Nu skal jeg forsøge at lade være at være bagklog. Jeg har først selv lært om dette for nyligt.

En jævnaldrende kollega fortalte mig, i forbindelse med at jeg har anskaffet kvæg, at jeg skulle anskaffe et 'staldtermometer'. Og jeg kiggede undrende på ham og sagde at jeg viste da godt hvad ca temperaturen var i stalden. Og så lærte jeg hvad et staldtermometer er.

Man kan google 'staldtermometer' og finde tilbud på alskens billige udgaver. Og flere af dem er sikkert udmærkede til formålet. Det vil jeg ikke anfægte.
Det jeg lærte her, af min kollega, og som jo er ren logik, er, at med faldende temperaturer udendørs kræves en hvis ekstra tilførsel af foder, for at undgå at dyrene begynder at tære på fedtreserver, og gå ned i produktion.
Staldtermometre giver et godt bud på hvor meget mere man skal give af foder ved forskellige temperaturer for at holde status quo.
Jeg tror jeg skal ud og se om jeg kan finde et gammelt staldtermometer, fremfor disse nye 'plastik' tingester (som uden tvivl gør jobbet lige så godt).