Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opskrift på jagthundens mad som hønsene æder med stort velbehag  (Læst 13061 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
Hver uge laver jeg hjemmelavet mad til min dejlige jagthund - SAXO

Han er en Gammel Dansk Hønsehund på 20 måneder, så han har ikke været med på rigtig jagt endnu.

Du kan se ham i mit billedgalleri, hvor han driller hønsene.

Jeg køber:
3 kilo leverrester og svinehjerter.
2 kilo frosne suppeurter, der indeholder en stor del rodfrugter(billig i Superbest)
2 kilo mørkt og kernet rugbrød(spørg efter brød hvor udløbsdatoen giver halv pris)
1½ kilo langkornede ris(Jeg køber 10 eller 25 kilo ad gangen)
½ liter salatolie

Plus diverse madrester fra køleskabet!

Så kommer den tunge del af opgaven:

Indmaden skal skæres ud i mindre tern, men så er det godt, at huset er forsynet med gode, skarpe kokkeknive.

Forinden har jeg sat 7 liter vand til kogning i min 15 liter suppegryde, dvs knapt halv fuld.

Tilsæt salatolien. det er godt for pels og fjer og så forhindrer det, at det hele koger ud over alle breder.

Hvis leveren er meget smattet og dermed vanskelig, at håndtere på skærebrættet,
så tøm pakkerne med leverrester direkte ned i det kogende vand.

Husk at tænde for emhætten, ellers bliver du uvenner med resten af huset, nu bliver du det kun med naboen.

Tag leveren op med en hulské og drop den ned i en gryde, du har stående med koldt vand i køkkenvasken.
Nu kan du både holde og skære leveren i passende stykker.

Når al indmaden er skåret koges den rigtig godt igennem i et kvarter - Husk låg!

Så tilsætter du de 2 rugbrød og de to poser suppeurter.

Igen skal det hele koges grundigt i et kvarter.

Så tilsætter du risene og i samme øjeblik, det hele igen begynder at koge, skruer du ned på halv varme.

Det er nu du bander over, at du mangler en grydeske, der er med et længere skaft and dem, du har, for nu skal du sikre, at massen er i bevægelse og ikke klister sig fast til grydebunden.

Det er en proces, der kræver tålmodighed, men det bliver hurtig en hyggelig rutine, der passer fint med et godt glas rødvin.

Med hensyn til den lange grydeske, har jeg i lang tid eftersøgt en sådan på diverse loppemarkeder, men forgæves. Så det endte med, at jeg fandt en stor langskaftet suppeske oppe i en lille bjergby på Madeira, men mon ikke en specialbutik for kokkegrej kan løse opgaven?

Når massen kan bære sig selv - Det vil sige et den er blevet så tyk, at risene ikke længere bundfælder sig, så kan du sætte låg på gryden og skrue langt ned for varmen.

Hvert 5. minut rører du i massen og efter et kvarter slukker du for varmen og lader gryden stå natten over.

Det er meget vigtigt, at du overholder kogeanvisningerne, for ellers går der gæring i maden, når den har stået nogle dage!

Det er nu tilladt at slukke emhætten.

OG HVAD VAR DET SÅ LIGE, JEG VILLE SIGE MED ALT DETTE?

Hønsene er vilde med denne hundemad og mine 15 Marankyllinger er fedet op på denne måde.

Naturligvis kombineret med diverse andre nødvendigheder.

Der ligger også en spændende afretningsopgave i, at få jagthunden til at respektere, at hønsene spiser af hans mad.

Velbekomme
« Senest Redigeret: 01 November , 2011, 14:17 Fra Sylvester »
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Hønsene elsker jagthundens mad
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2011, 11:09 »
Det lyder som om man godt kan drømme om at være både høne og hund hos dig, Hans /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
Sv: Hønsene elsker jagthundens mad
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2011, 11:57 »
Tak Tanja,

Dine høns har det godt og idag har jeg for første gang lukket det småfede kyllinger ud i den store have, så de har nu 700m2, hvor de kan boltre sig i græs, jord og andet godt.

Det var rigtig dejligt at konstatere, at de store høns ikke gik til angreb!

Der er naturligvis lidt situationer, hvor en stor høne markerer sig, men det ser rimeligt ud.

Det varer så ikke længe, så tager jeg kyllingeburet ud af hønsehuset og så må de dele pinde med de store.

Hils din husbond

Hans
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2011, 17:40 Fra Sylvester »
Alle høns er slagtet

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
Sv: Opskrift på jagthundens mad som hønsene æder
« Svar #3 Dato: 31 Oktober , 2011, 14:06 »
Hej
Hm... synes da at man burde variere proteinkilden til hunden, så det ikke kun bestod af indmad. Og så er der da alt for meget korn i den diæt (ca 40%). Men OK - jeg synes jo så slet ikke at korn har noget at gøre i hundemad  ;)
mvh
Mette   
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
« Svar #4 Dato: 31 Oktober , 2011, 15:32 »
Hej Mette,

Det er med foder som med religion - En trossag!

Hunden får naturligvis mange andre ting, men denne blanding har været hovedfoderet i 1½ år og jeg har en præmiehund, der bliver dyrlægekontrolleret.

Min pointe var også, at mine 15 Kobber Maran Kyllinger bliver helt euforiske, når de får dette foder og de er tilsvarende velnærede.

Men tak for din kommentar

Hans
Alle høns er slagtet

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #5 Dato: 01 November , 2011, 09:43 »
Hej Sylvester
Det var såmænd også bare min reflektion over det og kan sagtens forestille mig at kyllingerne strutter på den kost....
Som husdyrbrugsagronom må jeg dog sige at helt en trossag er fodring af dyr nu altså ikke  ;). Det er et emne med en hulens masse videnskab indvolveret....
Men altså det vigtigste er jo altså at dyrene trives på den kost de får og hvis din hund trives til din tilfredsstillelse så er alt jo /o
Har selv præmiehund på snart 10 år (DKCH og bunker af pokaler for lydighed)  ;D.
mvh
Mette
mvh
Mette

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 01 November , 2011, 10:22 »
Mette, der ses stor uenighed i videnskaben på mange områder, se bare på vores egen kost. Så jeg hælder nu heller ikke til at tro der kun er en sandhed!

Jeg synes det er fedt at læse du gør så meget ud af at fodre dine dyr...det er jo et kæmpe arbejde  :o

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 November , 2011, 10:29 »
ej hvor bliver din hund alså forkælet..dejligt...

jeg køber lever og skære i mindre tern og så tørre jeg det i ovnen ...det er vildt gode trænings bidder til min hund
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
« Svar #8 Dato: 01 November , 2011, 14:15 »
Dyrlægen spurgte i starten: Får SAXO mon kalk nok?

Det var ikke fordi, der var tegn på kalkmangel.

Og jeg måtte jo så fortælle, at jeg hver uge koger en gryde ben som jeg deler med SAXO.

Kalk og marv til ham og suppefond til min madlavning.

Og det er ret morsomt, for han ved altid hvad og hvornår det foregår.

Det samme gør hønsene.

Når jeg går ud i haven, kender de med det samme lyden og lugten af, om jeg nu har noget med eller ej.

Bon appetit
Alle høns er slagtet

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
Sv: Opskrift på jagthundens mad som hønsene æder med stort velbehag
« Svar #9 Dato: 02 November , 2011, 11:48 »
Hej Karina
Der er bare en kæmpestor forskel for forskning i fodring af dyr og mennesker; ved dyr kan man godt lave store fodringsforsøg med kontrollerede miljø'er der får over længere perioder. Det kan man ikke med mennesker; tror ikke nogen vil melde sig frivilligt til fx et par mdrs ophold i et klimakammer på få kvadratmeter ;)
Vi ved jo heller ikke hvad det helt oprindelige menneske helt præcist spiste, men vi har ret godt styr på hvad vilde ulve spiser.
Synes også det er prisværdigt at Sylvester selv laver maden til sin hund - gid flere gjorde det ;)
mvh
Mette
mvh
Mette

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 02 November , 2011, 16:45 »
Jeg mente nu heller ikke du skulle ta' det sådan i bogstaveligste forstand, bare at nogen har en overbevisning om noget, og andre om noget andet og det naturligvis påvirker deres forskning. Om hunde skal ha' korn, ris osv er der vel delte meninger om, også i videnskabens verden  ;)

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
« Svar #11 Dato: 02 November , 2011, 17:49 »
Hvor er det bare dejligt, at min mad har skabt lidt debat.

Her hørmer hele huset endnu engang, så jeg må hellere se at komme ned til gryden, så den ikke koger over

God aften
Hans
Alle høns er slagtet

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 02 November , 2011, 18:59 »
 :D

God arbejdslyst... jeg har det dælme ikke godt med den lugt. Koger alt det der vi ikke selv spiser efter en slagtning... lunger, hjerter osv. Skærer det i småt og fryser ned. Så får de lige en lillebitte håndfuld hver dag på deres tørkost så menuen ikke er så kedelig. Det fungerer rigtig godt for den ene som sjældent er sulten, han får lige en appetitvækker, og det virker  ;)

Meeen, hønsene må nøjes med skrog og diverse biller og kravl ad libitum  :D

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
« Svar #13 Dato: 03 November , 2011, 02:25 »
Jamen der er også en anden måde, hvormed man kan udnytte naturens gang.

Hvis du har en død høne, der af en eller anden grund ikke kan anvendes til noget.

Læg den i en plastikbærepose og hæng den op et sted udendørs under et halvtag, udhæng eller lignende.

Sæt en spand under og glem det hele i et par uger.

Når du så en dag kommer forbi og bliver erindret om posens eksistens ved at den udstråler en rædsom stank,

Så vil du opdage, at der falder lækre hvide mider ned i spanden.

De gnaver simpelthen huller i posen for at komme ud.

Se så kan du tale om økologisk genbrug af dine høns til dine høns.

For prøv at give dine kyllinger og høns disse mider og du vil opdage, at der bliver fest i hønsegården.

Bvadr! vil nogen sige

Ja, men fødekæden og naturens gang virker nu en gang på den måde.

Hans
« Senest Redigeret: 03 November , 2011, 02:27 Fra Sylvester »
Alle høns er slagtet

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 November , 2011, 21:32 »
Hej Hans

jeg forstår ikke helt meningen med at koge kødet? Hunde kan jo sagtens spise råt kød.
Er der en grund til, at du gør det?

mvh Lone
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)