Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu kunne jeg godt tænke mig at vide ang. LU  (Læst 4037 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Sv: Nu kunne jeg godt tænke mig at vide ang. LU
« Svar #15 Dato: 27 Oktober , 2011, 11:39 »
Jeg er fuldstændig enig Mark  /o

Ankerine, jeg skal ikke ruge tidligere ud for at ha' mere udviklede dyr med på ungdyrudstillingen...det interesserer mig ikke. Men det interesserer mig at dyrene blir dømt ud fra det sted i udviklingen de er. Jeg synes det bli'r problematisk når man i kommentarfeltet kan skrive "mangler udvikling" når det er indlysende den mangler udvikling/størrelse da det er et ungdyr på ungdyrudstilling  ;)

Dommeren kan seføli ikke dømme dyret efter hvordan den mon ser ud færdigudviklet, det er klart... så han må dømme det han ser, ud fra den alder det har.
Jeg synes ikke det er uretfærdigt at nogen har mange hundrede kyller at vælge imellem, det er jo vilkårene  ;)

Jeg udstiller fordi det forhåbentligt bli'r en sjov oplevelse, for at folk skal blive klogere på hønseracer og så ville det være en megagevinst hvis man kunne inspirere publikum til at få høns!

thorleif

• Gæst
« Svar #16 Dato: 27 Oktober , 2011, 11:47 »
Jeg stilder aldrig ud paa de store udstildninger, men jeg forsoeger alltid at have med nogle dyr til vores lokale klubs show. Jeg avler ikke med udstildning som maal, mit maal er at bevare og udvigle "Min" race. Det er jo samtidigt en bonus at en noejtral, kyndig dommer vurderer dine dyr, kritik og ros er begge vigtige for den videre avl. Men jeg synes det er vigtigt at vi viser saa mange racer som muligt, og bidrager gerne til at sprede vores evangelium, "chickens for all". Og, siden vi bor i et lille omraade, kan vi nemt se resultater af det her, hvert aar. Det dukker stadigt op nye hoenseholdere, og vores aarlige "poultry-show" er vores vigtigste rekrutterings-instrument. Saa det virker!

Susanne

• Gæst
« Svar #17 Dato: 27 Oktober , 2011, 12:12 »
Nå - jamen jeg er en af dem, der så trækker ned - tror jeg. Jeg får lidt kolde fødder af at læse, at nogen forventer at komme til LU for at se "det ypperste"

Jeg er totalt nybegynder i avl/udstilling, og jeg har tilmeldt 4,6 dværgsilkehøns i vildfarvede. Både til lokaludstilling og til LU.

Allermest for at få dem bedømt. Oven i købet to gange af forskellige dommere. Og dermed få lejlighed til at lære.

Jeg trøster mig dog med, at der ikke er mange af de vildfarvede dværge i Danmark - så jeg er med til at sikre, at de bliver repræsenteret på begge udstillinger - og jeg mener, at 0-fejl-dyrene er sorteret fra.

Hvis det er en lidt indforstået viden, at man udstiller skravlet på lokaludstillingen, og de allerfineste på LU, har jeg ikke hørt om det (før nu) - så jeg beslutter i dette øjeblik at kommer med oprejst pande. Og jeg er faktisk lidt stolt af mit arbejde dette avlsår - uanset point-resultatet.

GKV

• Gæst
« Svar #18 Dato: 27 Oktober , 2011, 12:29 »
Jamen, dem der forventer at se de ypperste dyr på LU får da også deres ønske opfyldt, for de er der vel, samt alle de andre, som man så kan sammenligne med det bedste af det bedste.

Jeg håber da virkelig, at vi nybeyndere får en dejlig oplevelse og vi får da heldigvis dyrene med hjem igen uanset bedømmelse.

VH Gunni.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #19 Dato: 27 Oktober , 2011, 16:39 »
Jeg må sige at jeg er meget enig i hvad i siger om udstilling. Jeg vil især give ret i at det kommer an på racen/varieteten man skal vise frem om det er LU eller lokalt.
Hvis det er sorte Dværg wyandotter hvor der er så mange i forvejen behøver man måske ikke tage de dårlige/middel dyr med også i ens eget hold med.
Dog vil jeg også sige det sådan at man altid kan tage sine bedste dyr med om de så får 90-91 er så det, men så har man et udgangspunkt som man kan prøve at forbedre og komme længere op i point. Fordelen er også ved LU at folk kommer langvejsfra med deres dyr og derved kan man samligne sine dyr med de andres. Det kan godt være at man kan kigge på dem på LU og sige mine er så og så gode/dårlige i forhold til dem, men det giver altså noget andet når de står ved siden af hinanden.
Det gode ved Lu er også at det er en specialdommer, der kommer til at dømme dem. På en lokaludstilling kan det sagtens blive en dommer der ikke har helt styr på den race og derfor ikke kan dømme dem optimalt.

Vi gør personligt det i familien at de bedste af vores dyr kommer til LU hvor vi så på vores lokaludstilling også tager vores middeldyr med. Simpelhen for at få en bedømmelse af dem, men også for at støtte klubben med nogle dyr. Jeg vil også sige at hvis man har nogle af en anden farve vil jeg også fremvise dem på en lokaludstilling for at vise de findes om det så kun er en enkelt eller af det ene køn. Jeg arbejder med perlegrå og der er faldet hvide og en blå ud af det. Hvorfor skulle jeg så ikke vise disse dyr frem, så folk ved de findes.

Ved ungdyrdagene har jeg ikke prøvet så mange med høns og kan derfor ikke svare herpå, men ved duerne tager man hensyn til alder. Man giver dem heller ikke point, men tager det mundtligt imens man går dyrene igennem. Vi siger selvfølelig de forskellige ting der mangler på dyrene og hvad der kan gøres bedre. Men det er også sådan at det og det kan komme med alderen og derfor bliver det måske ikke et problem. På ungdyrdagene diskuteres som regel også meget avl og derfor synes jeg tit man lærer noget på disse dage. Man får at vide den der kan godt udstilles, men avlsmæssigt vil den nok ikke kunne bruges eller hvad man skal passe på i den videre avl med sin race. Man diskutere også på disse dage hvad man vil bliver hårdere med i bedømmelsen, men giver folk nogle år til at forbedre det. Derfor synes jeg disse dage er rigtig gode, men hvis det går ud på at få bedømt sine dyr og modtage præmier er det ikke lige mig. For kunne man holde en ungdyrsudstilling i stedet for.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #20 Dato: 27 Oktober , 2011, 16:59 »
Hvorfor kan der ikke bare være en sektion for dem som bare vil vise sine dyr frem? Ikke for at få point men bare for at vise dem og sige "se hvad jeg har gående i min have er den ikke sød"?

Jeg vil ikke have mine dyr med på udstilling hvis man bliver haglet ned fordi dyrerne har fejl. Jeg vil udstille for at vise hvad man også kan have.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #21 Dato: 27 Oktober , 2011, 18:00 »
Nu er jeg jo helt 100% nybegynder inden for området. Men LU er en udstilling og også lidt en konkurrence og der stiller også nogle op til OL bliver nummer chok.

Jeg ville personligt tage til en udstilling for at se hvad der findes af racer. Og så ville jeg også bruge det til, at se hvad der er korrekt og ikke korrekt.

Det kan være svært ud fra læsning i Standarden hvad der er Rigtigt og forkert. Derfor er det super at kunne se nogle som måske har fået top karakter og nogle som ikke har og kunne se hvad fejlen var med dem som ikke fik gode karakter.

Jeg lærer mest at at bruge mine øjne og sammenligne.

;)
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #22 Dato: 27 Oktober , 2011, 18:17 »
@ Bly viol og Karina dj.

Jeres svar matcher meget til det jeg mener om at udstille. Kommer man som besøgende langvejs fra, er det jo dejligt at man kan se så mange racer som muligt og når der så også hænger en bedømmelse kan man jo ved selvsyn se, hvilke fejl dyrene evt. har.

Med hensyn til at udstille "skravlet" lokalt giver ingen mening ud over at man støtter sin klub. Ulempen ved de lokale udstillinger er, at det er Tordenskjold soldater der udstiller og at antallet af racer er begrænset.

VH Gunni.
Jeg ved ikke helt hvad du mener med Tordenskjolds soldater.

Jeg udstiller på de lokale klubber jeg er medlem af og på LU, og det kan meget vel være de samme dyr jeg har med. De kan også være behæftet med fejl. Men jeg er stadig i "Lære" og lære mest ved mine fejl. Dog kan der også ske udstiftninger fordi nogle først er klar til LU. Alle kan jo udstille i lokalklubber og derved bidrage til antallet og forskelligheden af racer, bare de er medlem af klubberne.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #23 Dato: 28 Oktober , 2011, 09:47 »
Ikke alle har lyst til at udstille, hvilket jeg har fuld forståelse for /o

Det er heller ikke ment negativt, når jeg siger, at de lokale udstillinger ikke rummer så store forskelle fra gang til gang, blot en konstatering af, at udbuddet af racer er minimalt og ofte er det de samme mennesker der udstiller år efter år.

Lu er i min opfattelse der, hvor man har størst mulighed for at se næsten alle racer og forbavses over, hvor mange der reelt findes og måske inspireres til at prøve noget nyt..

Derfor synes jeg heller ikke man skal forvente at samtlige racer er superdyr, men glæde sig over, at man har mulighed for at stifte bekendskab med dem. 

Tordenskjolds soldater:

Forklædt som fiskesælger spionerede han i den svenske by Marstrand for at opklare hvor mange kanoner og soldater fjenden havde. Derefter indtog han byen uden kamp blot ved at vise svenskerne hvor mange soldater han selv rådede over. I virkeligheden var der kun ganske få danske soldater, men Tordenskjold lod dem marchere i ring så de tog sig ud som en endeløs kolonne.

VH Gunni.

thorleif

• Gæst
« Svar #24 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:08 »
Det er godt du ikke har glemt den Norske soldat, Gunni. Ellers saa vil jeg sige, stoet op om de lokale udstillinger, der er mange nye der kommer til de, folk som ikke vilde droemm om at tage til LU. Og lokale udstillinger er vel den bedste rekruttering/p.r for vores "sport"?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:39 »
Ganske god tråd, som er startet her. Ikke alt er jeg enig i og meget er jeg enig i. Så hvor skal jeg næsten starte henne.

Jeg udstiller lokalt i "min" klub, her kan jeg godt tage dyr med som ikke lige er helt færdige, men aldrig dyr med fejl som giver 0.
LU synes jeg mere er en mere "fornem" konkurrence og med på den kommer mine bedste dyr, som jeg tror jeg har, endvidere udstiller jeg heller ikke mere end 2-3 racer på LU, hvor jeg godt kan finde på at udstille flere racer lokalt.
Men som der er en som skriver, så er der meget forskel på en sort Dværg Wyandot og en f.eks en Brahma guld blå båndet.

Nogen vælger dog først at udstille når de har dyr på min. 97 point, disse mennesker når så aldrig at komme afsted.

Så om man vil udstille eller ej er jo helt op til en selv. Jeg tror ikke at man sætter sin ry eller alle andre avlere af samme race på spil, hvis man udstiller noget mindre godt. Jo måske hvis man altid udstiller dyr, som ligner l... En udstilling er bestemt også P.R for racen.

På udstillingerne kommer der fjerkræavlere, hønseinteresserede med lidt forstand på høns og en masse nysgerrige, hønseinteresserde som ikke har en klap forstand på høns, de sidst nævnte ser kun dyrene og er fløjtende ligeglade med hvad der står på skiltet.
Hvis man går og lytter lidt til hvad der snakkes om imellem rækkerne, så kan man godt "krumme lidt tæer" engang imellem. For nøj hvor folk kan være kloge.  ;D

Angående bedømmelser så tager dommerne hensyn til om det er en talrig race, som findes i en god kvalitet eller om det er en mere sjælden race, som der ikke er så mange af.
Det sidste kan være en svær balancegang, for der skal gives en fair bedømmelse, og hverken en som forherligere dyret eller sabler det ned.
For der er altid et ønske om at se udstilleren igen næste år.

Til udstilleren : dyret bliver bedømt på dagen, så det er afgørende at det f.eks er burtrænet. Dommeren dømmer det han/hun ser her og nu.  

« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2011, 10:48 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:45 »
Om det er Tordenskjolds soldater som udstiller lokalt, tjae så må der jo flere udstillere med flere racer til at begynde at udstille lokalt.

Men det er jo faktisk også de samme som for det meste udstiller på LU år efter år.

Der var engang en mand, som på en udstilling,  som spurgte mig "hvorfor er der ikke udstillet min race på jeres udstilling" ?
Hvortil jeg svarede "det er fordi du ikke udstiller"
Det kunne han jo ikke rigtigt sige noget til.

Mange mennesker forventer en masse ting, som f.eks kunne købe en masse racehøns eller se en masse forskelige høns på en udstilling- men desværre er der ikke mange som gider hverken at opdrætte racehøns eller udstille.  ???

Så der er ikke rigtig balance i tingene.
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2011, 15:34 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #27 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:51 »
Tak Lene  :) men jeg ved da godt de står sammen, men der er jo en del racer hvor farverne ingen sammenligning har høne kontra hane, og så er det ikke så nemt at kombinere dem med mindre man ved det i forvejen. Fx inden for wyandotterne...der ligner alle de mønstrede høner jo ikke hanen  ;) Og så er det ikke altid det lige har passet med antal af bure, så hønerne står måske på den ene side og hanen på den anden side af gangen.

Hov, du fik lige slettet det jeg svarer på her :D så gi'r det ikke så meget mening... pyt med det :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #28 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:52 »
Til Karina : dyrene står ikke i en tilfældig rækkefølge, de står racemæssigt og farvemæssigt sammen, med start af haner og dernæst høner i hver enkelt farve og race.
Der er en helt bestemt udstillingsrækkefølge, som følges, den kan ses i Skandinavisk Fjerkræ Standard.

Angående at nogle avlere lægger dyr til, så de er meget udviklede på sommer/ungdyrsudstillingerne, er noget alle kan gøre.

Men husk disse tidlige tillagte dyr er "færdige" og kan ikke bruges til vinterudstillingerne.

Personligt ser jeg ikke sommer/ungdyrsudstillingerne som noget seriøst, men mere en lærerig og hyggelig sammenkomst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #29 Dato: 28 Oktober , 2011, 10:56 »
@ Karina

Sorry det var fordi at jeg lige ville separere svaret til dig.

Der kan godt være afbrudte rækker, men dette er så arrangøren af udstillingens skyld.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: