Hver uge laver jeg hjemmelavet mad til min dejlige jagthund - SAXO
Han er en Gammel Dansk Hønsehund på 20 måneder, så han har ikke været med på rigtig jagt endnu.
Du kan se ham i mit billedgalleri, hvor han driller hønsene.
Jeg køber:
3 kilo leverrester og svinehjerter.
2 kilo frosne suppeurter, der indeholder en stor del rodfrugter(billig i Superbest)
2 kilo mørkt og kernet rugbrød(spørg efter brød hvor udløbsdatoen giver halv pris)
1½ kilo langkornede ris(Jeg køber 10 eller 25 kilo ad gangen)
½ liter salatolie
Plus diverse madrester fra køleskabet!
Så kommer den tunge del af opgaven:
Indmaden skal skæres ud i mindre tern, men så er det godt, at huset er forsynet med gode, skarpe kokkeknive.
Forinden har jeg sat 7 liter vand til kogning i min 15 liter suppegryde, dvs knapt halv fuld.
Tilsæt salatolien. det er godt for pels og fjer og så forhindrer det, at det hele koger ud over alle breder.
Hvis leveren er meget smattet og dermed vanskelig, at håndtere på skærebrættet,
så tøm pakkerne med leverrester direkte ned i det kogende vand.
Husk at tænde for emhætten, ellers bliver du uvenner med resten af huset, nu bliver du det kun med naboen.
Tag leveren op med en hulské og drop den ned i en gryde, du har stående med koldt vand i køkkenvasken.
Nu kan du både holde og skære leveren i passende stykker.
Når al indmaden er skåret koges den rigtig godt igennem i et kvarter - Husk låg!
Så tilsætter du de 2 rugbrød og de to poser suppeurter.
Igen skal det hele koges grundigt i et kvarter.
Så tilsætter du risene og i samme øjeblik, det hele igen begynder at koge, skruer du ned på halv varme.
Det er nu du bander over, at du mangler en grydeske, der er med et længere skaft and dem, du har, for nu skal du sikre, at massen er i bevægelse og ikke klister sig fast til grydebunden.
Det er en proces, der kræver tålmodighed, men det bliver hurtig en hyggelig rutine, der passer fint med et godt glas rødvin.
Med hensyn til den lange grydeske, har jeg i lang tid eftersøgt en sådan på diverse loppemarkeder, men forgæves. Så det endte med, at jeg fandt en stor langskaftet suppeske oppe i en lille bjergby på Madeira, men mon ikke en specialbutik for kokkegrej kan løse opgaven?
Når massen kan bære sig selv - Det vil sige et den er blevet så tyk, at risene ikke længere bundfælder sig, så kan du sætte låg på gryden og skrue langt ned for varmen.
Hvert 5. minut rører du i massen og efter et kvarter slukker du for varmen og lader gryden stå natten over.
Det er meget vigtigt, at du overholder kogeanvisningerne, for ellers går der gæring i maden, når den har stået nogle dage!
Det er nu tilladt at slukke emhætten.
OG HVAD VAR DET SÅ LIGE, JEG VILLE SIGE MED ALT DETTE?
Hønsene er vilde med denne hundemad og mine 15 Marankyllinger er fedet op på denne måde.
Naturligvis kombineret med diverse andre nødvendigheder.
Der ligger også en spændende afretningsopgave i, at få jagthunden til at respektere, at hønsene spiser af hans mad.
Velbekomme