Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu kunne jeg godt tænke mig at vide ang. LU  (Læst 4015 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Sv: Nu kunne jeg godt tænke mig at vide ang. LU
« Svar #30 Dato: 28 Oktober , 2011, 11:00 »
Men husk disse tidlige tillagte dyr er "færdige" og kan ikke bruges til vinterudstillingerne.

Betyder det så, at de dyr der har været udstillet her i oktober på ungdyrsudstillingen ikke kan udstilles igen på novemberudstillingen?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #31 Dato: 28 Oktober , 2011, 11:28 »
Ikke nødvendigvis. Men hvis de har været "på toppen" lang tid inden oktober udst., ja så begynder de måske at se færdig ud i november engang.
Især galt med høner der får større, og måske slasket kam, samt løsere fjerdragt, når de har lagt æg et stykke tid.
Man kan se sige, at ganske få racer kan det måske være en fordel, med f.eks. løs fjerdragt og stor kam der bøjer. Men sjældent at de 2 ting er ønskeligt på een og samme race  ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #32 Dato: 28 Oktober , 2011, 11:35 »
Der er selvfølgelig forskel på racerne og for hanernes vedkommende er det en fordel at være lagt tidligt til, især de helt store eller meget langhalede racer er længe om udvikling.

Om hønerne som er klar i oktober er færdige senere. Måske/måske ikke, men når jer skriver sommer/ungdyrsudstilling, så mener jeg dem som starter i juni måned og de næste par måneder frem. Men det fremgik ikke helt i min forrige tråd... 

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #33 Dato: 28 Oktober , 2011, 12:38 »
Ok, vi havde jo ungdyrsudstilling i starten af oktober, og næste udstilling er så weekenden d. 20 november. Da er der sikkert ikke sket meget med dyrene, så de kan jo bare komme med igen og vinde det hele en gang til  :D

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #34 Dato: 28 Oktober , 2011, 22:49 »
Der kan være sket utroligt meget med dyrene på 1 mdr.

Både i positiv retning og i negativ retning. Et dyr der har fået 90 på første udstilling kan godt evt få 92-93 på næste udstilling 1-2 mdr. efter.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 29 Oktober , 2011, 09:44 »
Susanne@ Jeg håber da ikke, at mine forventninger giver dig kolde fødder?
Jeg er da kun en af mange besøgende på LU - og hvem siger ikke, at dine dyr kunne være de ypperste?

Jeg vil også gerne vise høns frem for at vise mangfoldighed i racer mv. Det er jo blandt andet det, vi har gjort på forum-dag og også det som gøres ved mange lokale arrangementer i hønseforeningerne landet over, på plantecentre mv. Det synes jeg er dejligt. Jeg har også masser af klappe-høns og er ikke den store udstiller og avler.

Men jeg synes også, der skal være udstillinger, hvor det faktisk handler om udstilling. Om de dyr vi har og deres fejl og mangler. Ligesom der er hunde- heste- og katteudstillinger, hvor det handler om det samme. Om at bevare en race og holde den op mod den "fastsatte skabelon".

Det er to forskellige formål, de arrangementer har, og jeg tror begge formål er vigtige at give plads til.
Og ja, for mig er LU så en slags "de danske hønse mesterskaber". Og jeg har det nok ligesom Frank. Jeg vil gerne se sjældne racer, også hvis de ikke er perfekte, (men ikke 0-høns - for så må der jo være noget, der slet ikke ligner?? :D ), mens min tolereance for sorte dværg-wyandotter nok er lavere, fordi de er mere almindelige.

Jeg synes faktisk også, man kan se mange sjove og varierende racer på div. lokale udstillinger. Her på Fyn kan man faktisk også godt overkomme at se de fleste udstillinger :D og få set lidt af hvert.

Skal jeg være ærlig, så er LU jo også en udmattende omgang, fordi der kommer så afsindigt mange høns, så sidst på dagen er min koncentrationstærskel så lav, at det måske havde været mere udbytterigt at nøjes med en mindre udstilling :D
Men sjovt er det jo, og jeg glæder mig til at se jer og jeres høns på LU!

Susanne

• Gæst
« Svar #36 Dato: 29 Oktober , 2011, 10:59 »
Susanne@ Jeg håber da ikke, at mine forventninger giver dig kolde fødder?
Jeg er da kun en af mange besøgende på LU - og hvem siger ikke, at dine dyr kunne være de ypperste?

Det var faktisk din bemærkning, der gav mig kolde fødder. Men eftersom udstillingsverdenen er helt ny for mig er det naturligt, at jeg kommer i tvivl om "hvordan man gør hvad og hvornår"

Jeg har læst/fulgt med i hele tråden her - og det er helt og aldeles nyt for mig, at der er forskel på lokaludstillingsformålet og LU-formålet.

Jeg har ikke tænkt tanken - og intet har på noget tidspunkt fået mig til at reflektere over det. Før nu.

Men de kolde fødder er blevet en anelse lunere. For selvom jeg er kommet til at tilmelde lidt for mange dyr til LU - og selvom de ikke kommer op i kategorien "de ypperste" (og det ved jeg, at de ikke gør) - så går det jo nok alligevel :D

Og hele problematikken - som den er synliggjort her - vil nok få mig til at reducere antallet på LU til næste år.

Så alt i alt en vigtig og øjenåbnende snak, der her er gang i :D

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 29 Oktober , 2011, 15:53 »
Hvis jeg selv synes jeg har en god grund til at tage en høne med til LU, så gør jeg altså det, uanset hvordan den ser ud. Selvfølgelig vælger jeg dem, jeg synes ser bedst ud, men har jeg ikke bedre, eller ønsker jeg en bedømmelse på LU af netop denne høne, så kommer den altså med - uanset hvad andre mener! Selv om vi godt kan blive enige om, at vi må forvente, at de ypperste dyr inden for racen også er til stede ved LU, så synes jeg ikke, at det skal forhindre nogen i at udstille dyr ved den lejlighed, hvis det er hvad man føler for. Jeg ser også LU som en mulighed for at få målt mine dyr mod de øvrige, samt en mulighed for at deltage i en forhåbentlig hyggelig weekend. Hvis der ønskes en højere standard, så må det regulres på anden måde fx ved at sætte prisen op. Havde prisen for at udstille været fx 300 kr/høne, så kunne det da godt være at jeg ville sortere/overveje en ekstra gang inden tilmelding, men med sølle 55 kr/dyr, så tager jeg altså hellere en tvivlsom med end at lade den blive hjemme. Det kunne jo være at dommeren ser noget andet end jeg gør. Og taget i betragtning af den samlede pris incl. transport, indgang mv., så 55 kr jo ingen ting for at udstille et ekstra dyr.

Det kan da godt være, at der er nogen som er uening i mine holdninger, men det er de selvfølgelig også meget velkommen til at være  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Jane Nygaard Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 29 Oktober , 2011, 16:15 »
Hvis jeg selv synes jeg har en god grund til at tage en høne med til LU, så gør jeg altså det, uanset hvordan den ser ud. Selvfølgelig vælger jeg dem, jeg synes ser bedst ud, men har jeg ikke bedre, eller ønsker jeg en bedømmelse på LU af netop denne høne, så kommer den altså med - uanset hvad andre mener! Selv om vi godt kan blive enige om, at vi må forvente, at de ypperste dyr inden for racen også er til stede ved LU, så synes jeg ikke, at det skal forhindre nogen i at udstille dyr ved den lejlighed, hvis det er hvad man føler for. Jeg ser også LU som en mulighed for at få målt mine dyr mod de øvrige, samt en mulighed for at deltage i en forhåbentlig hyggelig weekend. Hvis der ønskes en højere standard, så må det regulres på anden måde fx ved at sætte prisen op. Havde prisen for at udstille været fx 300 kr/høne, så kunne det da godt være at jeg ville sortere/overveje en ekstra gang inden tilmelding, men med sølle 55 kr/dyr, så tager jeg altså hellere en tvivlsom med end at lade den blive hjemme. Det kunne jo være at dommeren ser noget andet end jeg gør. Og taget i betragtning af den samlede pris incl. transport, indgang mv., så 55 kr jo ingen ting for at udstille et ekstra dyr.

Det kan da godt være, at der er nogen som er uening i mine holdninger, men det er de selvfølgelig også meget velkommen til at være  ;)

Hvis jeg skulle udstille, ville jeg have præcis samme holdning som dig, Kevin  ;)

Det vigtigste er vel at folk har lysten til at vise deres dyr frem, og evt lære hvad der er det ypperligst, det kan man vel kun ved ved at se det mindre gode sammen med det bedste.
Jeg synes det er synd at de mindre gode nærmest bliver vinket til side, for at gøre plads til dem med de bedste eksemplarer, der er vel plads til alle  ;)

Jeg har avlet hunde i mange år, og været på rigtig mange udstillinger igennem tiden.
Tit så man nogle tvivlsomme eksemplarer, som selvfølgelig var lige så velkomne, som alle andre  :)

Der skete tit det, at dem med de mindre gode, blev bidt af det og bestilte en hvalp efter de rigtig gode hunde de havde set til udstillingerne, for det var jo der de kunne suge viden til sig og få kontakterne til opdrætterne.

Så som jeg ser det, er der ingen skade at man ser lidt skidt også, jeg personligt, vil helst have noget  at sammenligne med, ikke kun højt præmierede dyr som jeg alligevel nok ikke kan matche med mine egne, og så opgiver nogen nok at prøve at udstille.

Håber i forstår meningen i det jeg har skrevet  ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #39 Dato: 29 Oktober , 2011, 16:18 »
@ Kevin og Babette: Godt forklaret  /o - og mine kolde fødder er helt normale igen  :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #40 Dato: 29 Oktober , 2011, 19:56 »
En tvillingetak på en kam giver jo en h*ne 0, derfor kan resten af dyret jo sagtens leve 100 % op til standarden. Der er også andre 0-fejl, der sådan set ikke betyder noget for om dyret lever op til standarden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 30 Oktober , 2011, 07:51 »
Ja, dyrene vi har er jo næppe fuldstændigt perfekte, og hvor meget dårligere er et avldyr egentligt fordi det har fx en tvillingetak i forhold til dårlig skåret kam?

Der er dog i hvert fald én 0-fejl, som jeg ikke kan lade være med at ryste lidt på hovedet af, og det er dun på løbene. Så man får at vide, at man skal gå sine udstillings dyr efter og fjerne evt. dun på løbene. Dvs. at hvis man køber et nyt avlsdyr med hjem, så har man ingen chance for at se, om den evt. er bærer af denne skavank.

Hvis dun på løbene er grov fejl, så undrer det mig meget, at det er legalt at fjerne dunene, men omvendt så er det selvfølgelig også svært at opdage og sanktionere mod det. Men bare at hive dem af og fortsætte som intet er hændt løser da i hvert fald ikke et evt. "alvorligt" avlsmæssigt problem, hvilket det jo må være siden det er en 0-fejl <A
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #42 Dato: 30 Oktober , 2011, 08:40 »
Ja den har jeg osse undret mig over... og de der forkerte fjer i dragten der osse bli'r hevet af... Min ene hane med dårlig kam har lavet  utroligt fine afkom med smuk ren kam  ;)

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 30 Oktober , 2011, 09:03 »
Hej alle!

Jeg har læst en del af jeres indlæg; men vil præve at tilføje en ny vinkel.

Jeg har tidligere være dommer. I de godt 20 tyve år jeg var det, har jeg aldrig oplevet at blive kritiseret for ikke at skrive et gode på bedømmelseskortet. Til gengæld har jeg hørt adskillige gange om diverse fejl, som efter udstilleres mening burde have stået der.

Dommere er også mennesker, der bliver opdraget i deres virke og jeg oplevede de sidste år som dommer, at det mere var dommerringen, der begyndte at vende holdningen frem for erfarne udstillere.

Det er levende væsener, vi har med at gøre, og jeg har pt. endnu ikke set et dyr, der lever 100 % op til standardens krav. Derfor kan det være lettere for udstillere og dommere at fremhæve de små fejl, som topdyrene har frem for at fremhæve de goder, som de næstbedste dyr har.

Hvis vi skal være med til at vende udviklingen, tror jeg at begyndelsen kunne være, at udstilleren spørger dommeren "hvad er så det gode ved mine dyr", frem for at bruge ord som "bortdømt" og lignende. Dommere er selv fjerkræopdrættere og udstillere og ved, hvad det vil sige at få 90 eller 91 point for et dyr, de selv regnede som et topdyr.

Hvis målet er topdyr nytter det heller ikke at sige til sig selv, at "mine høns duer ikke" hvis de alle har fået 89 og 90 point. Mange topdyr er resultatet af mere end 20 års avlsarbejde, så det handler om at udvælge de dyr, der kommer tættest på de mål, jeg har sat mig og så arbejde videre ud fra det.

Om et dyr er pænt eller grimt afhænger ikke af standarden. Jeg synes f.eks. at indiske kamphøns er grimme. Derfor kan et dyr godt både være grimt og godt i forhold til standarden.

I øvrigt synes jeg selv om jeg i mange år var ihærdig udstiller, at den største fornøjelse ved at have høns er de dage om foråret, når kyllingerne klækker og perioden, hvor kyllingerne vokser og udvikler sig. Og så regner jeg da med, at jeg har nogle bedre dyr at udstille til næste år ...

Venlig hilsen

Erik

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 30 Oktober , 2011, 13:59 »
Først og fremmest, så er det her da god humor  ;D

Om et dyr er pænt eller grimt afhænger ikke af standarden. Jeg synes f.eks. at indiske kamphøns er grimme. Derfor kan et dyr godt både være grimt og godt i forhold til standarden.

Men ellers er jeg ret enig med dig i følgende
Hvis vi skal være med til at vende udviklingen, tror jeg at begyndelsen kunne være, at udstilleren spørger dommeren "hvad er så det gode ved mine dyr", frem for at bruge ord som "bortdømt" og lignende. Dommere er selv fjerkræopdrættere og udstillere og ved, hvad det vil sige at få 90 eller 91 point for et dyr, de selv regnede som et topdyr.

Hvis målet er topdyr nytter det heller ikke at sige til sig selv, at "mine høns duer ikke" hvis de alle har fået 89 og 90 point. Mange topdyr er resultatet af mere end 20 års avlsarbejde, så det handler om at udvælge de dyr, der kommer tættest på de mål, jeg har sat mig og så arbejde videre ud fra det.

Vi nye opdrættere har i høj grad brug for også at få at vide hvilke styrker vores dyr har. Det er jo enormt ærgerligt, hvis vi har et dyr derhjemme som vi sorterer fra som avlsdyr, fordi vi på udstillingerne har lært at se ud fra bedømmelser af andre dyr, at hoveddelene på dette dyr fx ikke er noget at råbe hurra for. Det kunne jo være at type, fjerstrukturen og tegning på dette dyr faktisk var rigtig god og meget bedre end på det dyr, som går ved siden af men som har en smule bedre hoveddele. Men hvis vi aldrig har fået at vide, hvordan disse ting ser ud, når de er gode, hvor skulle vi så vide det fra.

Derfor er jeg også meget glad for, at jeg deltog i min lokalklubs ungdyrdag i år, hvor jeg havde 3 dyr med. Det ene dyr havde jeg ikke så meget "fidus" til, men tænkte netop, at jeg ud fra dette dyr måske kunne få nogle fif af dommeren til, hvad jeg skulle være opmærksom på ved udvælgelse. Denne høne havde så nogle fejl vedrørende type og vingetegning, men viste sig så faktisk at have den bedste tegning i halskrave. Da det også var den ældste, var den også en fremragende reprsæsentant til at vise, hvorfor det er, at hønerne ikke må blive for gamle, med deraf følgende løsere og mere sol-blakket fjerdragt hos disse gul-sort columbia farvede dyr.

Din pointe omkring dyrene, som har fået 89 og 90 point, er jeg også ret glad for. Som jeg nævnte i en tidligere tråd for noget tid siden, så er der jo ikke noget sjovt i avle fjerkræ, hvis vi næsten allerede har krydset mållinjen før vi er kommet i gang. Netop her er det jo, at mange af os har brug for at udstille til LU blandt flest mulig inden for vores race/farve, for at se hvad det er vi skal avle efter. Og her skader det jo heller ikke som ny i gamet, hvis der ikke kun er 94+ dyr med. Så er risikoen for, at ens egen dyr falder helt igennem i hvert fald mindre.

Og så glæder jeg mig til at blive mere bekendt med skalaen. Det eneste jeg stort set ved nu er, at hvis hønen har fået 97 point, så bør man være ret glad ;)
Kevin Byskov