Jeg havde selv tænkt at starte en lignende tråd, dog ikke baseret på LU men udstillinger generelt...
Jeg synes jo at udstillingerne er til for os OG for publikum. Derfor har jeg til vores ungdyrudstilling taget mine 4½ måned araucanaer med klækket ca 1/6, velvidende at alle de andre dyr var klækket engang mellem februar og april. Jeg tog dem med jeg selv synes så pæne ud, selvom jeg ingen forstand har på hvordan de skal se ud...
Alle de andres dyr var jo store flotte og helt udviklede, mine manglede stadig en del, men det var jo en ungdyrudstilling

det trak seføli gevaldigt ned for mine dyr, at de andre var så udviklede...
Hvis vi kun holder udstillinger for at skrabe point til os, så kan vi ligeså godt gøre det for lukkede døre...når nu vi vælger at åbne dørene, så synes jeg at det er for at vise publikum, som er alt fra folk der aldrig har set høns som andet end brune æglæggere-til folk der overvejer hønsehold- til folk der interesserer sig for racer- til folk der ikke vidste hvad de ellers skulle lave en lørdag formiddag osv, at der er en kæææææmpe mangfoldighed indenfor hønseracer.
Derudover synes jeg altså osse det kræver et minimum af formidling, og nej her er det ikke nok med en "bod" man kan henvende sig til hvis man er modig nok til at stille dumme spørgsmål... men fx rolige dværghøns der blir holdt frem tæt på børnene, sedler ved burene der forklarer lidt om den enkeltes race særhed, oprindelse, temperament og evner osv. Jeg var simpelt hen så skuffet på min første hønseudstilling. En pokkers masse bure i en forvirring, så man kunne være i tvivl om hvem der hørte sammen med hvem. Hvilken hane hører til hvilken damer osv. Jeg har aldrig været på LU, så jeg ved ikke hvordan det er der... men min holdning til det at udstille høns er, at det er for at udbrede viden om de forskellige racer, det skal være en berigende oplevelse at komme på udstilling, især for den uvidende...resten skal nok finde svar på tingene.
Derfor synes jeg vi skal udstille de dyr der ikke nødvendigvis er topoptimale, hvis det bidrager til mangfoldighed i udstillingsburene!
Jeg har forstået man helst skal udstille en hane med nogle damer... fordi så kan man være med i præmierækken. Jeg er fløjtende med den præmierække... hvis der fx. kommer en sort australorphane med nogle sorte damer, ja...så synes jeg altså det er toppen at vise publikum, at denne race også findes i en anden farve...så jeg kan da ta' et par blå høner med! De ryster vist på hovedet af mig i klubben, men det er jeg så vant til folk gør

så jeg ta'r da et par høner med...
Nu er LU toppen af poppen, så jeg kan godt forstå at du Gunni gør dig dine betænkeligheder, når du gerne vil fremstå som en seriøs avler...forståelsen mangler ikke...jeg ville bare ønske vi tænkte lidt mere på publikum end på vores stolthed