Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mink - igen, igen.  (Læst 11814 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Mink - igen, igen.
« Dato: 14 Oktober , 2011, 23:34 »
Mvh
Erik Andersen

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: Mink - igen, igen.
« Svar #1 Dato: 14 Oktober , 2011, 23:55 »
Det er ganske forfærdeligt at tænke på dyr i dagens danmark bliver behandlet sådan.
Jeg får det dårligt, bare ved tanken om deres små bure. Har selv haft fritter,( jo ikke helt det samme) men de elsker løbe rundt og lege, og har en enorm energi.
Tænk hvad penge kan få folk til at gøre.

For år tilbage var jeg hos en chinchille farm. Jeg græd de jeg gik derfra. Købte 2 af medlidenhed, men havde med glæde købt dem alle, hvis pengene havde været der.
Pelsdyr har bestemt ikke bedre liv end burhøns ( og mange andre produktionsdyr) Så utrolig sørgeligt at tænke på
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2011, 10:47 »
Nej det er godt nok ikke kønne billeder.

Jeg var imidlertid til åbent landbrug for nogle uger siden og ude at besøge et landbrug, hvor de havde både mink og smågriseproduktion og fik et noget andet billede end det viste. Vi havde en ret grundig rundvisning inde blandt grisene. Og jo der var dyr, som havde sår og skrammer, men de var alle uden undtagese lukket fra i sygebokse og under behandling. Jeg spurgte en af medarbejderne hvor stor en andel af smågrisene, der døde og fik at vide, at ca. 10 % døde i smågriseperioden. Et eller andet sted er det selvfølgelig også 10 % for mange, men man må vel også være realistisk og sige, at der vil altid dø nogen.
Tænk blot på vore egne hønsehold. Der dør også kyllinger engang imellem. Fx når vi hører en fortvivlet sjæl fortælle om, at nu har skrukhønen hakket et helt kuld kyllinger ihjel. Hvor må det være ubehageligt hvis dette blev filmet og lagt på nettet under overskriften "Danske hobbyfjerkræ lider". Det ved vi jo godt ikke er sandt. Eller tænk på den famlie som kommer gående med deres gamle hund, som kun lige kan slæbe sig afsted med undskyldning, jammen den er jo også gammel - men derfor har den jo stadigvæk nok smerter...
Desuden er der jo også alle de racer, som har lethale gener fx racer med tufter eller korte ben. Ved avl på dyr som udviser disse racetypiske træk, så vil 25 % af de kyllinger, som udvikles dø umiddelbart inden klækning. Og her er der "kun" tale om avl på disse dyr, fordi vi synes de er pæne...
For at vende tilbage til Åbent landbrug, så var vi også oppe at se minkfarmen. Vi var ikke alle huse slavisk igennem, men de dyr vi så var friske og nysgerrige og lignede på ingen måde det, som vises i skræmmekampagnen.

Jeg har også indimellem set et landbrug, hvor tingene ikke ser godt ud, og sådanne steder burde selvfølgelig ikke have lov til at holde dyr. Ikke fordi at dyrene ser værre ud end de viste i filmen, men fordi det generelle billede af dyrenes trivsel ikke er godt. Jeg bliver bare ked af, at se disse skræmmekampagner, hvor enkelte individer fra ellers velpassede bedrifter hives frem og giver et helt forvrænget billede. Og selvfølgelig skal de dyr, som vises i filmen ikke gå rundt og lide - de skal selvfølgelig aflives hurtigst muligt. Men det tror og håber jeg da også på at de bliver, så snart landmanden bliver opmærksom på dem. Man kan jo spørge sig selv hvorfor han skulle lade dem leve. De spiser fortsat og optager plads, men pelsen, som jo er slutproduktet, er ødelagt. Derfor er det jo kun en ekstra udgift for landmanden at lade den leve.

når nu skræmmefilemen er vist, så synes jeg også, at folk skal have mulighed for at se den gode historie - de findes nemlig også /o

http://www.lf.dk/Aktuelt/Land_TV/2010/Uge_25.aspx

flere af disse udsendelser kan ses på http://www.lf.dk/Aktuelt/Land_TV.aspx

Og ja, jeg kan jo lige så godt stå ved med det samme, at jeg arbejder inden for landbrugssektoren, og derfor synes jeg også, at man skal huske de gode historer
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2011, 13:34 »
Kan kun tilslutte mig det kvb skriver, ja det kan gøres meget bedre i de danske landbrug, men der skal også være mening med galskabet.
Selvføldig skal dyrene ikke lide, men så længe at der er nogle der skal leve af det og med den konkurrence der er fra udlandet hvor de har lempeligere regler vil der desværre nok være dyr der lider på en eller anden vis.
Og nu hyler landmændene igen op, da EU vil skære i støtten, det er da også helt tosset at de skal leve af støttekroner, fjern støtten som i New Zeeland, der var der kun de bønder der ville være gået konkurs aligevel der gik ned med flaget.

Det sidste lige et surt opstød. <G

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2011, 15:12 »
Min mening er også som kvb men ville ikke skrive hvis nu jeg var alene om det...

Det er ganske få dyr ud af jeg ved ikke hvor mange der har sår mm. men det bliver ikke nævnt.

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2011, 18:24 »
kvb linker til en skøn udsendelse!
Jeg vil tro med 24.000 fjerkræ er der en der må aflives engang imellem.
Tænk hvis folkene bag udsendelsen havde fokuseret på det og glemt alle de gode ting.

Pressen er sensationer og hvis en historie ikke er sensationspræget nok, så udelader de bare noget.
Hvorfor kan jeg ikke finde tallet for hvor mange dyr den farm har?
Hvis farmen har 10.000 dyr er det måske ikke så interessant at 2 er syge eller  ???
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2011, 19:02 »
Jeg ville ønske at Anima brugte lige så meget energi på andre produktionsdyr: høns, grise, kalve, men det er jo nok ikke så sexet og kontroversielt, der er ikke meget charme over en afpillet burhøne eller en stor gris.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2011, 20:47 »
Det er er svær en, for forbydes minkfarve i Danmark, så bliver der lavet mink andre steder i verdenen under måske endnu kummerligere forhold.
Bare se i Kina hvor de flår hunde og katte LEVENDE.  /3

Ligeledes hvis de forbydes, skal vi selv så æde alle vores udtjente burhøns ? eller skal de transporteres ud af landet på en lang rejse ?
Okay nu æder vi mange af dem selv, for de ender i pølser og færdigretter, men det er en anden og mindre appetitlig historie.

Jeg vil også give kvb ret i det han skriver om at der hurtigt kan fokuseres på alt det dårlige, der  findes også mange private, som holder hus/kæledyr under kummerlige forhold.

Desuden skal man heller ikke misunde landmændende og deres støtte, ihvertfald ikke de små landbrug, som nok har en meget længere arbejdstid og mindre timeløn. End de fleste andre ansatte har i "normale" job.

Så kan man også sige at f.eks børnepenge bør afskaffes, da det ikke er det offentliges pligt til at forsørge børnene. Og at folk der sætte børn i verden også burde have råd til det selv....
Og boligtilskud burde også fjernes osv. osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2011, 23:55 »
Interessant. Interessant. Hmm.

Hvor starter man bedst med kommentarer på det skrevne?

Jeg vælger 'kvb' og dem der sympatiserer med hans syn.

'Skræmmekampagne' - er det det rigtige udtryk? Og bliver det mere rigtigt af at bruge udtrykket flere gange i indlægget?

Lad os gå ét skridt tilbage og prøve at danne os et overblik over hvad vi har med at gøre.

'minkfarmen er en del af pelsbranchens besøgsprogram' - hvis dette er rigtigt, og jeg indrømmer at jeg ikke har efterprøvet det, så må det antages at dette er én af minkfarmene der har bedst styr på forholdene (ellers var den jo aldrig blevet valgt til charmeoffensiven). Uanmeldte 'besøg' afslører flere dyr med problemer, og for nogle ikke kun en enkelt dag.

Lad os prøve at lave en lille konklusion.

Hos klasse AAA avleren af mink, ham der skal vises frem i offentligheden for at forsvare minkavl, er der dyr der går mere end ét døgn med meget svære sårskader.

Er der nogen der evt vil byde ind med hvordan forholdene kunne tænkes at være hos avleren i klasse A eller klasse A-. Indrømmet, dette er ren spekulation.

Det jeg vil frem til er at jeg ikke er enig i at bruge ordet 'skræmmekampagne' omkring de forskellige afsløringer Anima har gjort omkring minkavl over de seneste år.

Jeg vil samtidig gerne slå fast at jeg ikke er enig med Anima om at pelsdyravl skal forbydes. Jeg mener/tror at det vil være muligt at holde pelsdyr under tålelige forhold i Danmark. Ja vist bliver prisen for en minkkåbe/jakke så højere, men jeg tror også der stadig er købere. Det er et spørgsmål om 'branding', om at differentiere sig fra mængden.

Nu har jeg ikke lige haft tid til at læse aviser i dag, men jeg tror da stadig at feks B&O og Audi, blot for at nævne nogle, stadig eksisterer. Og hvis det er rigtigt er det netop pga 'branding' og 'differentiering'. Jeg er sikker på at alle ikke er enige her, men tænk lige over det en ekstra gang!! Hvad er der inden i et B&O produkt og hvor er det lavet? Hvordan adskiller en Audi sig fra den tilsvarende VW, Skoda, Seat model?

Jeg ville ønske at Anima brugte lige så meget energi på andre produktionsdyr: høns, grise, kalve, men det er jo nok ikke så sexet og kontroversielt, der er ikke meget charme over en afpillet burhøne eller en stor gris.

Marianne.

Anima bruger ganske megen tid også på andre dyr og deres uacceptable forhold. Det være sig burhøns, som grise og kalve, men det er ikke så sexet og sensationelt. Der er ikke så mange 'celebs' der vandrer rundt med en høne eller gris om halsen.

Jeg ved at der på Axeltorv i Næstved har været demonstrationer mod burhøns (med et par letpåklædte unge damer spærret inde i et meget lille trådbur) samt demonstration mod industrigrises forhold (et par unge (næsten nøgne) mennesker pakket ind i husholdningsfilm) liggende i 'køledisk' på en vinterdag.

Jeg må hellere melde rent ud her. Jeg er ikke medlem af Anima, men min yngste datter er meget aktiv indenfor Anima. Jeg sympatiserer med nogle af deres ideer og tanker, men langt fra dem alle. Mine ovenstående kommentarer om avl af pelsdyr er mine egne syn på sagen. Og jeg vil ikke agitere for Anima og det arbejde de gør, men bede folk om selv at tage stilling. Her skal dog lige tilføjes - fordøm ikke, uden først, at have sat sig ind i hvad disse (primært unge mennesker) står for.

Det blev et lidt langt indlæg - beklager.

Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 16 Oktober , 2011, 06:47 »

Marianne.

Anima bruger ganske megen tid også på andre dyr og deres uacceptable forhold. Det være sig burhøns, som grise og kalve, men det er ikke så sexet og sensationelt. Der er ikke så mange 'celebs' der vandrer rundt med en høne eller gris om halsen. 
Lige netop min pointe, der er trods alt langt færre af dem, der går med en minkpels, end dem, der spiser æg, lørdagskyllinge og frikadeller, så hvis man sætter ind der, vil det komme mange flere produktionsdyr tilgode.
Jeg mener også at pelsdyr, høns og grise m.m. kan/skal holde under acceptable forhold.
Det er os som forbrugere, der skal opdrages til, at vi skal betale for vores mad m.m. Jeg er ved at brække mig  /3, når jeg ser diverse reklamer f.eks. 5 lørdagskyllinger for kr. 100.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 16 Oktober , 2011, 07:18 »
Arh.. Der har nu været mange, alt for mange tilfælde af minkavlere der slet ikke har orden i tingene til at man kan tale om skræmmekampagne. Når myndighederne efterfølgende kommer på besøg, så finder de jo også ting som ikke er i orden. Så der er der ikke tale om enkelte brodne kar, men mange...

Minkavl er faktisk også en miljøbelastning for samfundet. Der slipper mink ud i naturen som spiser mange fugleæg og -unger og rydder mange vådområder, (og hønsegårde..). Det er færreste som bliver sluppet ud, langt de fleste undslipper ved håndtering. Selvfølgelig ikke af ond vijle, men det sker immervæk alligevel.

Derudover så er der en kæmpe kvælstofudledning fra minkene.. Som jo altså bidrager til den samlede kvælstofbelastning af miljøet.

Så udover dyrevelfærd er der også miljøproblemerne ved minkavl.

Men det er ikke udelukkende minkavlere der har problemer med åbne besøgsgårde. En svineavler kom for nylig i samme situation, hvor de viste døde smågrise frem under åbent landbrug.
http://www.metroxpress.dk/nyheder/landbruget-viste-dde-smagrise-frem/KObkit!AQ1Ec5w4bRJV2/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 16 Oktober , 2011, 20:35 »
Marianne.

Jeg tror vi gik lidt fejl af hinanden der.

Det jeg mente med ' men det er ikke så sexet og sensationelt. Der er ikke så mange 'celebs' der vandrer rundt med en høne eller gris om halsen.' var bestemt ikke at Anima bruger færre kræfter på disse områder. Det jeg mente var derimod, at det er sværere at nå offentligheden og medierne (journalisterne) inden for disse områder af dyrevelfærd.

Og alligevel lykkedes det ifm med griseproduktion jvf Finn's link.

Det kunne være interessant at spørge feks Anima hvordan fordelingen af tid og midler er på de forskellige 'grupper/problemer' de beskæftiger sig med. 

Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 16 Oktober , 2011, 21:24 »
Triste og sørgelige billeder fra besøgsstalden, som Finn linker til, tænk man vil være dette bekendt  ???

Jeg ved ikke om disse mennesker som har svin, mink, høns osv. på denne måde til sidst blive blinde overfor det, når de går der hver dag.

Jeg fik besøgt en som holder skrabehøns, og han fortalte med stolthed om hvor godt disse høner havde, og hvor glade de var, kontra burhøns.
De stod tæt i tæt i en halvmørk hal (havde de fuld lys, ville de æde hinanden) der var varmt og luften var tyk tyk af støv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 16 Oktober , 2011, 21:59 »
Jeg tror du et langt stykke henad vejen har ret Lene. Desværre. Tærsklen for hvad der er acceptabelt flyttes sikkert efterhånden som man vænner sig til forholdene.

Men det er jo ikke godt nok.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 19 Oktober , 2011, 15:37 »
Eksempel på hvad skade mink gør når de slipper ud

http://www.sn.dk/Praemiehane-og-14-hoens-bidt-ihjel-af-mink/Slagelse/artikel/158343?rss

Det er Bøstrups høns det er gået ud over.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi