Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu kunne jeg godt tænke mig at vide ang. LU  (Læst 4005 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Nu kunne jeg godt tænke mig at vide ang. LU
« Dato: 27 Oktober , 2011, 09:41 »
Jeg har meldt en masse dyr til LU i år.

Et par gange herinde har det så været drøftet om man skal tage dyr med der har lidt småfejl, men som ellers er pæne.

Jeg for mit vedkommende vil gerne vise mine dyr til andre end dem der lige kommer på Forum, men jeg bliver jo ked af, hvis jeg skuffer publikum ved at få et evt. 0

Ligeledes vil jeg ikke så gerne have al for negativ omtale, hvis mit gennemsnit ikke kommer over f.eks 91,5.

Netop, at dette er nævnt m.h.t. udstillede Araucana i 2010 har gjort at jeg ikke meldte nogen af de haleløse til, synes ellers jeg havde et par stykker der er rigtigt pæne, men, hvis det sætter danskerne i forkert lys hvad ang. kvaliteten på vores dyr ja så skal jeg ikke have ødelagt noget.

Der var ikke ret mange Araucana udstillet og med den indstilling fra andre, kommer der nok heller ikke flere de næste år.

Min mening er, at det er vigtigt at udstille, så man kan få en udtalelse, god eller dårlig, ikke alle har været i brancen i en menneskealder og kender gud og hver mand og rejser hid og did.

Har den tyrkertro, at netop på LU kommer der ret mange besøgende og de lidt specielle racer kunne måske få lidt vind i sejlene, hvis folk turde komme med deres dyr og tage "skraldet" , men dog vise racen og måske finde andre der også ville arbejde seriøst med den.

Dette er så min indstilling, hvad mener I andre?

Jeg ved godt der ligger svar på emnet spredt rundt omkring i tråde herinde, men nu laver jeg altså denne her.

VH Gunni.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Nu kunne jeg godt tænke mig at vide ang. LU
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2011, 09:43 »
Jeg har det nok lidt sådan, at når jeg kommer til LU så forventer jeg at se det bedste af det bedste.
Alt det relativt gode :D forventer jeg at se på de lokale udstillinger.

Men du har naturligvis en pointe i, at for de sjældne racer er det måske vigtigere at blive set af de mange besøgende, end om de er perfekte.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 27 Oktober , 2011, 09:46 »
Jeg synes det kommer an på race, sjældne racer skal vel vises, hvis de er rimeligt gode, jeg mener selvfølgelig ikke man skal komme med dyr, der ligger laaangt fra standarden, men rimelige dyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 27 Oktober , 2011, 10:02 »
Jeg studsede også over de sort/røde. De var røget i gryden her. De er ikke engang pæne, ligner tilfældige krydsninger. Jeg er heller ikke vild med det blå/hvedefarvede par. Der mangler den harmoni mellem hane- og hønefarver, som man finder hos den blå/guldhalsede.
Nå, men nu er jeg jo ikke så raceavlsinteresseret , så hvad ved jeg??? Typemæssigt synes jeg at de er OK. Og så er man jo nået langt, trods alt. Man skal jo bygge huset før man kan male det ;).
Selvfølgelig er det ærgerligt at få dømt dyr ned men jeg er ikke sikker på at det betyder så meget for det ikke-hønsekyndige publikum. Husker bl.a. min Best In Show og Internationale Champion-siameserkat, der blev kommenteret af forbipasserende som "ser sød ud, fantastiske blå øjne - men hvor er den dog grim! Og det var jo hvad jeg selv mente om de langhårede (fyyyyyy!) uanset titler, såeh.........
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

bly viol

• Gæst
« Svar #4 Dato: 27 Oktober , 2011, 10:08 »
jeg har ik meldt nogle dyr til lu . skal bare ned og kigge . men jeg synes at jo flere forskellige racer . jo bedre . og jo de specielle racer skal da vises så folk fatter interesse for dem . folk kommer jo også for at se . eller jeg gør . alle de racer der er . og sku de ha småfejl hva så . det har de alle . det perfekte dyr findes ik . lige som det perfekte menneske heller ik . vi har alle vores fejl . skavanker . det har dyrene også . så jo jeg synes at de skal vises . og det er vel også en del a gamet at man retter , eller prøver at rette de fejl pågældende dyr har . hvis man har interessen for dem . jeg personligt villehvis jeg faldt for en race og kun ku få dyr med fejl . ta imod dem og prøve at rette de fejl . vi avler jo alle for at forbedre dyrene . få bitak væk . ændre kammen fra knold til flot rosen . hvis man falder for racen er det noget der følger med . man kan jo også købe super dyr som ved første rugning viser at der er krydset noget ind og nu får man alt skidtet så 2 ud a 100 kan bruges . jeg synes de skal vises så alle kan se og blive fristet til at være med til at forbedre racen. kan man li den . så gør man en indsats . selvfølgelig skal man ik vise en brahma der ligner en orpington . men har dyrene nogen a de kvalliteter der tilhører racen og nogle enkle småfejl . så frem med dem. noget kan jo opveje noget andet . synes ik man skuffer ved at få et 0 . men får en konstruktiv beskrivelse a hva man skal gå efter og hva man ik skal. måske man har en hane derhjemme der præcis kan rette det dyret mangler . ved det fra hesteavl . fik kåret en hoppe i 2b . lille dårlig hoppe men super god til børn og alt og alle . og med min hingst fik hun altid føl der blev kåret i top ALTID . den bedste avlshoppe i min flok . men den med de dårligste karakter til kåring . min 1 klasses exelent hoppe fik aldrig et føl jeg ku bruge til noget. så ik altid bedømmelsen er det der giver de bedste dyr . ??? ??? ???

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27 Oktober , 2011, 10:30 »
Jeg havde selv tænkt at starte en lignende tråd, dog ikke baseret på LU men udstillinger generelt...

Jeg synes jo at udstillingerne er til for os OG for publikum. Derfor har jeg til vores ungdyrudstilling taget mine 4½ måned araucanaer med klækket ca 1/6, velvidende at alle de andre dyr var klækket engang mellem februar og april. Jeg tog dem med jeg selv synes så pæne ud, selvom jeg ingen forstand har på hvordan de skal se ud...
Alle de andres dyr var jo store flotte og helt udviklede, mine manglede stadig en del, men det var jo en ungdyrudstilling  ;) det trak seføli gevaldigt ned for mine dyr, at de andre var så udviklede...

Hvis vi kun holder udstillinger for at skrabe point til os, så kan vi ligeså godt gøre det for lukkede døre...når nu vi vælger at åbne dørene, så synes jeg at det er for at vise publikum, som er alt fra folk der aldrig har set høns som andet end brune æglæggere-til folk der overvejer hønsehold- til folk der interesserer sig for racer- til folk der ikke vidste hvad de ellers skulle lave en lørdag formiddag osv, at der er en kæææææmpe mangfoldighed indenfor hønseracer.

Derudover synes jeg altså osse det kræver et minimum af formidling, og nej her er det ikke nok med en "bod" man kan henvende sig til hvis man er modig nok til at stille dumme spørgsmål... men fx rolige dværghøns der blir holdt frem tæt på børnene, sedler ved burene der forklarer lidt om den enkeltes race særhed, oprindelse, temperament og evner osv. Jeg var simpelt hen så skuffet på min første hønseudstilling. En pokkers masse bure i en forvirring, så man kunne være i tvivl om hvem der hørte sammen med hvem. Hvilken hane hører til hvilken damer osv. Jeg har aldrig været på LU, så jeg ved ikke hvordan det er der... men min holdning til det at udstille høns er, at det er for at udbrede viden om de forskellige racer, det skal være en berigende oplevelse at komme på udstilling, især for den uvidende...resten skal nok finde svar på tingene.

Derfor synes jeg vi skal udstille de dyr der ikke nødvendigvis er topoptimale, hvis det bidrager til mangfoldighed i udstillingsburene!

Jeg har forstået man helst skal udstille en hane med nogle damer... fordi så kan man være med i præmierækken. Jeg er fløjtende med den præmierække... hvis der fx. kommer en sort australorphane med nogle sorte damer, ja...så synes jeg altså det er toppen at vise publikum, at denne race også findes i en anden farve...så jeg kan da ta' et par blå høner med! De ryster vist på hovedet af mig i klubben, men det er jeg så vant til folk gør  :D så jeg ta'r da et par høner med...

Nu er LU toppen af poppen, så jeg kan godt forstå at du Gunni gør dig dine betænkeligheder, når du gerne vil fremstå som en seriøs avler...forståelsen mangler ikke...jeg ville bare ønske vi tænkte lidt mere på publikum end på vores stolthed  ;)
« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2011, 10:34 Fra karina dj »

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2011, 10:34 »
Det lyder da snart som om, at sønnikes Araucana har gode chancer på LU, hvis ikke der er nogen, som melder dyr til  ;). Aner ikke hvordan sådan en skal se ud, men den har ingen hale er sort med skæg uden tufter, og jeg kan godt gætte, at det er en araucana, når jeg kigger på den  :P. Om den ellers typemæssigt er korrekt ved jeg ikke, og den er heller ikke frygteligt stor, men hvis jeg skal lokke de "store" store unger med til udstillingen, så må deres høns altså deltage - kønne eller ej.
Datterens Brahma har altså også sine fejl, men bestemt også nolge styrker. Jeg frygter dog lidt, at hun lige er begyndt at fælde. De seneste to dage er der begyndt at ligge en del hvid fjer i hønsegården - typisk når nu hun lige er blevet tilmeldt. Håber så bare, at hun kan nå at få en næsten klar fjerdragt til december  *k
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2011, 10:38 »
Hvis det er araucanaen uden hale skal de ha tuffer ifølge standarden...jeg tog nemli osse en stor flot sort hane med, men fik at vide den havde fejl pga manglende tuffer. Den fik nu point alligevel, men de var osse søde ved mig  ;) Jeg ved ikke om det er normalt at de får point selvom de har fejl med manglende tuffer...

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2011, 10:41 »
Standarden siger at de kan have tufter, tufter og skæg og blot skæg. Det eneste der ikke dur er en helt uden nogen af delene.Så manglende tufter er ingen fejl, hvis de har skæg.

VH Gunni.

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 27 Oktober , 2011, 10:49 »
@ Bly viol og Karina dj.

Jeres svar matcher meget til det jeg mener om at udstille. Kommer man som besøgende langvejs fra, er det jo dejligt at man kan se så mange racer som muligt og når der så også hænger en bedømmelse kan man jo ved selvsyn se, hvilke fejl dyrene evt. har.

Med hensyn til at udstille "skravlet" lokalt giver ingen mening ud over at man støtter sin klub. Ulempen ved de lokale udstillinger er, at det er Tordenskjold soldater der udstiller og at antallet af racer er begrænset.

VH Gunni.

bly viol

• Gæst
« Svar #10 Dato: 27 Oktober , 2011, 10:57 »
nemlig  /o ;D

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 27 Oktober , 2011, 11:11 »
Jeg fik at vide af vores dommer, at manglende tuffer var fejl ift standarden. Det vil jeg hænge ham op på så ;)

Når ulempen ved de lokale udstillinger er at antallet af racer er begrænset, gi'r det kun ekstra mening for mig at udstille mine høns der. Jeg har osse planer om at udstille de skånske hvis jeg fortsætter med dem  ::)

Men jeg må tilstå at det irriterer mig at de samme Tordenskjolds soldater ruger høns ud så de har fuldt udviklede høns med til deres ungdyrsudstilling, så ingen andre har en chance for at få bedømmelser af deres dyr svarende til den alder de har.
1½ måned efter kommer udstillingen for voksne dyr...og så kan de ta' deres dyr med en gang til og klappe hinanden på skulderen over at være topscorer på skuet for 2. gang i år  /3 Undskyld  :-[

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 27 Oktober , 2011, 11:22 »
Jeg kender intet til systemet men kunne DU så ikke ruge ud noget tidligere - eller kunne der være klasser for dyr i forskellige aldre? Det vil naturligvis komme an på total ærlighed for udstillers vedkommende ;D
Ulempen ved at udstille unge dyr er jo netop at det er vanskeligt for dommeren at forestille sig det færdigudviklede dyr så der er en del usikkerhed i bedømmelserne. Men helhedsindtrykket kan du da bruge til at finde ud af om du er på vej i den rigtige retning, ik'?
På en måde er det jo også "uretfærdigt" at nogle har forhold til at have flere hundrede kyllinger, der kan sorteres i - mens andre har mere beskedne rammer for deres opdræt. Så egentligt kan man gøre, som man synes: udstille det man har, hvis man synes at det er sjovt /o.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

bly viol

• Gæst
« Svar #13 Dato: 27 Oktober , 2011, 11:26 »
karina . sådan er det alle steder . og inde for alle dyr . heste hunde høns osv . det kan man bare ik gøre noget imod . andet end at lave bedre dyr end dem . der vil altid være sådan noget man skal op imod . det vigtigste for mig ville være at få en bedømmelse det bekræfter eller afkræfter at det jeg har gang i er godt eller skidt. men ja kender alt til det fra hesteverdenen. har man et navn eller kender en der har så har man gode dyr og står foran i køen . det skal man ik lade sig gå på a . bare fortsætte med det man kan li og gør . og huske at den glæde vores dyr giver os . uanset om der står 97 eller 0 på skiltet . selvfølgelig vil man gerne ha en god bedømmelse . vil vi alle . men jeg vil helst bare ha det sjovt og være glad . prøve at gøre det bedre næste gang . og lære a det jeg nu har gjort forkert . husk på vi er alle startet samme sted med ingen viden . men med tiden vokser den . dyrene bliver mere korrekte . bedre . smukkere . og det gør vores viden også. det hele bunder jo i at vi elsker disse dyr ik . jeg elsker mine dyr . hver og en . og gør hva jeg kan for at de har det godt . for at de ser godt ud . ligner det de skal . og hver gang jeg får forbedret bare en lille fjer , er jeg på rette vej .det er en hobby . og den skal være sjov . om man står først . eller sidst. har redet mange stævner i min tid . og de dage hvor ting bare virker . hesten opfører sig pænt . er det bedste man kan få . at vi så ik vandt . det rør mig ik . vi fik en god oplevelse . og det betyder alt for mig. at ha det sjovt med det man gør . få det bedste ud a tingene som det nu er . kæmpe sig vej op . måske ik til tops . men hvert lille skridt er en personlig sejr . så skid med de andre står øverst på skamlen. jeg havde den beste oplevelse med mine dyr .  :D
« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2011, 11:29 Fra bly viol »

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #14 Dato: 27 Oktober , 2011, 11:33 »
- lige netop!
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner