Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så kør dog ordentligt!!  (Læst 1644 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Så kør dog ordentligt!!
« Dato: 13 Oktober , 2011, 11:02 »
Sidste torsdag da jeg kom hjem lå en af min unge maranhanekyllinger (fra maj) i vejkanten yderst på gårdspladsen. Nå ja det var da rigtig træls, men han var dømt til gryden alligevel. Det havde været sjovere at putte ham i gryden end i skraldespanden, men det er så prisen for det frie liv - en hane på snart 2 år. Håber blot han døde med det samme.

I weekenden holdt jeg godt øje med hønsene og ikke en eneste gang var der nogen på vejen - så jeg gjorde ikke yderligere.

Igår da jeg kom hjem lå der så en maranhønekylling fra samme hold ved hoveddøren! Tydeligvis også kørt ned. :'( Øv. Nå om og lukke døren i hønsegården - nu er der dømt udgangsforbud til haven til der kan sættes lidt havehegn op i weekenden. Så kan jeg lære det!

Hvis det så bare var det.

Da jeg var ude og fodre i morges og kaldte på kattene undrede jeg mig lidt over at den ene halvstore killing ikke kom ilende for fulde drøn som han plejer. Men da han kom forstod jeg ham sørme godt. Han kom haltende og havde tydeligt ondt i bagbenet, han gik desuden lidt sammenkrøbet. Da jeg kiggede nærmere på ham kunne jeg se at næse og mund også var medtaget. Da jeg først så han humpede tænkte jeg det kunne være han var faldet ned, men da jeg så munden var jeg egentlig ikke længere i tvivl. Hvis de lander forkert kommer de som regel trods alt ikke til skade i begge ender.

Han er bragt til dyrlægen, og jeg sidder nu på arbejde og venter på at de ringer når han er blevet røntgenfotograferet. Hård ventetid! Den anden killing sad hjemme i gårdspladsen da jeg kørte afsted og lignende en der manglede sin bedste ven. Vi fik dem begge i starten af august, da de var 12-13 uger gamle og siden har det været sådan at hvis man vidste hvor den ene var, vidste man også hvor den anden var.

Det sker desværre en gang i mellem at et dyr bliver kørt ned, når man gerne vil de lever det frie liv. Men 3 dyr på en uge er lige lidt hårdt :'(
Med venlig hilsen Heidi

Offline KEW

• Bruger
Sv: Så kør dog ordentligt!!
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2011, 12:06 »
hmmm jamen hvis de har rendt rundt på egen grund hvordan f***** kan de så blive kørt ned?  ???
Nu der hvor jeg er snakker vi mænd jo som bare f***** og snakken har da været inde over hvordan folk kører på ens grund, altså dem som bor på landet hvor de har en vej op til huset/gården.
enkelte har været ude og snakke alvorligt med post,skraldemand eller avisbudet på knallert da de har kørt som åndsvage og gårdspladsen er blevet pløjet op når de har skullet vende.
nu ved jeg ikke hvordan du bor men det var da et bud...

men det er sgu træls at miste sine dyr på den konto
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2011, 23:19 »
Heidi, hvordan er det gået med lillemissen? *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Oktober , 2011, 09:30 »
Først en stor *b
Kender det kun alt for godt. Her kører folk også alt alt for stærkt og det er ned af grusvej, vores vej vel at mærke, og det er for at skyde genvej. Alle på vejen kører pænt, men så snart man bor på en sidevej eller lign. daler moralen voldsomt. Vi har massere af børn og dyr og det er meget ubehageligt. Og hvad værre er, at får man en overhaling når man pænt beder dem vise hensyn og køre langsomt. Vi har i sommers lavet et forsøg  med at lægge en gammel børnecykel halvt ude på vejen for at "overraske" synderne og det hjalp lidt i et par dage. Der er nu opstået en uskrevet regel om, at ingen af os beboere på vejen går ind til siden når folk kører for stærkt. Vi tvinger dem til at stoppe og nævner lige farten for dem, til sidst bliver de vel så trætte af os, at de benytter deres egen vej.

Det gør mig ondt med lillemissen, håber alt går vel med den.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Oktober , 2011, 09:53 »
Kræ (ja det hedder han altså) har det heldigvis efter omstændighederne godt  /o

Der var heldigvis ingen indre skader at se på røntgenbillederne. Han har mistet en tand pga af skaderne ved munden, men det var heldigvis en der skulle skiftes alligevel. Han har meget ondt i bagben og hoften, så han får smertestillende og er kommet på antibiotika i foreløbig 5 dage. Dyrlægen mener stadig han har været påkørt, men han havde et underligt bidmærke også. Gad nok vide hvad der har bidt ham - dyrlægen sagde at det helt klart ikke var fra en anden kat.

Jeg hentede ham ved dyrlægen sidst på eftermiddagen. Resten af dagen og aftenen var han stadig ret påvirket af bedøvelsen. Det ser nu lidt sjovt når en kat der normalt har god kontrol over sin krop pludselig dingler rundt. Så der var dømt hygge i sofaen i går. ;D
Med venlig hilsen Heidi

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2011, 09:56 »
 *t
Det bette pus
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 14 Oktober , 2011, 10:02 »
Pas på, hvis det smertestillende er Metacam. Se evt. link i Marianne Vedels profil. Sofahygge og lidt lækker mad plejer at kunne gøre det..... Faktisk kan de have ondt meeeeeeeget længe så ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Oktober , 2011, 10:16 »
Det er desværre Metacam jeg har fået til ham. Dyrlægen var der desværre ikke da jeg hentede ham, det var en sygeplejeske der udleverede ham. Jeg har for et stykke tid siden læst Mariannes triste historie om Talos, så jeg var ikke vild med at tage det.

Jeg gav ham den dosis jeg havde fået at besked på i morges. Jeg havde desværre ikke mulighed for at blive hjemme ved ham idag, så han skulle ikke undvære når jeg så ikke kunne holde øje med hvor ondt han fik uden. Jeg har ringet til dyrlægen for at høre om der er et alternativ middel, men hun var lige ved at operere, så hun ringer tilbage.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #8 Dato: 14 Oktober , 2011, 10:33 »
Åh altså Heidi hvor er det trist med din lille mis, men godt at høre at han det rimelig fint efter omstændighederne, jeg håber at han kommer sig helt.

Jeg vil bare lige sige at mht. metacam så ved jeg godt at Marianne har været rigtig uheldig og det var så trist det der skete med hendes mis pga. medicinen, så har vi altså også sidste år måttet give en af vores persere metacam endda i en lidt længere periode og hun blev på ingen måde dårlig af det eller fik bivirkninger af nogen art. På den dyreklinik hvor jeg arbejde i mange år har vi også haft en del "patienter" på det og vi har heldigvis aldrig haft nogle der havnede i samme ulykkelige situation som Marianne.

Pøj pøj med det lille pus - jeg håber han snart er på poterne igen

Mange Hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 14 Oktober , 2011, 10:46 »
Jeg har selv gennem årene haft to katte på Metacam i en periode. Den ene klarede det fint - den anden fik blødende mavesår (vel ligesom Talos). Heldigvis stoppede jeg i tide, så lidt efterbehandling (dyrt!) - og katten var OK igen. Dyrlægen syntes ellers at det var alletiders præparat. Indtil han fik læst lidt på lektien fra udlandet....
Der sker sikkert heller ikke noget ved at give det i en kort periode. Man skal bare være opmærksom på om det er de oprindelige smerter, der giver ubehaget - eller medicinen. Marianne er desværre ikke den eneste, der har rigtigt dårlige erfaringer.
Held og lykke med missen. Heldigvis heler de jo hurtigt i den alder.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #10 Dato: 14 Oktober , 2011, 11:33 »
Der er jo desværre indimellem problemer med at dyrene kan tåle de smertestillende præperater næsten uanset hvilken produkt der er tale om, dvs. at nogle dyr vil ved længere tids brug få dårlig mave etc. (det er jo også ofte gældende ved mange mennesker da det er hårdt for maven). Vi har også igennem årene haft collier som havde svært ved at tåle de forskellige midler (det har dog ikke været metacam), dvs. de har fået tynd mave og man har været bekymret hver gang de af en eller anden årsag skulle have det i en periode - de har heldigvis ikke fået varige mén, men var på skånekost i nogle dage. Jeg håber at din lille mis ligesom vores perser godt kan tåle det og det er sikkert ikke så mange dage han er sat på det (jeg tror vores perser fik det i 10 dage uden problemer).
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 14 Oktober , 2011, 16:54 »
Der er et nyt smertestillende middel til katte Onsior. Dyrlægen hos Kattens værn bruger det, når han neutraliserer katte.
Jeg ville ikke turde give min kat Metacam. Da Safir lige før jul brækkede bækkenet, og fik fjernet lårbenskuglen, fik han IKKE smertestillende bare masser af TLC (Tender Loving Care).
Talos døde efter to doser Metacam oralt.
Du skal være meget opmærksom på om missen "trækker sig", det er afsindigt vigtigt, at han spiser, så maven ikke ødelægges.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #12 Dato: 21 Oktober , 2011, 10:41 »
Hejsa Heidi

Hvordan går det med den lille missekat - har han det bedre nu og ser det ud til at han slipper uden mén, samt ikke mindst slap han for at få bivirkninger af det smertestillende ?

Mange Hilsner fra Majbritt
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 Oktober , 2011, 22:13 »
Kræ har det nogenlunde.

Jeg talte med dyrlægen i løbet af dagen. Det var desværre ikke hende der havde behandlet ham, som er hende vi også normalt har. Hun sagde at alle smertestillende midler enten belastede nyrerne eller leveren, så hun mente det var lidt pest eller kolera. Hun ville gerne finde noget andet, men gjorde opmærksom på at det at skifte til noget andet også kunne udgøre et problem. Hun mente i øvrigt ikke at en sund, rask og ung kat som Kræ fik nyreproblemer pga Metacam. Jeg blev faktisk lidt sur for hun var ærlig talt en smule nedladende, da hun spurgte til hvor jeg havde min viden fra.

Kræ har kun fået den ene dosis Metacam som jeg gav ham fredag morgen. Jeg synes ikke han spiste særlig meget fredag aften og lørdag morgen rørte han næsten ikke hans vådfoder (som han ellers kun får når der skal gives lidt lækkert). Det bekymrede mig ærlig talt. Så jeg besluttede ikke at give mere Metacam også se hvor ondt han havde. Selvfølgelig ønsker jeg ikke han skal have ondt, men tænker også at det kan være en fordel i forhold til helingen at de mærker at det gør lidt ondt også holder sig lidt i ro fremfor at drøne omkring på smertestillende. Efter at Marianne havde skrevet at Safir kom igennem et brækket bækken uden smertestillende ja så turde jeg godt undlade at give Kræ det uden at føle mig som en dyreplager.

Søndag morgen begyndte appetitten at vende tilbage. Om det har været pga. af Metacam han ingen appetit havde ved jeg ikke. Men jeg så ingen grund til at fortsætte med at give ham det, når han bevæger sig fint omkring uden og det kunne være det han reagerede på. Han halter stadig lidt og han har lidt problemer med at sætte af med bagbenene, som fx når han står med forbenene oppe i en vasketøjskurv (helst med rent tøj ;D) og skal have bagparten med op over kanten. Men humøret fejler intet og han er også frisk på en slåskamp med hans makker Dobby.

Tak fordi du spurgte Majbritt.
Med venlig hilsen Heidi

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 23 Oktober , 2011, 22:50 »
Heidi, det er nu ikke helt usædvanligt at unge katte især, slår sig i begge ender ved at falde ned, man ser faktisk ret ofte, når de falder ned fra større højde, at de har både skulder og tandskade, fordi deres skelet endnu er så blødt, så fjederen i skulderen giver lidt for meget efter, med deraf følgende tandskalde eller skulderskade, så hvem ved, måske er han faldet ned i en slåskamp.

Der skal meget til før mine dyr får smertestillende, da jeg gerne vil kunne se hvor galt det er, og ikke mindst hvor længe det vare.
jeg er helt enig med dig i at de ikke altid har godt af smertestillende, da de glemmer at de har ondt, og det er netop ikke altid af det gode, de har nok mindst ligeså godt at sofa og en kærlig hånd.

God bedring med det lille Kræ   /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn