4,5 - 5,9 ved 18 uger. Dem vil jeg så helst have ved 12 uger, men klokkede i det ved indkøb.

Tror jeg vil satse på at orpingtonerne skal slagtes ved ca. 16-18 uger, og få et godt
kompromis mellem mørhed, smag og vægt, og få de erfaringer det giver.
Igen som nævnt før kommer det hele nok lidt an på smag og behag.

Lijlensøe's store hønsebog har jeg en gang læst, den nævnte vil jeg prøve.

Glæder mig til foråret. :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #23 Dato: 03 November , 2011, 21:52 »
Håber ikke jeg fik startet noget.  ::)

Det gjorde du bestemt.
Og tak for det /o.

Forum er jo netop til for at udveksle erfaringer.

At Liljensøe anbefaler at slagte racefjerkræ fra en slagtevægt på blot 800 g skal han selvfølgelig være velkommen til, men jeg vil nu stadig foretrække noget mere vægt på mine slagtedyr.

Jeg tror ikke på at slagtevægten påvirker smagen, men den vil nok påvirke konsistensen af kødet, og da ihvertfald også mængden.  :D
Mvh
Erik Andersen

thorleif

• Gæst
« Svar #24 Dato: 03 November , 2011, 22:51 »
Du tager maaske lidt fejl der Erik. En hane der ikke er koensmoden smager forskeldigt ifra en der er.
De vil jo ogsaa vaere moerere. Men jeg er enig med dig, jeg venter hellre nogle maaneder, slig at brystet fyldes op lidt. Men det er klart at der er mange der simpelthen maa slagte sine unge haner inden de begunder at gale/fortyrre naboer, og de faar jo dejlig mad.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 03 November , 2011, 23:13 »
En hane der ikke er koensmoden smager forskeldigt ifra en der er.
De vil jo ogsaa vaere moerere.

Det med kønsmodning havde jeg ikke tænkt over. Du har selvfølgelig ret i at det kan påvirke smagen.
At de er mere møre som unge har ikke med smagen at gøre. Det er konsistens. Men det kan selvfølgelig påvirke helhedsindtrykket af spiseoplevelsen. Og hvis dette helhedsindtryk ikke er i top vil man være tilbøjelig til at sige at det ikke 'smagte'.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #26 Dato: 18 November , 2011, 21:57 »
Jeg har også Orpington, og mine haner fra april vil jeg stadig give 3-4 uger mere inden slagtning. Jeg slagtede en enkelt for 2 uger siden, og den manglede lidt sul på kroppen stadigvæk. Jeg vejede den ikke så kender ikke slagtevægten.

Nå de fik så kun 2½ uge mere. Da jeg har holdt ferie i denne uge havde jeg tid til at slagte lidt.

Den jeg slagtede i midten af oktober har jeg haft på vægten nu. 2050 g. Jeg slagtede 2 mere i onsdags og 2 her til aften. Disse vejede 2250/2500/2850/3050 g, slagtede,plukkede,rensede og uden indmad. Alle 5 haner er fra samme kuld i april, har gået sammen og fået det samme foder. Så der må siges at være noget af en forskel i tilvækst. Sådan ca en 13-14 ugers kylling til forskel  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #27 Dato: 20 November , 2011, 21:47 »
I aften tog jeg mig så tid til at slagte en brahma hanekylling fra maj måned. Vægten viste 1750 g uden 'tøj' og indvolde. Havde egentlig forventet lidt mere vægt. Så jeg tror jeg venter 2-4 uger med de næste Brahma knægte.
Mvh
Erik Andersen

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #28 Dato: 21 November , 2011, 01:26 »
En god bekendt havde købt 6 daggamle kyllinger ved vores lokal dyrskue den 13. august, men var blevet træt af dem sidst i oktober, han fik nogle dværghøns i stedet.
Jeg slagtede de 6 kyllinger den 3. november, ca 3 mdr., men da det var 6 industrihanekyllinger, var vægten fra 2,7 til 3,1 kg pr kylling klar til fryseren.
Vi har nu spist en af dem, ja der var masser af kød, men jeg vil langt heller have ældre og mindre racekylling, dem er der jo smag i.   
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk