Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp mig - hvilken hane skal jeg beholde  (Læst 4967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline egely41

• Bruger
Hjælp mig - hvilken hane skal jeg beholde
« Dato: 11 Oktober , 2011, 16:36 »
Hej alle sammen.

OK, nu skal jeg tynde ud og jeg håber i vil hjælpe mig til at vælge. Jeg har 3 haner tilbage fra uge 21, og vil kun beholde 1. Hvilken én ville i vælge (der er udelukkende tale om hygge-høns)

A) Leder-han, meget dominerende, han hakker dem der kommer for tæt men er ikke en direkte slagsbror, rigtigt flotte farver der er meget anderledes end hønsene, den største, virker MEGET interesseret i hønsene (de nærmest flygter når han kommer fordi han vil parre), nysgerrig men lidt bange for mennesker, galer MEGET og kan virke lidt hysterisk.  Foto 1

B) 2. leder niveau, ikke særlig dominerende og hakker sjældent de andre, OK farver der minder meget om hønsene, mellem størrelse, Viser interesse for hønsene men ikke voldsomt, ikke bange for mennesker, galer gerne men ikke så meget. Foto 2

C) Nederste i hane hierarkiet, underkaster sig de andre hanner, samme farver og størrelse som B, viser ikke interesse for hønsene, virker lidt asocial både over for mennesker og høns og går tit egne veje (til fulgt af resten af flokken så i den forstand er han "frontmand"). Foto 3

Camilla.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Hjælp mig - hvilken hane skal jeg beholde
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2011, 17:03 »
Da det er hygge-høns ville jeg tage nr. 2.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2011, 17:14 »
jeg synes også nr. 2 er den smukkeste
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2011, 17:35 »
Jeg ville også beholde 2'eren udfra de beskrivelser, du giver

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #4 Dato: 11 Oktober , 2011, 19:17 »
Jeg ville også beholde 2'eren udfra de beskrivelser, du giver

Her er jeg enig  /o ;D
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline egely41

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2011, 09:44 »
I er super seje, tak for hjælpen. Hvis der er nogen der ude der er interesseret i en af de 2 andre haner så sig endelig til. Jeg bor på midtsjælland men kan godt transportere dem.
Camilla.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2011, 11:39 »
Nu kan man jo blive overasket når man har haner, der er jo altid et hieraki i en hnseflok, og når du fjernder den der er på toppen, ja så udvikler den næste sig, og du kan ikke på forhånd sige meget om dens måde at være hane på, så længe den er nr 2.eller tre i rækken.
Den du gemmer vil nok også gale mere end den har gjort før, og den vil helt sikkert træde alle høns når den er alene om alle tilbudene,,,, hvis det var mig, så gemte jeg den jeg selv synes er den smukkeste, og gerne ville avle videre med, uanset deres plads i flokken
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2011, 12:09 »
Jeg er enig osse med Ina, men nu det er skånske ville jeg altså udelade nr. 1 som fremtidig hanefar... min erfaring er at det hysteriske ikke afta'r, tværtimod. Der er sorteret en del skånske fra her på den konto  ;)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2011, 12:11 »
Det er klart, man behøver jo ikke vælge den mest hysteriske, det kan nemt blive et problem.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12 Oktober , 2011, 12:45 »
Ja, og de skånske har desværre tendens til alt efter hvilken stamme de er efter  :-\

Offline egely41

• Bruger
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2011, 07:11 »
OK, gode poienter. Takker.
Camilla.

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2011, 07:51 »
Jeg vil give Ina ret mht. hane 2 og hane 3s adfærd, hvis have 1 blive fjernet. Jeg har lige flyttet en hane nr. 3 over til de gamle høner. Det er rent adfærdsmæssigt blevet en hel anden hane.
Jeg synes hane 1 er den flotteste hane; men jeg synes allerede du i dit spørgsmal selv har svaret, at du har valgt hane 2, som du tillægger nole positive egenskaber, hvorimod hane 1 får tillagt nogle negative egenskaber. Det synes jeg er fair nok. Jeg synes bare det er svært for mig at vurdere, hvis det du ønsker er et objektivt svar udefra.
Held og lykke med valget!

Venlig hilsen

Erik

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2011, 11:02 »
Det er nemlig rigtigt, og man kan ligesåvel se at hane 1 falder mere til ro, hvis de to konkurenter bliver fjernet.
Jeg ville vælge den jeg mener er pænest, og så give mig tid til at snakke med ham og håndfodre.

På den anden side så er der jo en grund til at hane 1 er kommet på forreste pladsen.

Meget svært spørgsmål faktisk.
Venlig Hilsen INA