Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor blev æggene af?  (Læst 9841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Hvor blev æggene af?
« Svar #15 Dato: 24 Oktober , 2011, 08:26 »
jeg bemærkede i starten at bare jeg lavede lidt om i hønsehuset , var der ingen æg en uges tid, høns er ikk trygge ved handy folk, ihvert fald ikk mine så det med hanen kan jeg se som en mulig forklaring, måske alle tilg nævnt i tråden spiller ind.

Offline Tass

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 24 Oktober , 2011, 09:33 »
1000 tak for de mange svar. Det er lækkert med så mange gode ideer og forslag for en nybegynder som mig.
Jeg tror jeg har nogle gode ideer at gå efter nu.
Først og fremmest må vi nok igang med noget mere foder.
Hælder nok lidt til forklaringen om at temp er faldet en del og foderet så nok ikke helt har fuldt med.
Utøj har jeg ikke tjekket for men det virker nu sunde og raske og fine i fjerdragten. Men det kunne selvfølgelig også være en mulighed.
Og så må vi se om det kan skyldes den uro ændringen me kyllingerne har skabt.
Jeg giver dem i hvert fald lidt ekstra foder de næste par uger og så må jeg have lidt tålmodighed for at se om der ikke sker noget ;)
Endnu engang tak for hjælpen...

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 24 Oktober , 2011, 10:01 »
Efter vi tilførte fire nye høns til flokken, har vi heller ikke fået alverdens med æg.. før lagde de dem troligt i redekassen meget tidligt om morgenen, men nu ingen æg i redekassen mere. Vores går også frit, hunden var så så heldig at opdage et sted i hækken, de havde brugt, der lå fjorten æg!

Vi har sat nogle nye redekasser op i vores drivhus, hvor tre af dem lagde æg igår *y, men først langt oppe af dagen, og vi mangler stadig at finde æg for cirka en uge...

Så ændringer i hønsehuset kan altså medføre store ændringer i deres ellers så faste æglægningsmønster... Men underligt, hvis de helt sprang over de tre dage, I spærrede dem inde???
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Tass

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 27 Oktober , 2011, 13:31 »
Hej igen

Syntes lige jeg ville komme med en tilbagemelding.
Efter jeg er begyndt at fodre ekstra er æggene vendt tilbage ;)
Der gik faktisk meget kort tid og de sidste par dage har vi fået 5 æg :)
Til gengæld syntes jeg at kunne konstatere at i mellemtiden er den ene af vores gamle høner nu begyndt at fælde. Så det kan jo være at det også snart kommer til at spille ind.
Men 1000 tak for de gode indspark, det er altid rart med øjne som ser på problemerne udefra.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #19 Dato: 28 Oktober , 2011, 23:13 »
Fantastisk! /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 28 Oktober , 2011, 23:34 »
Nu skal jeg forsøge at lade være at være bagklog. Jeg har først selv lært om dette for nyligt. :)

En jævnaldrende kollega fortalte mig, i forbindelse med at jeg har anskaffet kvæg, at jeg skulle anskaffe et 'staldtermometer'. Og jeg kiggede undrende på ham og sagde at jeg viste da godt hvad ca temperaturen var i stalden. Og så lærte jeg hvad et staldtermometer er. :D

Man kan google 'staldtermometer' og finde tilbud på alskens billige udgaver. Og flere af dem er sikkert udmærkede til formålet. Det vil jeg ikke anfægte.

Det jeg lærte her, af min kollega, og som jo er ren logik, er, at med faldende temperaturer udendørs kræves en hvis ekstra tilførsel af foder, for at undgå at dyrene begynder at tære på fedtreserver, og gå ned i produktion.

Staldtermometre giver et godt bud på hvor meget mere man skal give af foder ved forskellige temperaturer for at holde status quo.

Jeg tror jeg skal ud og se om jeg kan finde et gammelt staldtermometer, fremfor disse nye 'plastik' tingester (som uden tvivl gør jobbet lige så godt).

Mvh
Erik Andersen

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #21 Dato: 30 Oktober , 2011, 07:59 »
Nu skal jeg forsøge at lade være at være bagklog. Jeg har først selv lært om dette for nyligt. :)

En jævnaldrende kollega fortalte mig, i forbindelse med at jeg har anskaffet kvæg, at jeg skulle anskaffe et 'staldtermometer'. Og jeg kiggede undrende på ham og sagde at jeg viste da godt hvad ca temperaturen var i stalden. Og så lærte jeg hvad et staldtermometer er. :D

Man kan google 'staldtermometer' og finde tilbud på alskens billige udgaver. Og flere af dem er sikkert udmærkede til formålet. Det vil jeg ikke anfægte.

Det jeg lærte her, af min kollega, og som jo er ren logik, er, at med faldende temperaturer udendørs kræves en hvis ekstra tilførsel af foder, for at undgå at dyrene begynder at tære på fedtreserver, og gå ned i produktion.

Staldtermometre giver et godt bud på hvor meget mere man skal give af foder ved forskellige temperaturer for at holde status quo.

Jeg tror jeg skal ud og se om jeg kan finde et gammelt staldtermometer, fremfor disse nye 'plastik' tingester (som uden tvivl gør jobbet lige så godt).

lyder fornuftig

Offline janhoffmann

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 30 Oktober , 2011, 08:48 »
Jeg er også nybegynder. Men havde egentlig den opfattelse at høns skulle have mad ad libitum. Så er det jo ikke nemt med mere mad. Jeg har lys i huset fra kl 17 til 24, og igen fra kl 05 til kl 08.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #23 Dato: 30 Oktober , 2011, 08:57 »
sådan  et fik jeg af den gamle, måske han havde en bagtanke, tror du kan få dem hos landbrugs smede

Offline Tass

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 30 Oktober , 2011, 09:39 »
Jeg er også nybegynder. Men havde egentlig den opfattelse at høns skulle have mad ad libitum. Så er det jo ikke nemt med mere mad. Jeg har lys i huset fra kl 17 til 24, og igen fra kl 05 til kl 08.

Hjemme hos os får de ikke ad libitum (har i hvert fald ikke gjort det hele sommeren).
Det skyldes at de lukkes ud op ad formiddagen og så får de lov at finde al den mad de kan spise på grunden.
Det har jeg gjort ud fra 2 betragtninger, dels så smager æggene bedre når kosten varieres mest muligt og jeg mener hvis høns har tid til at ligge og solbade det meste af dagen så mangler de i hvert fald ikke noget.
I øvrigt er de godt runde de høns vi har.
Jeg smider dog al vores madrester ind til dem og ud over det får de selvfølgelig lidt korn ved siden af. Men ikke ad libitum.
Det har jeg dog ændret nu efter kulden er sat ind og æggene udeblev og vil fortsætte sådanne hele vinteren til det igen bliver forår, så bliver de sendt i marken efter mad igen ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #25 Dato: 30 Oktober , 2011, 10:01 »

Jeg stoppede med at give ad libitum, da vi fik rotter ::) Men efter alle hønsehuse blev hævet, kan jeg godt finde på at fylde i om aftenen, så der er, når de står op.

Jeg vil i øvrigt anbefale dig at lade dem gå i seng med dagslyset, idet det kan være en ulempe for dem, hvis de ikke er gået på pind, og lyset pludselig slukker.

Jeg har lys fra kl....3 eller 4 (kan ikke lige huske det) til kl. 8 :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #26 Dato: 30 Oktober , 2011, 12:26 »
Vores har altid mad stående. Både korn og tilskudsfoder. Resten samler de selv i haven. De er ikke fede og lægger rigeligt æg, hvilket også nok er raceafhængigt. Vores bruger meget tid på at lege når skrutten er fuld ;D.
Vi har fastansat en kat i hønsehuset = hverken rotter eller mus /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand