Interessant. Interessant. Hmm.
Hvor starter man bedst med kommentarer på det skrevne?
Jeg vælger 'kvb' og dem der sympatiserer med hans syn.
'Skræmmekampagne' - er det det rigtige udtryk? Og bliver det mere rigtigt af at bruge udtrykket flere gange i indlægget?
Lad os gå ét skridt tilbage og prøve at danne os et overblik over hvad vi har med at gøre.
'minkfarmen er en del af pelsbranchens besøgsprogram' - hvis dette er rigtigt, og jeg indrømmer at jeg ikke har efterprøvet det, så må det antages at dette er én af minkfarmene der har bedst styr på forholdene (ellers var den jo aldrig blevet valgt til charmeoffensiven). Uanmeldte 'besøg' afslører flere dyr med problemer, og for nogle ikke kun en enkelt dag.
Lad os prøve at lave en lille konklusion.
Hos klasse AAA avleren af mink, ham der skal vises frem i offentligheden for at forsvare minkavl, er der dyr der går mere end ét døgn med meget svære sårskader.
Er der nogen der evt vil byde ind med hvordan forholdene kunne tænkes at være hos avleren i klasse A eller klasse A-. Indrømmet, dette er ren spekulation.
Det jeg vil frem til er at jeg ikke er enig i at bruge ordet 'skræmmekampagne' omkring de forskellige afsløringer Anima har gjort omkring minkavl over de seneste år.
Jeg vil samtidig gerne slå fast at jeg ikke er enig med Anima om at pelsdyravl skal forbydes. Jeg mener/tror at det vil være muligt at holde pelsdyr under tålelige forhold i Danmark. Ja vist bliver prisen for en minkkåbe/jakke så højere, men jeg tror også der stadig er købere. Det er et spørgsmål om 'branding', om at differentiere sig fra mængden.
Nu har jeg ikke lige haft tid til at læse aviser i dag, men jeg tror da stadig at feks B&O og Audi, blot for at nævne nogle, stadig eksisterer. Og hvis det er rigtigt er det netop pga 'branding' og 'differentiering'. Jeg er sikker på at alle ikke er enige her, men tænk lige over det en ekstra gang!! Hvad er der inden i et B&O produkt og hvor er det lavet? Hvordan adskiller en Audi sig fra den tilsvarende VW, Skoda, Seat model?
Jeg ville ønske at Anima brugte lige så meget energi på andre produktionsdyr: høns, grise, kalve, men det er jo nok ikke så sexet og kontroversielt, der er ikke meget charme over en afpillet burhøne eller en stor gris.
Marianne.
Anima bruger ganske megen tid også på andre dyr og deres uacceptable forhold. Det være sig burhøns, som grise og kalve, men det er ikke så sexet og sensationelt. Der er ikke så mange 'celebs' der vandrer rundt med en høne eller gris om halsen.
Jeg ved at der på Axeltorv i Næstved har været demonstrationer mod burhøns (med et par letpåklædte unge damer spærret inde i et meget lille trådbur) samt demonstration mod industrigrises forhold (et par unge (næsten nøgne) mennesker pakket ind i husholdningsfilm) liggende i 'køledisk' på en vinterdag.
Jeg må hellere melde rent ud her. Jeg er ikke medlem af Anima, men min yngste datter er meget aktiv indenfor Anima. Jeg sympatiserer med nogle af deres ideer og tanker, men langt fra dem alle. Mine ovenstående kommentarer om avl af pelsdyr er mine egne syn på sagen. Og jeg vil ikke agitere for Anima og det arbejde de gør, men bede folk om selv at tage stilling. Her skal dog lige tilføjes - fordøm ikke, uden først, at have sat sig ind i hvad disse (primært unge mennesker) står for.
Det blev et lidt langt indlæg - beklager.